ONEclickLIS – Η νέα ψηφιακή πλατφόρμα για επενδυτές που προτείνει ο Γ. Στασινός

4 Οκτωβρίου 2017

 

ONEclickLIS – ενιαίος ψηφιακός χάρτης: λύση για κάθε είδους επένδυση στη χώρα η νέα ψηφιακή πλατφόρμα που προτείνει ο Γ. Στασινός

 

  • Γ. Στασινός: Όλες οι διοικητικές πράξεις με ένα κλικ στον υπολογιστή για όλους τους πολίτες και τους επενδυτές
  • Το έργο μπορεί να είναι έτοιμο σε δύο χρόνια, εάν υπάρξει πολιτική βούληση να αρχίσει άμεσα
  • Αναπτυξιακό, ανταποδοτικό και απολύτως αναγκαίο για την προώθηση των επενδύσεων και αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας
  • Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός παρουσίασε σε συνέντευξη Τύπου τον ενιαίο ψηφιακό χάρτη «ΟΝΕ click LIS»

 

«Είναι τεχνολογικά απλό, πρακτικά υλοποιήσιμο και απολύτως αναγκαίο – εάν υπάρξει πολιτική βούληση από την κυβέρνηση και τους συναρμόδιους υπουργούς, ώστε να ξεκινήσει άμεσα το έργο – σε δύο χρόνια να έχουν όλοι οι πολίτες, οι απλοί καθημερινοί άνθρωποι και οι μεγάλοι επενδυτές, όλες τις διοικητικές πράξεις με ένα κλικ στον υπολογιστή τους.

 

Αυτό τόνισε ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός σε συνέντευξη Τύπου, παρουσιάζοντας στους δημοσιογράφους του τεχνικού και οικονομικού ρεπορτάζ την πρόταση του για την δημιουργία του ενιαίου ψηφιακού χάρτη, που θα περιλαμβάνει όλες τις πληροφορίες και τα δεδομένα για τις θεσμικές γραμμές. Δηλαδή όλα τα δεδομένα, που απαιτούνται για να εκδώσει κάποιος μία οικοδομική άδεια και συνακόλουθα να υλοποιήσει μία μικρή η πολύ μεγάλη επένδυση στη χώρα.

 

Η πρωτοβουλία του Προέδρου ΤΕΕ Γιώργου Στασινού για τον    ενιαίο ψηφιακό χάρτη ονομάζεται «ΟΝΕclickLIS» (δηλαδή One Click Land Information System). Στόχος της πρωτοβουλίας είναι να μπορεί ο οποιοσδήποτε πολίτης ή επενδυτής, από το σπίτι του ή το γραφείο του, με το πάτημα ενός κουμπιού στον υπολογιστή του, να πάρει ολοκληρωμένη, έγκυρη και θεσμικά ασφαλή πληροφορία για το τί επιτρέπεται, τί απαγορεύεται, με ποιους όρους και προϋποθέσεις, για να φτιάξει αυτό που τον ενδιαφέρει.

 

Η λύση, στη βάση της, είναι σήμερα απλή: να δημιουργηθεί ένας ενιαίος ψηφιακός χάρτης, με διοικητική ισχύ, όλων των απαραίτητων για την αδειοδότηση γεωχωρικών δεδομένων. Ένας χάρτης με βάση το υπόβαθρο του Κτηματολογίου, που θα περιλαμβάνει την οικοδομική και ρυμοτομική γραμμή, τα όρια των δασικών εκτάσεων, τα όρια των προστατευόμενων περιοχών, τα όρια των αρχαιολογικών χώρων, τις γραμμές των αιγιαλών και όλες τις απαραίτητες θεσμικές γραμμές – και επιπλέον τους όρους δόμησης και τις χρήσεις γης. Όταν τελειώσει η κτηματογράφηση της χώρας, θα προστεθούν και τα όρια όλων των οικοπέδων.

 

Σημείο – κλειδί στην πρόταση είναι η προοπτική να αποτελεί το εξαγόμενο αρχείο από το πληροφοριακό σύστημα του ψηφιακού χάρτη διοικητική πράξη. «Πρόκειται για δημόσια δεδομένα, τα οποία πρέπει να είναι προσβάσιμα στον κάθε πολίτη», τόνισε ο Πρόεδρος του ΤΕΕ, όπως επίσης ότι «το έγγραφο, που θα περιλαμβάνει τις πληροφορίες θα έχει ισχύ διοικητικής πράξης. Μια διοικητική πράξη, που θα δεσμεύει το δημόσιο έναντι του πολίτη».

