Home ΚοινωνίαΕλλάδα Κοινοβουλευτική Ανασκόπηση 2017

Κοινοβουλευτική Ανασκόπηση 2017

by ikariaki.gr
3 views

Γράφει ο ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΛΙΒΙΤΣΑΝΟΣ

Εντάσεις και αντιπαραθέσεις, εξεταστικές επιτροπές, σημαντικά νομοσχέδια και αξιολογήσεις των δανειστών της χρονιάς που μας πέρασε στη Βουλή αλλά και το τι να περιμένουμε για το 2018.

Είναι αναμφισβήτητο πως το 2017 το Ελληνικό Κοινοβούλιο βρέθηκε στο επίκεντρο του πολιτικού και κοινωνικού ενδιαφέροντος. Στοιχείο που κατ’αρχήν μπορεί να θεωρηθεί θετικό μια και η Βουλή αποτελεί τον πολιτικό θεσμό που έχει την πιο αδιαμεσολάβητη σχέση με τους πολίτες, αφού από αυτούς εκλέγεται.

Υπήρξαν στιγμές την χρονιά που πέρασε που οι συνεδριάσεις της Βουλής σαφώς συνέβαλαν σε έναν ενδιαφέροντα προβληματισμό, ενημέρωσαν, πυροδότησαν κοινωνικές συζητήσεις ή- μέσω της νομοθεσίας- επιλύθηκαν σοβαρά ζητήματα.

Η αρνητική πλευρά του φαινομένου, όμως, σχετίζεται με το ότι αυτό δεν συνέβη όλες τις φορές εξαιτίας του νομοθετικού έργου που παρήγαγε, αλλά για διαφορετικούς λόγους.

Κυρίως επειδή οι θεσμικές κοινοβουλευτικές διαδικασίες υπήρξαν πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης και έκφραση της πόλωσης που επικρατεί στο πολιτικό σκηνικό.

Όλα αυτά κι ενώ οι πάντες (κυβερνώντες και αντιπολιτευόμενοι) παραδέχονται ότι διανύσαμε μία ακόμη χρονιά περιορισμένων νομοθετικών δυνατοτήτων εξαιτίας της γνωστής συνθήκης της οικονομικής επιτροπείας και των διαδικασιών των αξιολογήσεων από τους δανειστές.

Η εικόνα της Βουλής •

Έτσι όταν τα «φώτα της δημοσιότητας» στρέφονταν στο Κοινοβούλιο κάποιες φορές ήταν για το περιεχόμενο ενός νομοσχεδίου. Κάποιες άλλες, όμως, για πολιτικές αντιπαραθέσεις που μικρή σχέση είχαν με το νομοθετικό έργο ή τις ουσιαστικές ελεγκτικές αρμοδιότητες της Βουλής.

Η σκανδαλολογία κυριάρχησε σε πολλές συνεδριάσεις.

Η διαδικασία του κοινοβουλευτικού ελέγχου (ερωτήσεις-επερωτήσεις) λειτούργησε μάλλον προσχηματικά προκειμένου να υπάρξουν ερωτήσεις και να δοθούν απαντήσεις σε θέματα που περισσότερο αναδεικνύονταν από μέσα ενημέρωσης.

Χαρακτηριστικές είναι οι περιπτώσεις των υποθέσεων που σχετίζονταν με την υπόθεση του ναρκόπλοιου Noor1 που επί μήνες απασχόλησε συνεδριάσεις επιτροπών αλλά και την ίδια την ολομέλεια δίχως τελικά να εισφέρει στην διευκόλυνση της απόδοσης δικαιοσύνης.

Αντίστοιχης λογικής ήταν και το θέμα της σύμβασης Ελλάδας – Σαουδικής Αραβίας για την πώληση αμυντικού υλικού. Στο θέμα αυτό αναλώθηκαν πολλές κοινοβουλευτικές διαδικασίες για ένα σχέδιο που τελικά ουδέποτε υλοποιήθηκε.

Όμως ακόμη και κοινοβουλευτικές διαδικασίες που έχουν σαν στόχο την ανάδειξη θεμάτων που σχετίζονται με θέματα διασπάθισης δημόσιου χρήματος φάνηκαν αρκετά αναποτελεσματικές.

