Τα Powerpacks της Tesla, λύση για το ρεύμα στα νησιά

Του Χάρη Φλουδόπουλου

Πάνω από δύο ώρες κράτησε η συνάντηση που είχαν χθες στελέχη της Tesla με τον υπουργό Ενέργειας Γ. Σταθάκη, καθώς η αμερικανική εταιρεία ενδιαφέρεται να δραστηριοποιηθεί στην Ελλάδα και την ελληνική ενεργειακή αγορά. Μάλιστα ενώ θα ανέμενε κανείς ότι το ενδιαφέρον της συνάντησης θα μονοπωλούσαν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, που είναι και η κύρια δραστηριότητα της εταιρείας του γνωστού επιχειρηματία Elon Musk εντούτοις αποδείχθηκε στην πράξη ότι υπάρχουν και άλλες σκέψεις με επίκεντρο την ελληνική αγορά και τις ιδιαιτερότητές της.

Συγκεκριμένα η αμερικανική εταιρεία, που είναι η πρώτη που έχει λανσάρει εμπορικές λύσεις για την ενεργειακή αυτονομία σπιτιών με τις περίφημες μπαταρίες powerball, έχει προχωρήσει την τεχνολογία της και μπορεί, όπως ανέφεραν στη συνάντηση τα στελέχη της, να προσφέρει ανταγωνιστικές λύσεις ενεργειακής αυτονομίας για απομονωμένα ηλεκτρικά δίκτυα, όπως τα μη διασυνδεδεμένα νησιά (δηλαδή τα νησιά που δεν έχουν καλώδιο που να τα ενώνει με το ηλεκτρικό σύστημα της ηπειρωτικής χώρας).

Μάλιστα σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν στη χθεσινή συνάντηση, οι λύσεις που προσφέρει η νέα τεχνολογία είναι τέτοιες που μπορούν, όχι μόνο να εξασφαλίσουν την ενεργειακή αυτονομία με χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για νησιά που δε συμφέρει οικονομικά να διασυνδεθούν με το σύστημα, αλλά επιπλέον μπορούν να μειώσουν σημαντικά το κόστος του ηλεκτρισμού.

Τα Powerpacks

Ήδη η Tesla έχει προχωρήσει στο λανσάρισμα εμπορικών λύσεων για μικροδίκτυα και απομονωμένα δίκτυα, δημιουργώντας συγκεκριμένο προϊόν, τις μεγάλες μπαταρίες «Powerpack”, οι οποίες μπορούν να συνδυαστούν με ΑΠΕ (φωτοβολταϊκά) και να προσφέρουν ενεργειακή αυτονομία και επάρκεια σε ανταγωνιστικό κόστος.

Η αμερικανική εταιρεία, που εκτός από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δραστηριοποιείται στον τομέα της ενέργειας, έχει ήδη εγκαταστήσει ένα τέτοιο σύστημα στο νησί Tau στην Αμερικανική Σαμόα. Το συγκεκριμένο νησί  μέχρι πρόσφατα, όπως και σχεδόν όλα τα μη διασυνδεδεμένα νησιά στην Ελλάδα, εξασφάλιζε τις ενεργειακές του ανάγκες αποκλειστικά από ντιζελογεννήτριες ρεύματος που κατανάλωναν περί τα 300 γαλόνια πετρελαίου την ημέρα (περίπου 110 χιλιάδες γαλόνια το έτος). Εάν προστεθεί και το μεταφορικό τότε το κόστος ηλεκτροδότησης του νησιού ήταν ακόμη μεγαλύτερο.

Ωστόσο η Tesla ολοκλήρωσε στο Tau της Αμερικανικής Σαμόα την εγκατάσταση αυτόνομου ενεργειακού συστήματος ΑΠΕ και μπαταριών που αποτελείται από φωτοβολταϊκά πάνελ ισχύος 1,4 MW μαζί με σύστημα αποθήκευσης ενέργειας από μπαταρίες, ισχύος 6 MWh, με συνολικά 60 Tesla Powerpacks.

Το συγκεκριμένο σύστημα αποτελεί ένα από τα πιο προηγμένα μικροδίκτυα ηλεκτρισμού στον κόσμο, το οποίο μπορεί να εξασφαλίσει την πλήρη ηλεκτροδότηση του νησιού ακόμη και εάν δεν έχει καθόλου ηλιοφάνεια για 3 συνεχόμενες ημέρες, ενώ οι μπαταρίες μπορούν να είναι πλήρως φορτισμένες μέσα σε 7 ώρες.

Μπορεί να εγκατασταθεί ένα τέτοιο σύστημα στην Ελλάδα;

Η απάντηση των στελεχών της Tesla στον Γ. Σταθάκη ήταν καταφατική και μάλιστα σε εξαιρετικά ανταγωνιστικό κόστος.

Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι τώρα οι λύσεις που έχουν προταθεί ή εφαρμόζονται για μικροδίκτυα υβριδικών σταθμών σε μη διασυνδεδεμένα νησιά (Ικαρία, Τήλος) είναι πειραματικές και εμφανίζουν κόστος ενέργειας πάνω από τα 200 ευρώ η μεγαβατώρα, που είναι το κόστος παραγωγής ηλεκτρισμού με μαζούτ. Έτσι καθώς τα υβριδικά που αναπτύσσονται σήμερα έχουν κόστος 230 με 240 ευρώ η μεγαβατώρα, αποτελούν περισσότερο πειραματικές τεχνολογικές εφαρμογές με στόχο να τεσταριστούν οι νέες δυνατότητες, παρά δίνουν ανταγωνιστική απάντηση και λύση στο ενεργειακό πρόβλημα των μη διασυνδεδεμένων νησιών.

Αντίθετα, εάν ισχύουν τα όσα είπαν οι άνθρωποι της Tesla, τότε με τις μπαταρίες της αμερικανικής εταιρείας τα μικροδίκτυα φωτοβολταϊκών και μπαταριών της αμερικανικής εταιρείας μπορούν να παράξουν ρεύμα και να καλύψουν τις ανάγκες σε νησιά της Ελλάδας με χαμηλότερο κόστος πάνω από 15 έως και 30% σε σύγκριση με το κόστος της ηλεκτροδότησης με πετρέλαιο. Συγκεκριμένα η Tesla ισχυρίζεται ότι το κόστος μπορεί να πέσει από τα 170 έως και τα 135 ευρώ η μεγαβατώρα. Δηλαδή εκτός από το προφανές περιβαλλοντικό όφελος, από τη μείωση της χρήση των ακριβών και ρυπογόνων ντιζελογεννητριών, με βάση τα οικονομικά δεδομένα που παρουσιάστηκαν, υπάρχει και οικονομικό όφελος.

Η ελληνική απάντηση

Η πρόταση αυτή όπως παρουσιάστηκε στο υπουργείο Ενέργειας και τον Γ. Σταθάκη, προσέλκυσε το ενδιαφέρον και σχεδόν μονοπώλησε τη συζήτηση. Ο Έλληνας υπουργός μάλιστα από την πλευρά του παρουσίασε στα στελέχη της εταιρείας τις πρωτοβουλίες για έξυπνα ενεργειακά νησιά (Τήλος, Ικαρία), οι οποίες μπορούν να ενεργοποιηθούν και σε άλλα μη διασυνδεδεμένα νησιά. Είναι προφανές πάντως ότι δεν πρόκειται να γίνει ανάθεση, αλλά το ΥΠΕΝ προτίθεται να προκηρύξει νέους διεθνείς διαγωνισμούς, στους οποίους και προσκλήθηκε η αμερικανική εταιρεία να επενδύσει. Στις σκέψεις μάλιστα του ΥΠΕΝ είναι μετά την Τήλο, να επιλεγεί ως το επόμενο ενεργειακά αυτόνομο ένα μεγαλύτερο νησί, για το οποίο δεν υπάρχουν πλάνα διασύνδεσης, όπως η Λήμνος.

Στελέχη του ΥΠΕΝ χαρακτήριζαν μάλιστα τη συνάντηση εξαιρετικά ενδιαφέρουσα και την προοπτική της πιθανής συνεργασίας και ενεργοποίησης του αμερικανικού κολοσσού στην Ελλάδα «εφικτή” και «σε καλό δρόμο”.

Σημειώνεται τέλος ότι εκτός από τα νησιά, συζητήθηκαν και άλλα δύο πιθανά πεδία επενδύσεων , το πρώτο αφορά στην ηλεκτροκίνηση όπου παρουσιάστηκαν στην αμερικανική εταιρεία το θεσμικό πλαίσιο και οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης (εθνικοί στόχοι, καθεστώς για τα σημεία φόρτισης, κίνητρα κλπ) και το δεύτερο το net metering (οικιακή ή επαγγελματική παραγωγή ενέργειας με συμψηφισμό κατανάλωσης). Μάλιστα η αμερικανική εταιρεία παρουσίασε project που έχει αναπτύξει στην Καλιφόρνια όπου 50 χιλιάδες κατοικίες με φωτοβολταϊκά και μπαταρίες λειτουργούν σαν έναν εικονικό εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας. Πρόκειται για τεχνολογικές λύσεις και καινοτομίες που αποτελούν και την επόμενη μέρα και το μέλλον της ηλεκτροπαραγωγής.

 

 

Αναδημοσίευση από : http://www.capital.gr

About ikariaki.gr