 

Την υλοποίηση του ψηφιακού χάρτη, έχοντας τεχνογνωσία και εμπειρία στην υλοποίηση ψηφιακών έργων, όπως το σύστημα των αυθαιρέτων, της ηλεκτρονικής έκδοσης αδειών κ.α, μπορεί να αναλάβει το ΤΕΕ, σημείωσε ο Γ. Στασινός, προσθέτοντας  «αλλά και όποιος άλλος δημόσιος φορέας μπορεί ή θέλει να το υλοποιήσει, φτάνει να γίνει το έργο».

 

Με τον ενιαίο ψηφιακό χάρτη, ο κάθε ενδιαφερόμενος, όπως εξήγησε ο Πρόεδρος του ΤΕΕ, θα μπορούσε να εκδίδει την άδεια δόμησης μέσα από το ηλεκτρονικό σύστημα αδειών, που έχει έτοιμο πάνω από δύο χρόνια το ΤΕΕ και περιμένει να το ενεργοποιήσει η κυβέρνηση.  Και στη συνέχεια να εκδίδει, μέσα από το ίδιο ή ένα διασυνδεδεμένο σύστημα, και κάθε άδεια (εγκατάστασης, λειτουργίας κλπ), ώστε να μηδενιστεί, πρακτικά, η γραφειοκρατία και η ταλαιπωρία για την προετοιμασία, έναρξη και λειτουργία κάθε είδους επένδυσης, μεγάλης ή μικρής.

 

Το «ΟΝΕclickLIS» που προτείνει και προωθεί το ΤΕΕ, τόνισε ο Γιώργος Στασινός, είναι ένα πραγματικά αναγκαίο, ανταποδοτικό και κυρίως αναπτυξιακό έργο, το οποίο θα συμβάλλει παράλληλα στην αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας, της διαφθοράς και της ταλαιπωρίας των πολιτών αλλά και στο να σταματήσει το φαινόμενο της ματαίωσης επενδύσεων στη χώρα. «Θα αλλάξει και η νοοτροπία, κάποιων που πιστεύουν ότι μπορεί να κολλήσουν έργα και από αυτό να βγάλουν χρήματα», είπε ο Πρόεδρος του ΤΕΕ, επισημαίνοντας παράλληλα  ότι ο ψηφιακός χάρτης του ΤΕΕ είναι πιθανόν να προσκρούει σε κατεστημένες νοοτροπίες και ιδιοτέλειες του πολιτικού και πελατειακού συστήματος. «Εφόσον υλοποιηθεί ο ψηφιακός χάρτης, που προτείνει το ΤΕΕ δεν θα χρειάζεται να παρακαλάς κανέναν υπουργό, κανέναν στο δασαρχείο, την πολεοδομία ή στις άλλες δημόσιες υπηρεσίες. Όλοι καταλαβαίνουμε ότι αυτό μπορεί να είναι για κάποιους πρόβλημα. Μόνον όμως αν ξεπεράσουμε αυτό το πρόβλημα και αυτές τις λογικές μπορεί ο τόπος να προχωρήσει μπροστά», είπε χαρακτηριστικά ο Γ. Στασινός.

 

Η πρόταση του Προέδρου του ΤΕΕ προβλέπει συγκεκριμένο τρόπο, χρονοδιάγραμμα και χρηματοδότηση, ώστε να ενοποιηθούν όλα τα διάσπαρτα έργα που γίνονται αυτή τη στιγμή και περιλαμβάνουν σχετικά στοιχεία. Τίθεται ως ρεαλιστικός στόχος μέσα σε 2 χρόνια από την έναρξη της διαδικασίας αυτής να ολοκληρωθεί η ενοποίηση, να προχωρήσουν όσα έργα ακόμη εκκρεμούν και να ολοκληρωθούν οι θεσμικές αλλαγές. Ο Γ. Στασινός είπε ότι σε δύο χρόνια θα έχει ολοκληρωθεί το 70% των δεδομένων του Κτηματολογίου και των Δασικών Χαρτών και ότι σε κάθε περίπτωση ο ενιαίος ψηφιακός χάρτης, με δυνατότητα διαρκούς συμπλήρωσης και ανανέωσης στοιχείων, από την αρχή της λειτουργίας του θα μπορεί να καλύπτει πάνω από το 80% των δεδομένων έως των πιο ορεινών και απομακρυσμένων περιοχών της χώρας. Και σίγουρα το 100% των κρίσιμων περιοχών σε αστικά κέντρα και άλλα επιλεγμένα σημεία, που υπάρχει οικοδομική δραστηριότητα και γίνονται επενδύσεις.