Το πόρισμα της Επιτροπής για τα Δάνεια των Κομμάτων και των ΜΜΕ που εκδόθηκε από την εξεταστική επιτροπή της Βουλής, παρότι πλουσιότατο σε καταγραφές και στοιχεία, δεν παρήγαγε κάποιο συγκεκριμένο αποτέλεσμα.

(Δείτε το σχετικό Vouligraphic ΕΔΩ).

Στον …ίδιο δρόμο δείχνει να βαδίζει και η περίφημη επιτροπή για τα σκάνδαλα στον χώρο της υγείας. Παρά τις έντονες αντιπαραθέσεις στο εσωτερικό της και τις καταγγελίες από πολλές πλευρές, ακόμη και η πλειοψηφία της επιτροπής, τα κόμματα που επιδίωξαν τη σύστασή της δηλαδή, αναγνωρίζουν ότι δε θα οδηγηθεί σε διαφορετικά μονοπάτια από αυτά που ήδη εξετάζονται από τη δικαιοσύνη.

Άδοξο τέλος είχε και η περίφημη επιτροπή για την εξέταση των εξοπλιστικών προγραμμάτων 1999-2004 που ουσιαστικά περιορίστηκε σε 6 συνεδριάσεις για να διαπιστώσει ότι δεν έχει ουσιαστικό αντικείμενο μια και ο φάκελος βρίσκεται επίσης στον εισαγγελέα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι για μία ακόμη χρονιά έγινε ιδιαίτερα αισθητή η παρουσία των πολιτικών αρχηγών στις κοινοβουλευτικές συζητήσεις. Η επιλογή του Αλέξη Τσίπρα να «αναβιώσει» την λεγόμενη «Ώρα του Πρωθυπουργού» προσέδωσε τουλάχιστον ζωντάνια στα πρωινά της Παρασκευής και ενίοτε οι πολιτικές θερμοκρασίες ανέβηκαν στα ύψη.

Ιδιαίτερα ο πρωθυπουργός και ο πρόεδρος της αξιωματικής αντιπολίτευσης Κυριάκος Μητσοτάκης, έδειξαν να επιδιώκουν την κοινοβουλευτική αντιπαράθεση. Ενδεικτικό είναι ότι παρατηρήθηκαν παρουσίες και των δύο σε … ασυνήθεις διαδικασίες όπως για παράδειγμα η συζήτηση μίας ερώτησης (υπόθεση Σ. Αραβίας) ή η συζήτηση μίας τροπολογίας (π.χ. ΣΕΚΑΠ).

Συνολικά ο Αλέξης Τσίπρας και ο Κυριάκος Μητοτάκης, αναμετρήθηκαν την χρονιά που πέρασε 9 φορές, με τελευταία αυτή του προϋπολογισμού του 2018.

Στην αιχμή του δόρατος του πρωθυπουργού εναντίον του προέδρου της Ν.Δ. ήταν η υπόθεση της SIEMENS, η συνάντηση που είχε με τον Βόλφανγκ Σόϊμπλε, αλλά και οι αναφορές του στην ιστοσελίδα Politiko για σχέσεις αριστεράς και τρομοκρατίας.

Από την άλλη ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατηγόρησε τον Αλέξη Τσίπρα για διαπλοκή με έμφαση στη υπόθεση της αδειοδότησης των καναλιών, ενώ στο στόχαστρο της Νέας Δημοκρατίας βρέθηκε συστηματικά ο πρόεδρος των ΑΝΕΛ, Πάνος Καμμένος, τον οποίον εγκάλεσαν για σκανδαλώδη συμπεριφορά μεταφέροντας την ευθύνη συνολικά στην κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό.

Τα σημαντικότερα νομοσχέδια του 2017 •

Παρά την ύπαρξη ενός τέτοιου κλίματος, πάντως, μπορεί κανείς να σταχυολογήσει ορισμένα από τα σημαντικότερα νομοσχέδια της χρονιάς που πέρασε:

1. Νομοσχέδιο για τα εργασιακά: Σημαντικές αλλαγές, όχι όμως για τις Α.Ε. (Δείτε το ΕΔΩ)

Στις αρχές Σεπτεμβρίου ψηφίστηκε, με ευρεία πλειοψηφία, το νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας, που επέφερε αλλαγές στον τρόπο διεκδίκησης δεδουλευμένων από εργαζόμενους αλλα και αλλαγές σε θέματα εργατικού δικαίου.

