20.1 C
Ikaria
Δευτέρα, 3 Οκτωβρίου, 2022

Aπό το Costa Concordia έως το Sea Diamond

costa concordiaΣτις 13 Ιανουαρίου του 2012 το κρουαζιερόπλοιο Costa Concordia  προσέκρουσε σε ύφαλο και μισοβυθίστηκε στο νησί Τζίλιο της Τοσκάνης με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους οι 32 από τους 4.229 επιβάτες του. Στα μέσα Σεπτεμβρίου του 2013, μετά από επιχείρηση 19 ωρών ολοκληρώθηκε η ανέλκυσή του με κόστος κάτι περισσότερο από 600 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για ποσό δεκαπλάσιο από αυτό που έχει υπολογιστεί ότι απαιτείται για το πέντε φορές μικρότερο Sea Diamond. Το βάρους 114.500 τόνων κρουαζιερόπλοιο ανορθώθηκε με τη βοήθεια ειδικών χαλύβδινων καλωδίων και τοποθετήθηκε σε μια ειδική τεχνητή πλατφόρμα.

Αν αυτά συμβαίνουν αλλού, «εδώ» τα πράγματα είναι πολύ, μα πολύ διαφορετικά.

Έχουν συμπληρωθεί επτά χρόνια από τον Απρίλη του 2007 και το ναυάγιο του Sea Diamond, η δικαιοσύνη έχει αποφασίσει διατάσσοντας αφενός την άμεση ανέλκυση του ναυαγίου με δαπάνες της πλοιοκτήτριας εταιρείας και αφετέρου, την καταβολή 8 εκατομμυρίων ευρώ ως αποζημίωση προς το Δήμο Θήρας για την ηθική βλάβη, τη ζημία και τη δυσφήμιση που υπέστη.  Ταυτόχρονα επεβλήθησαν βαριές ποινές στους υπεύθυνους του ναυαγίου.

Sea_Diamond_-_Against_Rocks

Το αποτέλεσμα ως προς την ανέλκυση είναι μηδενικό, αφού η εταιρεία άσκησε έφεση και η όλη διαδικασία «σέρνεται» στους ρυθμούς της δικαστικής εξέλιξης. Την ίδια ώρα το πλοίο σαπίζει και αποτελεί πηγή ρύπανσης σε ένα νησί που αποτελεί εξαιρετικά δημοφιλή τουριστικό προορισμό, με αποτέλεσμα οι Σαντορινιοί να αγανακτούν και να πραγματοποιούν συνεχείς κινητοποιήσεις, κυρίως μέσα από τη Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών για την Ανέλκυση του Sea Diamond, αλλά και άλλους φορείς.

Τα χειρότερα σε ό,τι έχει σχέση με τη ρύπανση είναι μπροστά μας και μοιραία γίνοναι οι συγκρίσεις. Στην Ιταλία η διαδικασία ανέλκυσης προχώρησε με εντελώς διαφορετικούς ρυθμούς από ότι στην Ελλάδα.

Συμπέρασμα: το θεσμικό πλαίσιο και οι ρυθμοί απόδοσης δικαιοσύνης βρίσκονται σε τραγική κατάσταση και επιπλέον δεν υπάρχει πολιτική βούληση, αφού μια αλλοδαπή εταιρεία (κυπριακή) δεν πιέστηκε επαρκώς, όπως προκύπτει από το μηδενικό αποτέλεσμα, να αποκαταστήσει τη ζημιά που έκανε και μπορεί να γίνει ακόμα μεγαλύτερη, στον τουρισμό της χώρας.

Mε αφορμή τις πρόσφατες αυτοδιοικητικές εκλογές, αλλά και τις ευρωεκλογές, η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών έστειλε ανοιχτή επιστολή προς τους Υποψήφιους Ευρωβουλευτές, Περιφερειάρχες και Δήμαρχους της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, για την ανέλκυση του Sea Diamond.