 

«Θα μπουν στον ενιαίο ψηφιακό χάρτη όλα όσα δεδομένα υπάρχουν και για όλη τη χώρα, όπως τα δεδομένα από 12 παράλληλα και ασύνδετα μεταξύ τους έργα πληροφοριακών συστημάτων, που υλοποιούνται μέσω ΕΣΠΑ», είπε ο Πρόεδρος του ΤΕΕ,  τονίζοντας ότι: «στο σύστημα «ΟΝΕ click LIS» θα υπάρχει η δυνατότητα διαρκούς επικαιροποίησης και συμπλήρωσης των στοιχείων και των δεδομένων». Πράγμα, που όπως επισήμανε ο ίδιος δεν είναι διασφαλισμένο σε άλλα έργα, που υλοποιούνται από δημόσιους φορείς, μέσω ΕΣΠΑ. Αυτό δημιουργεί τον κίνδυνο, ακριβοπληρωμένα ψηφιακά έργα για τη ψηφιοποίηση πολεοδομικών και άλλων δεδομένων, να απαξιωθούν πριν καν ολοκληρωθούν, καθώς η πολεοδομική νομοθεσία διαρκώς αλλάζει,.

 

Στη συνέντευξη Τύπου ο Γ. Στασινός παρουσίασε αναλυτικά στοιχεία για την σημερινή κατάσταση, σύμφωνα με τα οποία ο εκτιμώμενος χρόνος για το πλήθος των εγκρίσεων, που απαιτούνται για την έκδοση μίας οικοδομικής άδειας κυμαίνεται από 5 έως και 30 μήνες. Ο ίδιος παρουσίασε τραγελαφικά παραδείγματα αλληλοαναιρούμενων αποφάσεων, μεταξύ των συναρμοδίων υπηρεσιών, που οδηγούν σε ακόμη μεγαλύτερες καθυστερήσεις της αδειοδότησης. Όπως πχ να απορρίπτει ένα αρχαιολογικό συμβούλιο, μία αρχιτεκτονική μελέτη, την οποία όμως έχει εγκρίνει προηγουμένως ένα αρχιτεκτονικό συμβούλιο και αυτό διαδοχικά να επαναλαμβάνεται, κατά τρόπο που ο ενδιαφερόμενος πολίτης και ο μηχανικός να γίνονται μπαλάκι μεταξύ των υπηρεσιών. «Η έννοια του χρόνου, που απαιτείται για την αδειοδότηση στη χώρα μας δεν μπορεί να συνεχίζεται να είναι ο άγνωστος Χ, που κανένας πολίτης και επενδυτής, με κανέναν μαθηματικό τρόπο και αλγόριθμο δεν θα μπορεί να ανακαλύψει», σημείωσε ο Πρόεδρος του ΤΕΕ συμπληρώνοντας ότι « υπάρχει πάντα και η περίπτωση η αδειοδότηση να μην γίνει ποτέ ή να ματαιωθεί». Ο ίδιος υπογράμμισε: «Η αδειοδότηση είναι για τις επενδύσεις σημαντικότερη παράμετρος ακόμη και από την φορολόγηση, που στη χώρα μας είναι υψηλή. Και αυτό γιατί τη φορολογία μπορεί κάποιος να την υπολογίσει σε μία επένδυση και να έχει και προσδοκίες για μεγαλύτερα κέρδη αν αυτή μειωθεί. Ο χρόνος  αδειοδότησης όμως είναι άγνωστη παράμετρος ανεβάζει το ρίσκο και αποτρέπει την επένδυση». «Θα το παλέψω με όλες μας τις δυνάμεις και μέχρι να γίνει η πρόταση για τον ενιαίο ψηφιακό χάρτη πράξη» είπε χαρακτηριστικά ο Γ. Στασινός, προσθέτοντας ότι «τέτοια συστήματα έχουν από πολλά χρόνια όλες οι σύγχρονες χώρες». Ακόμη σημείωσε ότι «όσοι νομίζουν ότι ο ενιαίος ψηφιακός χάρτης είναι μακρινό σχέδιο, ας σκεφθούν ότι πριν λίγα χρόνια, φαινόταν σε κάποιους αδιανόητο ότι θα γίνονται ψηφιακές συναλλαγές και ότι θα έπαιρναν  με ηλεκτρονικό τρόπο μία βεβαίωση ή ένα πιστοποιητικό».

