10.5 C
Ikaria
Πέμπτη, 2 Φεβρουαρίου, 2023

Νομοσχέδιο Υπουργείου Υγείας: Ομιλία Χριστόδουλου Στεφανάδη στη Βουλή

Η ομιλία του Βουλευτή του Νομού Σάμου Καθηγητή Χριστόδουλου Στεφανάδη στη Βουλή για το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας που έγινε την Πέμπτη 1η Δεκεμβρίου 2022

ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΣΤΕΦΑΝΑΔΗΣ: Σας ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Κυρία Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, οι νόμοι σε ένα κράτος δεν είναι σταθεροί και δεν μπορούν να είναι παγιωμένοι. Εξελίσσονται με την πρόοδο του χρόνου, σύμφωνα με τις ανάγκες της κοινωνίας.

Το σημερινό νομοσχέδιο είναι ένα νέο βήμα. Ένα βήμα μπροστά, με τις νέες συνθήκες και τη νέα κανονικότητα, που έχουν διαμορφωθεί, ειδικότερα μετά τη δραματική εξέλιξη της πανδημίας παγκόσμια.

Με αυτό τον τρόπο λειτουργούν οι κυβερνήσεις διαχρονικά. Καταγράφουν νέες τάσεις, παρακολουθούν τον παλμό της εποχής και έπειτα από έρευνα και παρατήρηση νομοθετούν τα μέτρα που χρειάζονται για την εύρυθμη λειτουργία του κράτους πάντα επ’ ωφελεία του λαού και των πολιτών.

Το σημερινό νομοσχέδιο που συζητάμε πιστεύω ότι είναι ένα σημαντικό βήμα προς τα μπροστά τόσο όσον αφορά τον εκσυγχρονισμό του συστήματος υγείας της χώρας, αλλά και όσο αφορά την αναγνώριση της προσφοράς των γιατρών και γενικότερα του υγειονομικού προσωπικού στην ελληνική κοινωνία.

Είναι ένα νομοσχέδιο με έντονο κοινωνικό χαρακτήρα, αφού στην πράξη ενισχύεται τόσο ουσιαστικά, αλλά και τόσο αριθμητικά το ιατρικό δυναμικό της χώρας.

Το αποτέλεσμα που προκύπτει είναι καλύτερες συνθήκες εργασίας για τους γιατρούς και ποιοτικότερες υπηρεσίες υγείας προς όφελος των πολιτών.

Επίσης, το νομοσχέδιο είναι μια ακόμα υπόσχεση του Πρωθυπουργού, του Κυριάκου Μητσοτάκη, από την Έκθεση Θεσσαλονίκης, ο οποίος είχε αναγγείλει αναδρομικά την αύξηση του μισθολογίου, των αποδοχών δηλαδή, του υγειονομικού προσωπικού, των γιατρών ειδικά, ένα βασικό και ουσιαστικό βήμα για την αναγνώριση του λειτουργήματός τους και φυσικά της συμβολής τους στη θεραπεία της νόσου και στη διατήρηση της υγείας του ελληνικού λαού.

Η αναγνώριση αυτού του έργου αποτυπώνεται ξεκάθαρα και στην ειδική ρύθμιση αυτού του προς συζήτηση νομοσχεδίου με το επίδομα των γιατρών που δίδεται στους γιατρούς των Μονάδων Εντατικής Θεραπείας.

Ειδικότερα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, για πρώτη φορά -το τονίζω- εισάγεται η προσαύξηση του νοσοκομειακού επιδόματος για τους γιατρούς που υπηρετούν στις ΜΕΘ. Και δεύτερον, δίδεται ένα χρηματικό επίδομα στους γιατρούς που υπηρετούν σε τμήματα επειγόντων περιστατικών των μονάδων υγείας των νοσοκομείων.

Όμως πέρα από το ουσιαστικό οικονομικό σκέλος, μια από τις βασικότερες καινοτομίες αυτού του νομοσχεδίου είναι οι αναγκαίες διαρθρωτικές ρυθμίσεις για τη βελτίωση του νομικού πλαισίου που διέπει τη δευτεροβάθμια περίθαλψη, την ιατρική εκπαίδευση, την προαγωγή της επείγουσας ιατρικής και την μαιευτική περίθαλψη.

Επιπροσθέτως, επιλύονται οργανωτικά θέματα του ιατρικού προσωπικού του Εθνικού Συστήματος Υγείας και ζητήματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας.

Όμως, παρά τον έντονα κοινωνικό και εκσυγχρονιστικό χαρακτήρα αυτού του νομοσχεδίου, προκύπτουν αντιδράσεις από την Αντιπολίτευση και από συνδικαλιστικούς φορείς του χώρου της υγείας.

Αντιλαμβανόμαστε ότι οι τραυματικές εμπειρίες του παρελθόντος ξυπνούν μνήμες από στρεβλώσεις που έχουν προκύψει διαχρονικά στο σύστημα υγείας της χώρας μας. Υπάρχουν περιπτώσεις που ακυρώθηκαν σωστά μέτρα του παρελθόντος εξαιτίας κακής εφαρμογής ή παραβατικών συμπεριφορών.

Το Εθνικό Σύστημα Υγείας οραματίστηκε από τον Δοξιάδη,

αλλά δημιουργήθηκε από την πρώτη Κυβέρνηση του Ανδρέα Παπανδρέου, ως γνωστόν. Παρασκευάς Αυγερινός και Γεώργιος Γεννηματάς εισήγαγαν στην ελληνική κοινωνία την έννοια της δημόσιας υγείας.