Την επισυνάπτουμε τώρα που έχουν γίνει οι εκλογές, περιμένοντας να δούμε την ανταπόκριση ή την αδιαφορία τους:

[divider]
ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ

Θέμα: Το ναυάγιο του Sea Diamond στη Σαντορίνη

Αξιότιμοι κύριοι και κυρίες υποψήφιοι,
Λίγες μέρες πριν τις εκλογές, οι κάτοικοι της Σαντορίνης συνεχίζουμε να συμβιώνουμε δίπλα σε ένα τοξικό ναυάγιο.
Εδώ και επτά χρόνια από τη βύθιση του κρουαζιεροπλοίου Sea Diamond, η πλοιοκτήτρια εταιρεία και η Ελληνική Πολιτεία αδιαφορούν επιδεικτικά απέναντι στο σοβαρό αυτό περιβαλλοντικό πρόβλημα.
Στα επτά χρόνια που κύλισαν, πέρασαν από το νησί μας πολλοί υπουργοί Ναυτιλίας, Περιβάλλοντος αλλά και βουλευτές. Παράλληλα επισκεφθήκαμε προσωπικά στα γραφεία τους πολλούς αρμόδιους της πολιτείας.
Από όλους πήραμε υποσχέσεις που δυστυχώς καμία δεν υλοποιήθηκε. Το ναυάγιο του Sea Diamond συνεχίζει να διαβρώνεται και να ρυπαίνει τη θάλασσά μας.
Εμείς θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε για την ανέλκυση και απομάκρυνση του τοξικού ναυαγίου. Αγωνιώντας για το μέλλον του τόπου μας και των παιδιών μας, παρακαλούμε μεταξύ των άλλων εξαγγελιών σας, να διατυπώσετε και τις προθέσεις σας για τη διαχείριση του σχετικού ναυαγίου.
Θα σας είμαστε ευγνώμονες εάν μετά την επιτυχή εκλογή σας, υλοποιήσετε το μόνιμο αίτημά μας, της ανέλκυσης και απομάκρυνσης του Sea Diamond.
Σας ευχόμαστε ευόδωση των όποιων προσπαθειών μας.

Μετά τιμής,

Τα μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα Θηραίων Πολιτών

για την Ανέλκυση του Κ/Ζ Sea Diamon

 [divider]

“επί του πιεστηρίου”

Την ενοχή του Πλοίαρχου του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond της εταιρείας Louis Cruises, του Γενικού Διευθυντή της πλοιοκτήτριας και διαχειρίστριας εταιρείας στον Πειραιά και του Υποπλοίαρχου του Sea Diamond αποφάσισε στις 4//2014 το Εφετείο Πειραιά μετά την έφεση που είχε ασκήσει η πλοιοκτήτρια στην περσινή απόφαση του Πρωτοδικείου Πειραιά.

Ποιο συγκεκριμένα, ο πλοίαρχος του μοιραίου κρουαζιερόπλοιου τιμωρήθηκε με πέντε χρόνια φυλάκισης, για πρόκληση σοβαρής θαλάσσιας ρύπανσης, για διατάραξη της υδάτινης συγκοινωνίας, για παραμέληση διάσωσης ναυτιλιακών εγγράφων, για παραβίαση του κανονισμού αποφυγής συγκρούσεων, για ανθρωποκτονία εξ αμελείας και την πρόκληση ναυαγίου από αμέλεια με αποτέλεσμα τη βύθιση πλοίου και το θάνατο ανθρώπων. Επίσης καταδικάστηκε σε χρηματικό πρόστιμο 60.000 ευρώ ως αποζημίωση λόγω ηθικής βλάβης προς το Δήμο Θήρας και το Λιμενικό Ταμείο. Το Πρωτοδικείο Πειραιά (τον Ιούλιο 2013) είχε καταδικάσει τον πλοίαρχο σε ποινή φυλάκισης 12 ετών και 10 μηνών με τις παραπάνω κατηγορίες από πρόθεση ή από ενσυνείδητη αμέλεια.

Ο Γενικός Διευθυντής Επιχειρήσεων Στόλου της εταιρείας Core Marine Limited (υπό την τεχνική διαχείριση της οποίας ήταν το Sea Diamond, ως θυγατρική της Louis Cruises) καταδικάστηκε σε ποινή φυλάκισης 3 ετών, για το αδίκημα της πρόκλησης σοβαρής εξακολουθητικής θαλάσσιας ρύπανσης από αμέλεια. Επίσης καταδικάστηκε σε χρηματικό πρόστιμο 60.000 ευρώ ως αποζημίωση λόγω ηθικής βλάβης προς το Δήμο Θήρας και το Λιμενικό Ταμείο. Πρωτόδικα είχε καταδικαστεί σε 8 έτη για το ίδιο αδίκημα αλλά από πρόθεση.