 

Στο πλαίσιο της προώθησης της πρότασης για το νέο σύστημα «ΟΝΕ click LIS» ο Γ. Στασινός ανακοίνωσε ότι θα γίνει από τον ίδιο παρουσίαση της σε διεθνείς χρηματοοικονομικούς φορείς, οργανισμούς για την αντιμετώπιση της διαφθοράς και στα Διοικητικά Συμβούλια εγχώριων παραγωγικών, αυτοδιοικητικών, αναπτυξιακών και άλλων φορέων. Η πρόταση του Προέδρου του ΤΕΕ έχει παρουσιασθεί ήδη σε πληθώρα παραγόντων της πολιτικής ηγεσίας του τόπου και επιχειρηματικούς φορείς. Κοινωνοί της πρότασης Στασινού έχουν γίνει ήδη, εδώ και καιρό, αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες, όπως ο Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Νίκος Παππάς και ο Υφυπουργός Ανάπτυξης Στέργιος Πιτσιόρλας. Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ ενημέρωσε επίσης, θεσμικά, πριν λίγες ημέρες, τους συναρμόδιους Υπουργούς (Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Οικονομίας και Ανάπτυξης, Πολιτισμού) μέσω επιστολής, με την οποία περιγράφει το σύστημα και τις ανάγκες και ζητά συνάντηση για αναλυτική παρουσίαση. Ακόμη, ο Πρόεδρος του ΤΕΕ προγραμματίζει συναντήσεις και ενημέρωση όλων των κομμάτων για το ONEclickLIS. Στόχος είναι να ωριμάσει η πρόταση πολιτικά μέσα στους επόμενους μήνες ώστε να μπορέσει να προχωρήσει, ει δυνατόν με διακομματική συναίνεση, ως ένα αναγκαίο βήμα εκσυγχρονισμού, ως μία μεταρρύθμιση με «εθνική ιδιοκτησία».

 

Ενδιαφέρον από την αγορά για την προώθηση της πρότασης

Αξίζει να σημειώσουμε ότι ο Πρόεδρος του ΤΕΕ παρουσίασε πριν λίγες ημέρες σε εκπροσώπους της αγοράς την πρόταση για το ONEclickLIS, σε κλειστή συνάντηση εργασίας με σημαντικούς επιχειρηματικούς φορείς  αλλά και εκπροσώπους θεσμικών φορέων της επιχειρηματικότητας. Η πρόταση έγινε δεκτή με θετικά σχόλια από τους συμμετέχοντες. Για την πρόταση του ΤΕΕ αρκετοί από τους παριστάμενους δήλωσαν:

 

Γιάννης Α. Ρέτσος, Πρόεδρος του  Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ):

«Σήμερα περισσότερο από κάθε άλλη φορά αναδεικνύεται η σημαντική ανάγκη απλούστευσης, αποσαφήνισης και εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου που διέπει την χωροθέτηση και περιβαλλοντική αδειοδότηση των νέων επενδύσεων, συμπεριλαμβανομένων των τουριστικών. Αυτό αποτελεί πάγιο και διαχρονικό αίτημα του ΣΕΤΕ. Όταν ολοκληρωθεί, είναι βέβαιο ότι η πρόταση του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος θα συμβάλλει τόσο προς την διασφάλιση υψηλής ποιότητας προσφερόμενων υπηρεσιών, και την δημιουργία βιώσιμων και σταθερών θέσεων απασχόλησης, όσο και προς την διαρκή προσέλκυση επενδύσεων, που θα υλοποιούνται με όρους διαφάνειας και ασφάλειας δικαίου».