Η σημαντικότερη, ίσως, καινοτομία που επέφερε ήταν η δυνατότητα να συμπεριληφθεί και η προσωπική περιουσία του υπερήμερου εργοδότη στο αντικείμενο διεκδίκησης από εργαζόμενους που τους οφείλονταν μισθοί ή επιδόματα.

Δυστυχώς, όμως, η ρύθμιση αυτή δεν μπορούσε να αφορά τις Ανώνυμες Εταιρίες αφού – όπως είπε η Yπουργός, ‘Εφη Αχτσιόγλου- αυτό ήταν αντικείμενο στο οποίο εμπλέκονταν η διαπραγμάτευση με τους δανειστές.

Επίσης, ο νόμος προέβλεπε συντόμευση της εκδίκασης των διαφορών με την πρόβλεψη συγκεκριμένου χρονικού ορίου για την αρχική εκδίκαση της υπόθεσης, των αναβολών και την τελική απόφαση.

Παράλληλα την υποχρέωση για την ηλεκτρονική δήλωση των υπερωριών.

Σημαντικό στοιχείο η επέκταση εργατικών δικαιωμάτων, κυρίως σε γυναίκες που μετέχουν σε διαδικασίες παρένθετης μητρότητας και υιοθεσίες.

2. Ταυτότητα Φύλου: Δίχασε ανάμεσα σε πρόοδο και σκοταδισμό (Δείτε το ΕΔΩ)

Παρότι το νομοσχέδιο που θεμελίωσε το δικαίωμα αυτοπροσδιορισμού του φύλου και ψηφίστηκε στις 10 Οκτωβρίου, δεν αφορούσε αντικειμενικά και σε ατομικό επίπεδο, την μεγάλη πλειοψηφία του πληθυσμού, όπως διαφάνηκε είχε βαθύτερη σημασία.

Οι Βουλευτές και ο πολιτικός κόσμος αναγκάστηκαν να πάρουν θέση απέναντι στο δίλημμα πρόοδος ή σκοταδισμός, αφού η υπόθεση αυτή ξεπέρασε το στενό πλαίσιο των συγκεκριμένων ρυθμίσεων.

Το νομοσχέδιο θα έπρεπε να ψηφιστεί σε ένα απόγευμα χωρίς ιδιαίτερο θόρυβο παρατήρησαν στις τοποθετήσεις τους Βουλευτές που ήταν υπέρ της ρύθμισης.

Αντίθετα, όμως ,ψηφίστηκε σε συνθήκες μεγάλης πόλωσης και εσωτερικά προβλήματα ή διαφωνίες σε όλα τα κόμματα, ανεξαρτήτως αν αυτές εκφράστηκαν όλες δημόσια.

Χρειάστηκαν συνεχείς νομοθετικές παρεμβάσεις από τον υπουργό Δικαιοσύνης και μια συζήτηση σε επίπεδο αρχηγών για να λάβει τελικά το νομοσχέδιο 148 ψήφους.

Ακόμη και από το κυβερνητικό κόμμα υπήρξαν διαφωνίες αφού κατά του νομοσχεδίου τάχθηκε η κυβερνητική Βουλευτής Πειραιά, Γεωργία Γεννιά, ενώ κατά της ρύθμισης εμφανίστηκαν και οι Βουλευτές των ΑΝΕΛ.

Προφανώς την κυβερνητική ψήφο καθόρισε η έκκληση του ίδιου του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα για την υπερψήφισή του.

Για το θέμα ταλανίστηκε και ο χώρος τη κεντροαριστεράς αφού μόνον το Ποτάμι και ο πρόεδρος της ΔΗΜΑΡ, Θανάσης Θεοχαρόπουλος δήλωσαν ασυζητητί υπέρ. Το νομοσχέδιο καταψήφισε η Νέα Δημοκρατία ενώ ακριβώς σε αυτό τον νόμο μαζί με το ΠΑΣΟΚ έγειραν θέμα καταψήφισης νομοσχεδίων όταν υπάρχουν διαφωνίες των κυβερνητικών εταίρων ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ.

Το νομοσχέδιο καταψήφισε και το ΚΚΕ υποστηρίζοντας ότι διαπνέεται από εσφαλμένη λογική και αντιεπιστημονικότητα.

