Μουσικές Αυλές 2018 – από 6 – 14 Ιουλίου 2018 στον Άη Γιάννη Ραχών Ικαρίας

7ο Μουσικό Σεμινάριο Ικαρίας

6-14 Ιουλίου

Και φέτος οι όμορφες αυλές του Άη Γιάννη θα γεμίσουν γνώριμους αλλά και καινούριους ήχους. Παρέα με τα μουσικά τους όργανα, αλλά και τις φωνές τους, παλιοί και νέοι μαθητές θα σμίξουν και θα αλληλεπιδράσουν σε αυτή τη μουσική γειτονιά των Ραχών Ικαρίας. Θα είμαστε και εμείς εκεί για να σας καλωσορίσουμε και να περάσουμε μαζί μια όμορφη μουσική εβδομάδα!

Σας περιμένουμε!

 

3 Λαλούν – Κουκλοθεάτρο

Ημερομηνίες

Παιδικό εργαστηριο 8-10 Ιουλίου

Ενηλίκων 11 Ιουλίου

Λίγα λόγια για το σεμινάριο

Παιδικό εργαστήριο

Μέσα από ένα τσουβάλι γεμάτο χρώματα, υφάσματα, πέτρες, ψαλίδια και χορτάρια…
Τσάπ…! ξεπετάγονται κούκλες, κούκλοι και κουκλάκια
που ανυπομονούν να διηγηθούν την ιστορία τους.

Να! σαν την κούκλα “Κάλτσα”,
που γλίτωσε από τα πόδια των 3 λαλούν
και κατέληξε γνωστή ρεμπέτισσα τραγουδίστρια στα καφενεία της Ικαρίας.

Τρία 2ωρα αυτοτελή εργαστήρια για μικρά και μεγάλα παιδιά
που θα μας φέρουν κοντά στη μαγική τέχνη του κουκλοθεάτρου

Εργαστήριο ενηλίκων

Γίνεται ένα σιωπηλό φτερό να πει την ιστορία του?
Πως να κάνω μια τσαγιέρα να με εμπιστευτεί?
Τι γίνεται όταν ένα σουρωτήρι, ένα χωνί και ένα μαξιλάρι μοιραστούν ένα κρεβάτι?

Αυτά και άλλα σας προσκαλούμε να ανακαλύψουμε μαζί, μες στο μαγικό κόσμο του κουκλοθεάτρου, όπου όλα είναι δυνατά.

Βιογραφικό

Οι 3 λαλούν αποτελούνται από το Θωμά τη Λένα και συνεργάτες, που από το Φθινόπωρο του 2009 επιδίδονται σε καλλιτεχνικές αλχημείες.
Κύριες δραστηριότητες τους είναι το κουκλοθέατρο, το θέατρο, το θεατρικό παιχνίδι, ο κλόουν, τα παιδικά πάρτυ, οι αφηγήσεις, οι εναλλακτικές δομές εκπαίδευσης και η δημιουργική απασχόληση των παιδιών.
Η έμπνευση τους πηγάζει από πολλές και διάφορες πηγές όπως οι τέχνες, οι παραδόσεις όλου του κόσμου, η κωμωδία, η θεραπεία, η φύση και σε μεγάλο βαθμό “ο μαγικός κόσμος των παιδιών”.
Μαθητεύσαν και συνεχίζουν με διάφορους δασκάλους περί κουκλοθεάτρου, κλόουν, θεραπείας, κίνησης, παραστατικών τεχνών και εκπαίδευσης.
Μέσα από τη δουλειά τους αναζητούν το ειλικρινές μοίρασμα και τη ζωντανή επαφή.

 

Γιώργος Φουντούκος – Κιθάρα

Ημερομηνίες

7-13 Ιουλίου

Λίγα λόγια για το σεμινάριο

Στα μαθήματα θα προσπαθήσω να μεταδώσω την γνώση και την εμπειρία μου στο πώς μπορεί κάποιος να συνοδεύσει μια λαϊκή ορχήστρα και πρακτικά να προσεγγίσουμε λαϊκά κομμάτια με σκοπό να παιχτούν σαν σύνολο από τους μαθητές, έτσι ώστε να γίνει κατανοητή στην πράξη η δομή ενός μουσικού κομματιού από την τεχνική, το ρυθμό του, το ύφος της εποχής, την αρμονία και τη μελωδία.