 

Χάρης Λαμπρόπουλος,  εκπρόσωπος Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών – ΕΒΕΑ:

«Η πρόταση που παρουσίασε σήμερα ο πρόεδρος του ΤΕΕ κ. Στασινός είναι μία εξαιρετικά πρωτοποριακή και καινοτόμα πρόταση, που μπορεί να οδηγήσει τη χώρα μας στην επόμενη μέρα. Τα Επιμελητήρια, η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων και το ΕΒΕΑ, διά του προέδρου του κ. Κωνσταντίνου Μίχαλου, θα αγκαλιάσουν αυτή την πρόταση και θα την προωθήσουν στα μέλη για περαιτέρω υποστήριξη».

 

Στέφανος Γιουρέλης, Εντεταλμένος Σύμβουλος της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας:

«Ουσιαστικά είναι η Ελλάδα που ονειρευόμαστε! Έτσι πρέπει να το δούμε. Και πρέπει να πάμε ένα βήμα μπροστά και ένα βήμα παραπέρα. Και με τέτοια πράγματα πρέπει να βαδίσουμε. Είμαι ενθουσιασμένος…»

 

Νίκος Βέττας:  Γενικός Διευθυντής Ιδρύματος Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών:

-«Η πρόταση πηγαίνει ακριβώς στην καρδιά του προβλήματος το οποίο είναι πρώτα απ΄όλα να υπάρχει  διαφάνεια, ώστε να μπορούν με ουδέτερο τρόπο οι διάφοροι επενδυτές να έχουν πρόσβαση στα δεδομένα. Από εκεί και πέρα, από τη στιγμή, που θα υπάρξει ένα τέτοιο σύστημα θα λειτουργήσει  και ως πίεση και στην ίδια την διοίκηση, έτσι ώστε οι πράξεις της να είναι διαφανείς και συνεπείς. Η ουσία βέβαια είναι πως μπορεί να φτιαχτεί αυτό, διότι πρέπει να παραδοθεί  σε χρόνο εύλογο και με τρόπο, ώστε να μην ανατραπεί στην πορεία».

 

Κωνσταντίνος Καλλέργης, Πρόεδρος του Συνδέσμου των Ελληνικών Εταιρειών-Γραφείων Μελετών (ΣΕΓΜ), ΡΟΪΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ Α.Ε.:

– «Θεωρώ ότι είναι μια πολύ σημαντική πρωτοβουλία, είναι μια ιδέα που ουσιαστικά θα πρέπει όλοι να τη στηρίξουμε. Εμείς ως Σύνδεσμος Ελληνικών Εταιρειών Μελετών θα είμαστε κοντά και αρωγοί στην προσπάθεια του Προέδρου του ΤΕΕ και των συνεργατών του. Θεωρώ ότι όλη η επιχειρηματική αγορά θα είναι μαζί του. Δυσκολίες υπάρχουν πολλές γιατί είναι ένα σύνθετο εγχείρημα, αλλά θεωρώ ότι, εφόσον η αγορά το στηρίξει και το θελήσει, μπορεί να πειστεί και η όποια πολιτική ηγεσία, είτε η σημερινή είτε μελλοντική, να το κάνει πράξη. Νομίζω ότι είμαστε σε καλό δρόμο, είναι μια καλή πρόταση – την οποία μπορούμε να επεξεργαστούμε ακόμη καλύτερα και σε αυτό θα βοηθήσουμε το ΤΕΕ – και να τη βάλουμε με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα προς υλοποίηση».

 

Νικόλας Κανελλόπουλος: Γενικός Γραμματέας Οργανισμού Προώθησης Εναλλακτικών Μεθόδων Επίλυσης Διαφορών (ΟΠΕΜΕΔ), δικηγόρος Αθηνών – διαμεσολαβητής

-«Ο ψηφιακός χάρτης θα έπρεπε για οποιαδήποτε οργανωμένη πολιτεία να είναι ένας βασικός στόχος. Δεν είναι μόνον μια προσφορά στην επένδυση και δεδομένο λοιπόν στην ανάπτυξη αλλά πάνω απ΄ όλα είναι μία υπηρεσία υπέρ του πολίτη, που καθιστά ένα κράτος, κράτος δικαίου».