Κάθε ψύχραιμος παρατηρητής συνέδεσε την αναστάτωση που προκλήθηκε στο πολιτικό σκηνικό από την παρέμβαση της Εκκλησίας και μάλιστα με ιδιαίτερα επιθετικό τρόπο. Επισήμως η Εκκλησία της Ελλάδας ζήτησε την ανάκληση του νόμου ενώ ο ίδιος Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος μίλησε για «παιχνιδίσματα για να σκορπάμε την ώρα μας».

3. Νομοσχέδιο προαπαιτούμενων: Υπό πίεση… (Δείτε το ΕΔΩ)

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του τι εστί νομοθέτηση υπό πίεση ήταν η ψήφιση των νομοθετημάτων που κλήθηκε να φέρει στη Βουλή η ελληνική κυβέρνηση ενόψει του κλεισίματος της 2ης αξιολόγησης στα μέσα Μαϊου. Η όλη διαδικασία ολοκληρώθηκε στις αρχές Ιουνίου όταν νέο «πακέτο» προαπαιτούμενων κατατέθηκε ως …τροπολογία σε νομοσχέδιο για την Αλιεία.

Επρόκειτο για έναν νομοθετικό αγώνα δρόμου προκειμένου να υπάρξει συμφωνία ως προς το κλείσιμο της αξιολόγησης στο Eurogroup της 15ης Ιουνίου πράγμα που τελικά επιτεύχθηκε.

Οι νομοθετικές ρυθμίσεις για τα προαπαιτούμενα αφορούσαν σχεδόν το σύνολο των ζητημάτων της οικονομίας.

Ενδεικτικά αναφέρουμε τα θέματα της κατάργησης των προσωπικών διαφορών των παλαιών συνταξιούχων το 2019, την μείωση του αφορολογήτου το 2020, φορολογικά αντίμετρα 1% του ΑΕΠ, που θα περιλαμβάνουν μείωση του χαμηλού φορολογικού συντελεστή, αντίμετρα αύξησης δαπανών 1% του ΑΕΠ, που θα περιλαμβάνουν κοινωνικές δαπάνες, ψήφιση μέτρων για την κάλυψη του δημοσιονομικού κενού του 2018 (0,3% του ΑΕΠ) με κατάργηση κοινωνικών επιδομάτων και φορολογικών απαλλαγών ύψους 260 εκατ. ευρώ το 2018, μέτρα εξοικονόμησης δαπανών στην Υγεία 125 εκατ. ευρώ, φόρο στην ενοικίαση ακινήτων ως τουριστικών καταλυμάτων Airbnb 48 εκατ. ευρώ, εξορθολογισμό των κινήτρων απόδοσης στον δημόσιο τομέα 33 εκατ. ευρώ και εξορθολογισμό επιδομάτων στον Στρατό ύψους 7 εκατ. ευρώ και προσαρμογή των αντικειμενικών τιμών των ακινήτων στις εμπορικές τιμές.

Φυσικά η ψήφιση των μέτρων αυτών, που έχουν ορίζοντα ευρύτερο της θητείας της σημερινής κυβέρνησης συνοδεύθηκε από έντονες πολιτικές αντιπαραθέσεις.

4. Το κοινωνικό μέρισμα (Δείτε το ΕΔΩ)

Ως αντίβαρο του προαναφερθέντος νομοσχεδίου μπορεί να εκληφθεί το νομοσχέδιο για το κοινωνικό μέρισμα το οποίο έφερε η κυβέρνηση τον Νοέμβριο και ψηφίστηκε με ευρύτατη πλειοψηφία, αν και η αντιπολίτευση άσκησε έντονη κριτική για προσπάθεια εξωραϊσμού της κυβερνητικής πολιτικής.

Οικονομική βάση του κοινωνικού μερίσματος αποτέλεσε το λεγόμενο υπέρ-πλεόνασμα που καταγράφηκε στον απολογισμό του 2016-2017.

Προέβλεπε καταβολή του κοινωνικού μερίσματος του 2017 συνολικού ύψους 1,4 δις ευρώ σε 4 εκατομμύρια νοικοκυριά.

Επίσης τη δυνατότητα αύξησης του συνολικού ποσού που μπορεί να διατεθεί για την χορήγηση της εφάπαξ εισοδηματικής ενίσχυσης σε νοικοκυριά με χαμηλά και μεσαία εισοδήματα πάνω από τα 720 εκατομμύρια.