Βιογραφικό

Γεννημένος στην Αθήνα το 1977 με καταγωγή από την Ικαρία.Η ενασχόλησή του με τη μουσική άρχισε σε ηλικία 10 ετών, ξεκινώντας μαθήματα κλασσικής κιθάρας στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών, παράλληλα στα 14 παρακολουθεί στην σχολή του Αρ. Μόσχου μαθήματα στο ούτι και στην παραδοσιακή μουσική και μετέπειτα με την Κατερίνα Παπαδοπούλου.Στα 16 παρακολουθεί μαθήματα flamenco κιθάρας δίπλα στον Δημήτρη Κουκουλιτάκη. Από το 1995 εργάζεται ως λαϊκός κιθαρίστας σε κέντρα διασκέδασης, συναυλίες, συμμετοχές στη δισκογραφία και συνεργασίες όπως με το Γιάννη Εμμανουλίδη (Οπισθοδρομική Κομπανία).

Για δεκαπέντε χρόνια έχει υπάρξει σταθερός συνεργάτης των Βαγγέλη Κορακάκη, Δημήτρη Μητροπάνου, Γιώτας Νέγκα, Μελίνας Κανά, Παντελή Θαλασσινού, Δημήτρη Μπάση, Κατερίνας Κούκα, Γεράσιμου Ανδρεάτου, Σοφίας Παπάζογλου, Μαρίας Σουλτάτου, Λάκη Χαλκιά, Λιζέτας Καλημέρη, Μπάμπη Γκολέ, Μανώλη Πάππου, Κώστα Δουμουλιακα, Δημήτρη Κοντογιάννη, Κώστα Παπαδόπουλο, Γιάννη Παπαβασιλείου (Βλάχο), Θύμιο Στουραΐτη, Γιάννη Καραμπεσίνη, Βαγγέλη Λιόλιο καθώς και σε μικρότερα σχήματα με τους Ανατολή Μαριόλα, Γιάννη Κάτο, Άρη Σπηλιωτόπουλο, Φώτη Βεργόπουλο και άλλους. Παράλληλα δραστηριοποιείται σε flamenco και latin jazz σχήματα.

 

Ευγένιος Βούλγαρης – Ούτι

Ημερομηνίες

7-13 Ιουλίου

Λίγα λόγια για το μάθημα

Στο σεμινάριο θα αναπτυχθεί η τεχνική του ουτιού μέσα από τον πρακτικό του ρόλο στις μουσικές παραδόσεις του ρεμπέτικου και του μικρασιάτικου τραγουδιού καθώς και τεχνικά θέματα που αφορούν την βασική υποδομή των μουσικών πάνω στο όργανο. Σαν αφορμές για τα παραπάνω, θα χρησιμοποιηθούν και θα διδαχθούν κομμάτια από τα παραπάνω ρεπερτόρια, με ιδιαίτερη έμφαση στην μεθοδολογία του τρόπου πρόσληψής τους. Τέλος, με δεδομένο ότι οι παραπάνω μουσικές παραδόσεις αλλά και το ούτι σαν χρήση, συνδέονται με το θεωρητικό σύστημα των μακάμ, θα υπάρξει αυτονόητα παρουσίαση της έννοιας του μακάμ και πολύ περισσότερο, η ανάδειξη της πρακτικής του χρήσης στην ερμηνευτική σκέψη της μουσικής πράξης, είτε αυτή αφορά συνθέσεις όπως τα τραγούδια, είτε αφορά τον αυτοσχεδιασμό γνωστό ως ταξίμι.

Το σεμινάριο είναι ανοιχτό για όλους όσους ενδιαφέρονται ανεξαρτήτως επιπέδου και θα είναι εργαστηριακού χαρακτήρα με στόχο την διάδραση μου με τις ανάγκες των συμμετεχόντων.