 

Χάρης Κοκκώσης:  Εκπρόσωπος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), καθηγητής Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας & Περιφερειακής Ανάπτυξης Πολυτεχνικής Σχολής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

-«Είναι μία πολύ σημαντική πρωτοβουλία και σίγουρα πρέπει κάποια στιγμή να ξεκινήσει αυτή η χώρα να βάλει σε τάξη, αυτό το οποίο έχει σαν θεσμικό καθεστώς. Και  βεβαίως επειδή αυτό αλλάζει, έχει μία δυναμική, χρειάζεται ένα σύστημα επικαιροποίησης και παρακολούθησης. Ο ψηφιακός χάρτης  είναι πάρα πολύ σημαντικός, ιδίως για τον τουρισμό, διότι ο τουρισμός είναι ένας τομέας, ο οποίος έχει μία ιδιαίτερη δυναμική και εκεί, στον τομέα του τουρισμού είναι που τουλάχιστον αυτή την περίοδο αντιμετωπίζονται και τα περισσότερα προβλήματα. Από την πλευρά του ΣΕΤΕ, όπου έχουμε και μία επιτροπή χωροταξίας  του  ΣΕΤΕ,  είμαστε διατεθειμένοι να συνδράμουμε στην προώθηση και  υλοποίηση της πρωτοβουλίας του προέδρου του ΤΕΕ».

Σημ. προς συντάκτες: την παρουσίαση και infographics μπορείτε να κατεβάσετε από εδώ: https://we.tl/umIKz1QCn7

 

 

 

 

 

 

 

20171004 ΤΕΕ ΣΤΑΣΙΝΟΣ ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ONEclickLIS ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΓΙΑ ΨΗΦΙΑΚΟ ΧΑΡΤΗ ΘΕΣΜΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ

 

 

Σημ. προς συντάκτες: την παρουσίαση και infographics μπορείτε να κατεβάσετε από εδώ: https://we.tl/umIKz1QCn7

 

 

Τα επόμενα βήματα

  • Πολιτική απόφαση για τον προσδιορισμό του ψηφιακού χάρτη ως μεταρρύθμιση – προτεραιότητα για τη χώρα, με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα – στόχο.
  • Σύνταξη προδιαγραφών έργου από το ΤΕΕ
  • Χρηματοδότηση του έργου: Ένταξη στο ΕΣΠΑ (ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ – ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ) – Διερεύνηση άλλων συγχρηματοδοτούμενων πόρων
  • Εγκύκλιοι από τα αρμόδια Υπουργεία για την αναγκαία συνεργασία με το ΤΕΕ (ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΟΝΤΟΣ & ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ, ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ, ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΛΠ)
  • Νομοθετική ρύθμιση για τη θεσμοθέτηση Διοικητικής Πράξης παραγόμενης κατευθείαν από τα διαθέσιμα στοιχεία του ψηφιακού χάρτη (όροι δόμησης, χρήσεις γης, θεσμικές γραμμές). Η ρύθμιση μπορεί να ετοιμαστεί από το ΤΕΕ και να εγκριθεί από τα εμπλεκόμενα Υπουργεία.

 

*******************************************************************

 

Βασικοί άξονες περιγραφής της πρότασης

Η πρόταση αναλύεται στους παρακάτω επιγραμματικούς άξονες, οι οποίοι περιλαμβάνουν αφενός συμπληρωματικά μέτρα για την ολοκλήρωση των συστημάτων με αναγκαίες προς το σκοπό του έργου πληροφορίες και αφετέρου δράσεις και διαδικασίες για την καθημερινή λειτουργία, την τροφοδότηση των συστημάτων με νέα πληροφορία και την ενημέρωσή τους λόγω θεσμικών αλλαγών και τροποποιήσεων:

 

  1. Δημιουργία βάσης δεδομένων με συμπληρωματική πληροφορία που αφορά στις διοικητικές πράξεις μερικής εφαρμογής της πολεοδομικής νομοθεσίας καθώς και σε κτηματολογική πληροφορία.

Οι εργασίες αυτές αφορούν στη σάρωση, γεωαναφορά και την εισαγωγή στη βάση δεδομένων της πολεοδομικής πληροφόρησης των τεχνικών εκθέσεων για τον προσδιορισμό με τρόπο σαφή της ρυμοτομικής και οικοδομικής γραμμής σύμφωνα με την ισχύουσα ρυμοτομία (πολεοδομική νομοθεσία) ή των διαγραμμάτων εφαρμογής για την εφαρμογή στο έδαφος των ρυμοτομικών και οικοδομικών γραμμών που εγκρίθηκαν με τις διατάξεις του 1923. Τόσο οι εκθέσεις όσο και τα διαγράμματα αποτελούν διοικητικές πράξεις βάσει των οποίων γίνεται η έγκριση και θεώρηση των τοπογραφικών διαγραμμάτων του μηχανικού για την έκδοση οικοδομικής άδειας. Επίσης στη σάρωση γεωαναφορά και καταχώριση των σχεδίων και πινάκων των κυρωμένων πράξεων αναλογισμού και αποζημίωσης λόγω ρυμοτομίας, προσκυρώσεων, τακτοποιήσεων και τροποποιήσεων και των διορθωτικών πράξεων εφαρμογής. Όλα τα παραπάνω τηρούνται στα αρχεία των Υ.ΔΟΜ και των Δ/νσεων Χωρικού Σχεδιασμού των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και

των Περιφερειών.

