PERICLES: «Αλιεύοντας» παραδόσεις στα νερά του Βορειοανατολικού Αιγαίου

του Νίκου Αβουκάτου

Η καταγραφή της αλιευτικής πολιτιστικής κληρονομιάς του Βορειοανατολικού Αιγαίου,αξιοποιώντας αρχαιολογικές, ιστορικές, ανθρωπολογικές και βιολογικές μεθόδους και προσεγγίσεις, είναι ο στόχος της ελληνικής συμμετοχής στο ευρωπαϊκό ερευνητικό πρόγραμμα «PERICLES – Διατηρώντας την πολιτιστική κληρονομιά των Ευρωπαϊκών παράκτιων περιοχών» (Preserving and sustainably governing coastal heritage and landscapes in European coastal and maritime regions) που υλοποιείται από το Ινστιτούτο Αλιευτικής Έρευνας (ΙΝΑΛΕ) του ΕΛΓΟ Δήμητρα σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κρήτης.

Όπως εξηγεί στη Greenagenda.gr ο Δρ. Μάνος Κουτράκης, επιστημονικός υπεύθυνος του έργου και τακτικός ερευνητής του ΙΝΑΛΕ, η προσπάθεια αφορά την καταγραφή της αλιευτικής πολιτιστικής κληρονομιάς της περιοχής, με στόχο τη διαφύλαξη των πολύτιμων πανάρχαιων αλιευτικών γνώσεων και πρακτικών, αλλά και την κοινοποίησή τους στην παγκόσμια ερευνητική κοινότητα. «Η δημιουργική και ενεργή συμμετοχή στην ερευνητική διαδικασία φορέων, ομάδων και ατόμων που σχετίζονται άμεσα και έμμεσα με την αλιεία, είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες του προγράμματος», επισημαίνει.

Η πρώτη δράση της ανθρωπολογικής φάσης του προγράμματος είναι η συνεργασία με φορείς της εκπαίδευσης. «Τα σχολεία και οι μαθητές μπορούν να είναι ενεργοί φορείς έρευνας και δημιουργίας ώστε το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον των αλιευτικών παραδόσεων του τόπου να γίνουν κτήμα όλων, να καταγραφούν, να γίνουν γνωστά, να διατηρηθούν αλλά και να εξελιχθούν», λέει ο κ. Κουτράκης.

Η συνεργασία με την Β’ βάθμια και Α’ βάθμια εκπαίδευση του Νομού Καβάλας ξεκίνησε με ένα σεμινάριο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στις εγκαταστάσεις του Μουσικού Σχολείου Καβάλας, γύρω από το θέμα των αλιευτικών παραδόσεων. Οι ερευνητές Δρ. Αργύρης Σαπουνίδης & Δρ. Χρύσα Γκουμπίλη και ο ανθρωπολόγος Αριστείδης Τσαντηρόπουλος από το Πανεπιστήμιο Κρήτης ενημέρωσαν τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς για τους στόχους του προγράμματος και συζήτησαν μαζί τους για τους πιο πρόσφορους τρόπους επίτευξης της συνεργασίας.

Κύριος στόχος είναι οι μαθητές, μέσα από περιβαλλοντικά προγράμματα, να συλλέξουν υλικό και να καταγράψουν την αλιευτική πολιτισμική κληρονομιά του τόπου. Επίσης στόχος είναι να επέμβουν οι ίδιοι δημιουργικά, στις μαρτυρίες της κληρονομιάς αυτής που έχει ταξιδέψει ως «κοινωνική» ή «συλλογική» μνήμη για πολλές γενιές, συνδέοντας το παρελθόν με το παρόν και το μέλλον. Μέσα από αυτή τη συμμετοχική διαδικασία θα μάθουν για την αλιεία και τους θαλάσσιους πόρους, για τη σημασία της διατήρησής τους και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών.

Παράλληλα, ο κ. Τσαντηρόπουλος ξεκίνησε τη συλλογή πληροφοριών και την καταγραφή προφορικών παραδόσεων με συνεντεύξεις στην Καβάλα, το Πόρτο Λάγος και το Φανάρι, ενώ η συνεργάτης του προγράμματος, αρχαιολόγος, Δρ. Δήμητρα Μυλωνά, και οι δύο φοιτήτριες αρχαιολογίας, Μαρία Μιχελάκη και Παναγιώτα Μπανταβάνου, εργάζονται για την προετοιμασία και καταγραφή των θαλάσσιων οστρέων και των οστών ψαριών και που βρέθηκαν κατά τις ανασκαφές στα αρχαία Άβδηρα, Κρυονέρι και Άργιλο έτσι ώστε να φωτιστούν όψεις της αρχαίας αλιείας και ιχθυοφαγίας αλλά και η εξέλιξη των αλιευτικών πεδίων στην περιοχή έρευνας.

 

Αναδημοσίευση από : http://greenagenda.gr

About ikariaki.gr