Ο Ευγένιος

Η μουσική του ενασχόληση ξεκίνησε με σπουδές στο χώρο της Βυζαντινής μουσικής. Από το 1992 ασχολείται συστηματικά με το ούτι και την παραδοσιακή μουσική μαθητεύοντας αρχικά δίπλα στο Χρήστο Τσιαμούλη, ενώ κοντά στον Fahrettin Cimenli παρακολουθεί μαθήματα στο yayli tanbur, την ερμηνεία των μακάμ, και τον αυτοσχεδιασμό με συχνές επισκέψεις στην Κωνσταντινούπολη. Έχει πραγματοποιήσει συνεργασίες σε συναυλίες και ηχογραφήσεις με ένα μεγάλο αριθμό μουσικών δημιουργών. Ανάμεσά τους οι: Ross Daly, Χρήστος Τσιαμούλης, Νίκος Κηπουργός, Δημήτρης Παπαδημητρίου, Νότης Μαυρουδής κ.α.

 

Κυριάκος Γκουβέντας – Βιολί

 

Μανούσος Κλαπάκης – Κρουστά

 

Μανώλης Πάππος – Μπουζούκι

Ημερομηνίες

8-14 Ιουλίου

Λίγα λόγια για το μάθημα

Το 6ο σεμινάριο για το μπουζούκι θα περιλαμβάνει τις εξής ενότητες:

  • Τεχνική
  • Αυτοσχεδιασμός
  • Δρόμοι και εναρμόνιση
  • Ντουέτο τρίο και κουαρτέτο μπουζουκιών
  • Συνεργασία με μαθητές άλλων οργάνων για τη δημιουργία συνόλων

Ο Μανώλης

Γεννήθηκε στον Πειραιά και από το 1978 άρχισε να ασχολείται με την λαϊκή και την παραδοσιακή μουσική μαθαίνοντας μπουζούκι, ούτι και κιθάρα.

Εργάζεται σαν επαγγελματίας μουσικός από το 1982, παίζοντας σε κέντρα διασκέδασης και σε συναυλίες, ενώ ταυτόχρονα συμμετέχει και σε ηχογραφήσεις δίσκων πολλών γνωστών συνθετών και τραγουδιστών.

Θεωρείται από τους κορυφαίους σολίστες μπουζουκιού και έχει συνεργαστεί με τον Νίκο Παπάζογλου, την Δήμητρα Γαλάνη, την Ελευθερία Αρβανιτάκη, τον Γιώργο Νταλάρα, την Ελένη Βιτάλη, τον Σωκράτη Μάλαμα, τον Ορφέα Περίδη και πολλούς άλλους. Συνεργάστηκε επίσης με τον Μίκη Θεοδωράκη στην όπερα Λυσιστράτη, με τον Δημήτρη Παπαδημητρίου στον δίσκο Τραγούδια για τους μήνες.

 

Μαρία Κώτη – Παραδοσιακό τραγούδι

Ημερομηνίες

6-12 Ιουλίου

Λίγα λόγια για το μάθημα

Η Μαρία Κώτη με αφετηρία την παραδοσιακή μουσική της ιδιαίτερης πατρίδας της,της Κρήτης, μας ξεναγεί σε ενδιαφέροντα τοπία του παραδοσιακού μας τραγουδιού, στις γειτονιές του καθώς και στα σημεία συνάντησης και όσμωσης των πολιτισμών και των μουσικών παραδόσεων: από τα ριζίτικα και τα αστικά της Κρήτης μέχρι την παράδοση του μικρασιάτικου και ρεμπέτικου τραγουδιού.

Η Μαρία

Η Μαρία Κώτη γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κρήτη.

Σπούδασε Κλασσική φιλολογία και είναι πτυχιούχος Βυζαντινής μουσικής.Ασχολείται με τη μουσική από μικρή κι έχει πραγματοποιήσει αρκετές συμμετοχές στη δισκογραφία καθώς και συνεργασίες και κοινές εμφανίσεις με αρκετούς γνωστούς μουσικούς κ καλλιτέχνες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

‘Εχει συμμετάσχει σε διάφορα σχήματα έντεχνης, παραδοσιακής και λαΪκής μουσικής καθώς κι απ’την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων (Βουλγαρία, Τουρκία) κι έχει παρακολουθήσει μαθήματα βουλγάρικου και τούρκικου τραγουδιού.