Η διάθεση του μερίσματος καθορίστηκε με υπουργική απόφαση του υπουργείου Οικονομικών. Στο νομοσχέδιο αυτό περιλήφθηκαν και τα μέτρα ενίσχυσης για την πολύνεκρη και καταστροφική πλημμύρα στην Μάνδρα Αττικής και αφού η χώρα τέθηκε σε κατάσταση εθνικού πένθους.

5. Συναινετικό Διαζύγιο στο συμβολαιογράφο (Δείτε το ΕΔΩ).

Το νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης που προβλέπει ρυθμίσεις για το συναινετικό διαζύγιο, χωρίς, δηλαδή, να υπάρχει δικαστική μεσολάβηση. Συγκεκριμένα τροποποιείται το άρθρο 1438 ΑΚ, σύμφωνα με το οποίο το διαζύγιο εκδίδεται με αμετάκλητη δικαστική απόφαση.

Στο εξής, «Ο γάμος μπορεί να λυθεί με διαζύγιο το οποίο απαγγέλλεται με αμετάκλητη δικαστική απόφαση ή με συμφωνία των συζύγων όπως ορίζεται στο άρθρο 1441» Η συμφωνία των συζύγων υποβάλλεται σε συμβολαιογράφο και αυτός συντάσσει πράξη με την οποία βεβαιώνει τη λύση του γάμου.

6. Η Σαρία 

Τέλος ως ιδιαίτερα σημαντικό μπορεί να χαρακτηριστεί το νομοσχέδιο για την επέκταση του κοινοτικού δικαίου και στην Μουσουλμανική Μειονότητα της Θράκης που κατατέθηκε στη Βουλή στις αρχές Δεκεμβρίου.

Αφορά την άρση της υποχρεωτικότητας της Σαρία, δηλαδή της προσφυγής στον Μουφτή για θέματα οικογενειακού και κληρονομικού δικαίου.

Το νομοσχέδιο – όπως φάνηκε στην συνέχεια – δεν ανακοινώθηκε σε μία τυχαία συγκυρία αλλά λίγο πριν την επίσκεψη του προέδρου της Τουρκίας, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ο οποίος έθεσε θέματα που αφορούν την Μουφτεία της Θράκης.

Τι να περιμένουμε το 2018 •

Το 2018 δεν μπορεί να πει κανείς ότι εισέρχεται με τους καλύτερους οιωνούς για την λειτουργία του κοινοβουλίου. Η νομοθετική λειτουργία του τους πρώτους μήνες θα χαρακτηριστεί – όπως αναμένεται – από το κλείσιμο της 3ης αξιολόγησης για την οποία επίσης θα απαιτηθεί η ψήφιση προαπαιτούμενων.

Ενας από τους σημαντικότερους θεσμούς διαφάνειας, το Πόθεν ‘Εσχες, βρίσκεται κυριολεκτικά στον αέρα μετά από την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για ακυρότητα όλων των δηλώσεων.

Η συνεχής εκλογολογία– παρά τις κυβερνητικές διαβεβαιώσεις για εκλογές το 2019- σίγουρα δεν συμβάλλει στον ψύχραιμο διάλογο και την δυνατότητα ευρύτερων συναινέσεων.

Παρ’όλα αυτά, η συζήτηση περί εξόδου από την επιτροπεία και τον δημοσιονομικό δανεισμό είναι από τα θετικά στοιχεία της νέας χρονιάς, ανεξαρτήτως αποτελέσματος.

Σε κάθε περίπτωση, η ενίσχυση της πρόσβασης των πολιτών στα κοινοβουλευτικά – άρα και τα πολιτικά – δρώμενα παραμένει ζητούμενο αλλά και προϋπόθεση για μια υγιέστερη και έτσι αποτελεσματικότερη λειτουργία.

Η προσπάθεια συνεχίζεται…Καλή Πρωτοχρονιά!

 

Αναδημοσίευση από : https://vouliwatch.gr

Διαβάστε ακόμα

Ο ραδιοσταθμός της Ικαρίας με ζωντανό πρόγραμμαενημέρωσης και ψυχαγωγίας.

Editorial

απαραιτητα

©2023 ikariaki. All Right Reserved. Designed and Developed by Fekas Brothers & Digital Avenue