 

Στον Ανθυποπλοίαρχο του Sea Diamond επιβλήθηκε ποινή φυλάκισης 26 μηνών, για διατάραξη από αμέλεια υδάτινης συγκοινωνίας, πράξη από την οποία προέκυψε κοινός κίνδυνος σε ξένα πράγματα, κίνδυνος για άνθρωπο και επήλθε θάνατος, για ανθρωποκτονία από αμέλεια, για πρόκληση ναυαγίου από αμέλεια με αποτέλεσμα την πρόκληση κοινού κινδύνου σε ξένα πράγματα, για παραβίαση κανονισμού προς αποφυγή συγκρούσεως από αμέλεια με αποτέλεσμα τη βύθιση πλοίου και το θάνατο ανθρώπων.

Για τους υπόλοιπους κατηγορούμενους το δικαστήριο αποφάσισε την αθώωσή τους.

Δεν έγιναν δεκτοί οι ισχυρισμοί της πλοιοκτήτριας για πρόκληση ναυαγίου από τη λανθασμένη χαρτογράφηση της περιοχής, αλλά για όλους τους κατηγορούμενους έγιναν δεκτά τα ελαφρυντικά του προτέρου εντίμου βίου και της ειλικρινούς μεταμέλειας μετά την πράξη. Υπέρ της μετατροπής των βαρύτερων  αδικημάτων  της ενσυνείδητης αμέλειας ή από πρόθεση σε αμέλεια είχε ταχθεί στην πρότασή του και ο εισαγγελέας της έδρας. Επίσης το Δικαστήριο δέχθηκε ότι υπάρχει σοβαρή και εξακολουθητική θαλάσσια ρύπανση.

Να θυμίσουμε επίσης ότι τον περασμένο Νοέμβριο, το Τμήμα Ναυτικών Διαφορών του Πρωτοδικείου Πειραιώς υποχρέωσε με απόφασή του την πλοιοκτήτρια και διαχειρίστρια εταιρεία του Sea Diamond, να προβούν, με δικές τους δαπάνες, στην άμεση ανέλκυση του ναυαγίου από τον κόλπο της Καλντέρας της Σαντορίνης. Ταυτόχρονα τους επέβαλε να πληρώσουν προς τον Δήμο Θήρας, πρόστιμο 8.000.000 ευρώ για την προσβολή που υπέστη στη φήμη του αλλά και για την υποβάθμιση του περιβαλλοντικού ορίζοντα στον κόλπο της Καλντέρας, και άλλα 6.000.000 ευρώ πρόστιμο προς το Ελληνικό Δημόσιο.

 

Και ενώ η Ελληνική Δικαιοσύνη έχει αποφασίσει ήδη τρεις φορές εις βάρος της πλοιοκτήτριας και των υπευθύνων της, το ναυάγιο του Sea Diamond παραμένει στο βυθό της Καλντέρας της Σαντορίνης και συνεχίζει να διαβρώνεται εκλύοντας καθημερινά πετρελαιοειδή και απειλώντας σοβαρά το μοναδικό οικοσύστημα της περιοχής. Οι φωνές των κατοίκων για άμεση ανέλκυση και απομάκρυνση του τοξικού ναυαγίου φαίνεται να μην αγγίζουν τα αυτιά των πολιτικών προϊσταμένων που έχουν την ευθύνη για την εφαρμογή της νομοθεσίας και την επιβολή της τάξης.

 

Έτσι, πλησιάζοντας στο αποκορύφωμα της τουριστικής περιόδου, η παγκοσμίου φήμης Σαντορίνη με τα εκατομμύρια των επισκεπτών κάθε χρόνο, η τουριστική βιτρίνα της Ελλάδας, συνεχίζει για έβδομη συνεχόμενη χρονιά να υποδέχεται τους επισκέπτες της δίπλα στο ναυάγιο του κρουαζιεροπλοίου Sea Diamond, της Κυπριακής εταιρείας Louis Cruises. Δίπλα στο φράγμα της ντροπής που υποχρεωτικά παραμένει επάνω από το ναυάγιο για τον περιορισμό της ρύπανσης από τα πετρελαιοειδή που καθημερινά αναδύονται από αυτό.