 

  1. Τήρηση της υφιστάμενης γενικής και ειδικής πολεοδομικής νομοθεσίας και της σχετικής νομολογίας και διαχείριση της επικαιροποίησής της

Οι εργασίες αφορούν στη συμπλήρωση της Βάσης Δεδομένων της Πολεοδομικής Νομοθεσίας που παρήχθη στο πλαίσιο του έργου Ηλεκτρονική πολεοδομία ΙΙ και καλύπτει τη νομοθεσία μέχρι το 2009 και στη συνεχόμενη ενημέρωση αυτής, ώστε να παρέχεται στους μηχανικούς έγκυρη και γρήγορη πληροφόρηση. Επιπλέον, περιλαμβάνεται η δημιουργία αντίστοιχου λογισμικού για την υποστήριξη τόσο των διαδικασιών και της ροής του νομικοπαρασκευαστικού σταδίου όσο και των διαδικασιών έκδοσης και δημοσίευσης ΦΕΚ και ενημέρωσης της βάσης από τον αρμόδιο φορέα (Υπουργείο, Αποκεντρωμένη Διοίκηση και Περιφέρεια), σε συνδυασμό με τις διαδικασίες ενημέρωσης της χωρικής βάσης πολεοδομικών δεδομένων. Στόχος είναι επίσης και η τήρηση του ιστορικού των μεταβολών της νομοθεσίας, (δηλαδή ποια ήταν η ισχύουσα νομοθεσία για τη συγκεκριμένη στιγμή ή τη χρονική περίοδο της αναζήτησης). Η βάση δεδομένων θα ενσωματώνει τη νομοθεσία που δημιουργεί περιορισμούς στη δόμηση και είναι αρμοδιότητα άλλων φορέων (πχ Αρχαιολογικοί χώροι, Αιγιαλός, Ρέματα-διαχείριση υδάτων, Δημόσιων Υποδομών κλπ). Με τον τρόπο αυτό, θα υπάρχει άμεση και έγκυρη πληροφόρηση για τη δυνατότητα και τους περιορισμούς στους οποίους υπόκειται η περιουσία του πολίτη και οι δυνατότητες αξιοποίησής της, τόσο από την πλευρά του ίδιου του ενδιαφερόμενου όσο και από την πλευρά των ελεγκτών και της δημόσιας διοίκησης, αποφεύγοντας τις τριβές και λειτουργώντας σε ένα πλαίσιο διαφάνειας.

 