Ήταν ένα σημαντικό επίτευγμα της εποχής και αναγκαίο για τους πολίτες τότε. Ωστόσο, κατά γενική ομολογία, δημιουργήθηκε σε μία εποχή -πριν από τριάντα επτά χρόνια, θυμίζω- που χαρακτηριζόταν από χαλαρότητα ή ακόμα και από αναρχία στον χώρο της δημόσιας υγείας και της κοινωνικής πρόνοιας του ελληνικού λαού.

Η θεσμοθέτηση της πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης για τους γιατρούς τότε θεωρήθηκε ενδεχομένως σωστή και αναγκαία για τη λειτουργία του τότε νέου συστήματος.

Η εμπειρία, όμως, έχει δείξει ότι η αποκλειστική απασχόληση των γιατρών μέσα σ’ αυτό το σύστημα δημιούργησε σε αρκετές περιπτώσεις δυσλειτουργία με τελικό αποτέλεσμα ταλαιπωρία ή και παροχή πλημμελώς υπηρεσιών υγείας στους πολίτες μας.

Σήμερα, με αυτό το νομοσχέδιο προτείνεται μεγαλύτερη εργασιακή ευελιξία στους γιατρούς του ΕΣΥ και δίδεται η δυνατότητα της λειτουργίας ιδιωτών γιατρών μέσα στο σύστημα.

Θα δώσω μια απάντηση στους συναδέλφους ή στους συνδικαλιστές που αντιτίθενται στο άρθρο 10 του νομοσχεδίου και οι οποίοι προβάλλουν ότι η δυνατότητα ελεγχόμενης παράλληλης άσκησης του ιατρικού επαγγέλματος από γιατρούς του ΕΣΥ θα αποδυναμώσει ή ακόμα και θα διαλύσει τα δημόσια νοσοκομεία.

Θέλω να θυμίσω -το είπε ο κύριος Υπουργός το πρωί- ότι πολλά χρόνια οι στρατιωτικοί γιατροί έχουν πλήρη ελευθερία στην άσκηση ιδιωτικού επαγγέλματος. Αυτό βέβαια σε καμία περίπτωση δεν εμποδίζει τα στρατιωτικά νοσοκομεία να λειτουργούν άψογα. Έχω προσωπική άποψη. Έχω εργαστεί σε στρατιωτικό νοσοκομείο.

Επίσης, πανεπιστημιακές κλινικές όπου εργάζονται γιατροί πανεπιστημιακοί λειτουργούν και δεν έχουν καταρρεύσει, σε πανεπιστημιακά νοσοκομεία. Επομένως, αυτό το επιχείρημα πιστεύω ότι είναι έωλο.

Η δυνατότητα γιατρών του ΕΣΥ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να ασκούν ιδιωτικό έργο πέραν από το ωράριο και το σύνολο των υποχρεώσεων τους στα νοσοκομεία υπό όρους και με πλήρη έλεγχο, αποτελεί ισχυρό οικονομικό και ανταγωνιστικό κίνητρο για την είσοδο νέων γιατρών στο σύστημα υγείας.

Γιατί μπορεί στα μεγάλα αστικά κέντρα να μην υπάρχει το φαινόμενο της ελλείψεως προσέλευσης γιατρών στα δημόσια νοσοκομεία, αλλά στην περιφέρεια, στον Νομό της Σάμου παραδείγματος χάρη, αυτό είναι πάρα πολύ έντονο το φαινόμενο, να προκηρύσσονται θέσεις και να μην προκύπτουν υποψήφιοι.

Κύριος στόχος του ΕΣΥ πρέπει να είναι πάντα και πρώτα η υγεία του λαού. Όπως ανέφερα στην αρχή, οι νόμοι οφείλουν να εξελίσσονται σύμφωνα με τις ανάγκες της κοινωνίας. Και η ανάγκη της ελληνικής κοινωνίας είναι ένα σύστημα υγείας καινοτόμο, εκσυγχρονισμένο και πλήρες. Στις δυτικές ευρωπαϊκές χώρες και στις Ηνωμένες Πολιτείες οι πρακτικές αυτές είναι δοκιμασμένες, αποδοτικές και επιτυχείς.

Μπορεί οι αντίθετες απόψεις να είναι αρκετές, αλλά πιστεύω ότι σε ένα πνεύμα bona fide -νομικός όρος- με καλή προαίρεση, θα πρέπει να υπερψηφιστεί από το νομοσχέδιο.

Και τώρα γι’ αυτούς οι οποίοι επιχειρηματολογούν λέγοντας ότι με το νέο σύστημα εργασιακής λειτουργίας των γιατρών θα αυξηθούν οι παραβατικές συμπεριφορές, η απάντησή μας είναι ότι η ψηφιακή τεχνολογία δίνει τη δυνατότητα συνεχούς και αποτελεσματικού ελέγχου ούτως ώστε να τηρηθεί το πνεύμα και το γράμμα του νομοσχεδίου.

Σε κάθε περίπτωση όλα κρίνονται,

κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εκ του αποτελέσματος. Από την ιδιότητά μου ως γιατρός που έχω εργαστεί σε όλα τα συστήματα σε όλες τις βαθμίδες υγείας, της δημόσιας και της ιδιωτικής, θεωρώ ότι έχουμε μπροστά μας ένα δίκαιο, σύγχρονο και χρήσιμο νομοσχέδιο.

 

Γι’ αυτούς τους λόγους αυτονόητα το στηρίζω. Και όπως είπε ο Κικέρων, «δεν γεννιόμαστε για να ζούμε μόνο για τον εαυτό μας». Αυτό πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας.

Ευχαριστώ πολύ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

14,614ΥποστηρικτέςΚάντε Like
577ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
1,390ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