 

Αυτό το ναυάγιο και το φράγμα του όμως δεν ντροπιάζει τη Σαντορίνη, αλλά την Ελληνική Ναυτιλία που δέχθηκε να αφεθεί ένα κρουαζιερόπλοιο να βυθιστεί μέσα στην μοναδική Καλντέρα της Σαντορίνης, μέρα μεσημέρι, με ιδανικές καιρικές συνθήκες, ύστερα από 14 ώρες πλεύσης στα 100 μέτρα από τη στεριά. Ντροπιάζει τους κυβερνώντες μας που εδώ και επτά χρόνια επιτρέπουν την παραμονή του ναυαγίου μέσα στην κλειστή θαλάσσια περιοχή της Σαντορίνης, που δεν εφαρμόζουν τη νομοθεσία περί ανέλκυσης ναυαγίων και αφήνουν την πλοιοκτήτρια και τον ασφαλιστικό της οργανισμό να αμφισβητούν τις ευθύνες τους και να ρυπαίνουν το νησί από το οποίο κερδίζουν εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο συνεχίζοντας τις κρουαζιέρες τους. Την ίδια στιγμή στη γειτονική Ιταλία ολοκληρώνεται στις επόμενες εβδομάδες η ανέλκυση του 6 φορές μεγαλύτερου Costa Concordia που στοίχισε περισσότερα από 600 εκατομμύρια ευρώ και πληρώθηκαν όλα από την πλοιοκτήτρια και το ασφαλιστικό της οργανισμό. Στην Ιταλία η αρμόδιοι αξιωματούχοι επέβαλαν τη νομοθεσία και μέσα σε λιγότερο από 2 χρόνια απέδωσαν τις ευθύνες σε αυτούς που τις είχαν και προχώρησαν σε αυτό που έπρεπε να κάνουν. Εδώ στην Ελλάδα, πέρασαν επτά χρόνια και ακόμη προσπαθούμε να αποδείξουμε το προφανές!!

 

Το Sea Diamond συνεχίζει καθημερινά να διαβρώνεται και να απειλεί τη θάλασσά μας, την υγεία μας και το μέλλον μας, ενώ η πλοιοκτήτρια βρίσκει έφορο έδαφος να αρνείται των ευθυνών της καθώς η πολιτική ηγεσία εξωραΐζει την κατάσταση και δήθεν μας προστατεύει με περιοδικές μετρήσεις του ΕΛΚΕΘΕ, με επιφανειακά φράγματα ανάσχεσης πετρελαιοειδών και με μία πολυεστερική βάρκες των τεσσάρων μέτρων σε ρόλο «ειδικού αντιρρυπαντικού σκάφους», που φροντίζει ανελλιπώς για την παρακολούθηση της ρύπανσης στην περιοχή του ναυαγίου…

 

Παρόλο που η ελληνική δικαιοσύνη αποκαθιστά την αλήθεια και επιβάλει βαριές ποινές, η πολιτική ηγεσία και κατ΄ επέκταση η εκτελεστική μας εξουσία, αρκείται σε ημίμετρα και αρνείται να αναλάβει σοβαρή δράση και να υποχρεώσει τους υπεύθυνους στην αποκατάσταση του φυσικού περιβάλλοντος και στην εξάλειψη κάθε περιβαλλοντικού κινδύνου όπως η νομοθεσία προστάζει. Αρνείται να προστατέψει τους πολίτες της και έναν από τους βασικότερους προορισμούς της τουριστικής της βιομηχανίας.

 

Οι κάτοικοι της Σαντορίνης όμως δεν κρύβουμε τα σκουπίδια κάτω από το χαλί και δεν υποκρινόμαστε πως όλα βαίνουν καλώς… Σε βάθος χρόνου οι επιπτώσεις από το ναυάγιο του Sea Diamond πιθανότατα να είναι μη αναστρέψιμες. Δεν θα περιμένουμε να συμβεί το χειρότερο κακό για να δράσουμε. Απαιτούμε άμεση ανέλκυση και απομάκρυνση του SeaDiamond! Απαιτούμε εφαρμογή του άρθρου 24 του συντάγματος και του Νόμου 2881/2001. Η αδράνεια της πολιτείας και της εκτελεστικής εξουσίας σηματοδοτεί σημαντικές ευθύνες για τους κρατικούς λειτουργούς.

Έχουμε ευθύνη απέναντι στον τόπο μας και στα παιδιά μας. Και βέβαια δεν ξεχνάμε πως η ιστορία έχει πάντα τον τρόπο της να αποκαλύπτει την αλήθεια και να διαχωρίζει εκείνους που νοιάζονται για το δημόσιο καλό από εκείνους που δρουν μόνο για το ιδιωτικό τους συμφέρον!

 

Μετά τιμής

Η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών

για την Ανέλκυση του Κ/Ζ Sea Diamond

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

14,614ΥποστηρικτέςΚάντε Like
577ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
1,340ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