  1. Υποβολή δεδομένων από πιστοποιημένους χρήστες σε παραγωγική λειτουργία

Η υποβολή των δεδομένων που αφορούν σε αιτήματα πολιτών για την έκδοση αδειών δόμησης ή εγκατάστασης χρήσης ή για τροποποίηση εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου ή πολεοδομικής μελέτης που θα οδηγήσει σε έγκριση απόφασης και έκδοση σχετικού ΦΕΚ προβλέπεται να γίνεται από τους μηχανικούς – μελετητές σε διάδραση με το ηλεκτρονικό σύστημα Έκδοσης Οικοδομικών Αδειών / Αυθαιρέτων ή με το σύστημα «Ηλεκτρονική Πολεοδομία: Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών για τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις της Χώρας», και να ενημερώνουν τις αντίστοιχες βάσεις δεδομένων κατόπιν σχετικών ελέγχων και εγκρίσεων από τα αρμόδια όργανα της πολιτείας. Απαιτείται η εκπαίδευση των μηχανικών – μελετητών και η πιστοποίησή τους στην ορθή χρήση των συστημάτων και στην τήρηση των προδιαγραφόμενων προτύπων ώστε οι παραγόμενες μελέτες να είναι σύμμορφες και να διασφαλίζουν την ορθότητα και ακεραιότητα των βάσεων δεδομένων που πρόκειται να ενημερώσουν. Η για δεκαετίες παραγωγή πολεοδομικών δεδομένων χωρίς κεντρική διαχείριση και παρακολούθηση υλοποίησης έχει δημιουργήσει σειρά ασυνεπειών μεταξύ νομοθέτησης, εφαρμογής και πραγματικής κατάστασης ενός πολεοδομικού σχεδίου. Η συνολική επανεξέταση όλης της χώρας είναι αδύνατον να γίνει. Προτείνεται η συνεργατική συνεισφορά των μηχανικών μέσω της καθημερινής επαφής τους στο πλαίσιο ανάθεσης μελέτης ή ανάληψης ιδιωτικού έργου, οι οποίοι θα έχουν δυνατότητα επιβεβαίωσης η επικαιροποίησης δεδομένων με τελική σύμφωνη γνώμη σε επιπεδο Υπηρεσίας Δόμησης. Με αυτό το υποσύστημα κάθε σημείο που το χειρίζεται έστω και μια φορά ένας πιστοποιημένος μηχανικός θα οριστικοποιείται και δεν θα απαιτείται για κανέναν σε επόμενη δραστηριότητα στην ίδια περιοχή.

 

  1. Ολοκλήρωση των στοιχείων δόμησης στο πολεοδομικό υπόβαθρο δεδομένων

Τόσο στο έργο «Ηλεκτρονική Πολεοδομία: Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών για τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις της Χώρας» όσο και στις ανωτέρω προτεινόμενες επεκτάσεις και βελτιώσεις είναι αναγκαία η συσχέτιση και ολοκλήρωση πληροφοριών του πραγματικά δομημένου περιβάλλοντος όπως αυτό προκύπτει είτε από τη διαδικασία έκδοσης αδειών όσο και από διαδικασίες καταγραφής (τακτοποίηση αυθαιρέτων και «ταυτότητα κτηρίων»). Το ΤΕΕ έχει υλοποιήσει και λειτουργεί τη διαδικασία καταγραφής αυθαιρέτων κατασκευών και αναμένει την έγκριση της πολιτείας για τα ολοκληρωμένα συστήματα έκδοσης αδειών και ταυτότητας κτηρίων. Επίσης, με την υλοποίηση και άλλων συναφών έργων ΟΠΣ όπως του Αρχαιολογικού Κτηματολογίου, της Δημόσιας Περιουσίας (Αιγιαλοί/παραλίες και Αντικειμενικές Αξίες), της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας (Ψηφιακές Υπηρεσίες Βιομηχανίας, Επιχειρηματικότητας και Βιώσιμης Ανάπτυξης) προκύπτει επιτακτική η ανάγκη δημιουργίας υπηρεσιών «μίας στάσης» για την εξυπηρέτηση του πολίτη, του μηχανικού και των ελεγκτικών μηχανισμών σε σχέση με την οικοδομική δραστηριότητα και την ανάπτυξη. Με την ολοκλήρωση των πληροφοριών και τη διαλειτουργικότητα των διαφόρων ηλεκτρονικών υπηρεσιών καθίσταται πλέον εύκολη και γρήγορη η διαδικασία αναζήτησης του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου και η εξεύρεση της έγκυρης πληροφορίας σε σχέση με τις θεσμικές γραμμές (π.χ. Ρυμοτομικές και οικοδομικές γραμμές, οριογραμμές ρεμάτων, όρια προστασίας αρχαιολογίας, περιβαλλοντικοί όροι κλπ) και τους όρους και περιορισμούς δόμησης και χρήσης, τόσο για τον μηχανικό που συντάσσει τη μελέτη για έκδοση άδειας δόμησης όσο και για τους ελεγκτές δόμησης ή τους ενεργειακούς επιθεωρητές και τους δημόσιους λειτουργούς. Επίσης, τόσο ο πολίτης όσο και η πολιτεία θα έχουν με βάση απόλυτα αποτυπωμένα και οπτικοποιημένα γεωγραφικά δεδομένα το πολεοδομικό υπόβαθρο και την υπερκείμενη πραγματική κατάσταση όπως αυτή έχει διαμορφωθεί και διαμορφώνεται από την οικονομική δραστηριότητα των πολιτών και του κράτους.

 

 

About ikariaki.gr