Είναι κατά βάση λαϊκή μουσικός κ τραγουδίστρια, με τεχνική διαμορφωμένη τόσο από τ’ ακούσματα που συνέλεξε απ’τη μουσική του τόπου της (Κρήτη), όσο και από την μετέπειτα προσωπική ενασχόλησή της με τις μουσικές του κόσμου, (έχει κάνει το δισκογραφικό της ντεμπούτο με metal μουσική (Asphodel) στην οποία έχει και συνθετική-στιχουργική δραστηριότητα).

Μαρία Πλουμή – Λαούτο

Ημερομηνίες

8-14 Ιουλίου

Λίγα λόγια για το σεμινάριο

Το λαούτο: Βασικές τεχνικές αρμονικής και ρυθμικής συνοδείας στη νησιωτική και στεριανή Ελλάδα.

Το σεμινάριο αυτό στοχεύει στη γνωριμία με το ελληνικό λαούτο όπως αυτό παίζεται στην ηπειρωτική και νησιώτικη Ελλάδα. Το περιεχόμενο του σεμιναρίου θα βασιστεί στους εξής άξονες:

  • Εξοικείωση με το μουσικό ύφος κάθε περιοχής που θα ασχοληθούμε μέσω ηχητικών παραδειγμάτων.
  • Βασικά ρυθμικά μοτίβα ανά περιοχή.
  • Βασικές αρχές αρμονικής συνοδείας ανά περιοχή.
  • Δημιουργία συνόλων και πρακτική.

Ο τελικός στόχος του σεμιναρίου είναι οι συμμετέχοντες να γνωρίσουν σε ένα πρώτο επίπεδο τις δυνατότητες του λαούτου στην αρμονική και ρυθμική συνοδεία μέσα από την μελέτη του μουσικού ύφους ανά περιοχή (όσο αυτό είναι δυνατό στη διάρκεια ενός σεμιναρίου), να μπορούν να αναγνωρίσουν και να συνοδέψουν βασικούς μουσικούς σκοπούς/χορούς από διαφορετικές περιοχές τις Ελλάδας και να λάβουν τα κατάλληλα ερεθίσματα για την μελλοντική προσωπική τους ενασχόληση με το όργανο αυτό.

  • Για την εξασφάλιση της ομαλής και επιτυχούς διεξαγωγής του σεμιναρίου προτείνονται τα εξής:
  • Μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων 15 άτομα.
  • Οι συμμετέχοντες απαιτείται να έχουν στοιχειώδη εξοικείωση με το λαούτο, και φυσικά να διαθέτουν δικό τους όργανο.
  • Οι συμμετέχοντες μπορούν να ηχογραφούν ή να βιντεοσκοπούν το μάθημα για προσωπική τους χρήση στη μελέτη.

Βιογραφικό

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1985. Ξεκίνησε μαθήματα στεριανού/νησιώτικου λαούτου σε ηλικία 9 ετών με τον Κώστα Καλαϊτζάκη και παράλληλα μαθήματα θεωρίας και αρμονίας της δυτικής μουσικής. Παρακολούθησε επίσης μαθήματα κρητικού λαούτου με τον Κάρολο Κουκλάκη και τον Γιώργο Ξυλούρη, μακάμ με τον Σωκράτη Σινόπουλο και ρυθμικό αυτοσχεδιασμό με τον Χάρη Λαμπράκη. Φοίτησε στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει συμπράξει με αρκετούς καταξιωμένους μουσικούς και τραγουδιστές της παραδοσιακής και όχι μόνο μουσικής τέχνης (Χρ. Αηδονίδης, Μ. Παπαδέας, Κυρ. Γκουβέντας, Νίκος και Γιασεμή Σαραγούδα, Χρ. Τσιαμούλης, Αν. Τσεκούρας, Γιώργος Μακρής, Κατερίνα Παπαδοπούλου, Μάνος Αχαλινωτόπουλος, Μάρθα Μαυροειδή, Σωτήρης Μαργώνης, Marta Sebastyen, Γιώργος Πατεράκης, Αργύρης Μπακιρτζής, Θεοδώρα Αθανασίου, Μιχάλης Κουλουμής κ.ά.), πολιτιστικούς – λαογραφικούς φορείς και χορευτικά συγκροτήματα, συμμετέχοντας σε ποικίλες εκδηλώσεις, φεστιβάλ και ταξίδια στην Ελλάδα, στην Κύπρο και στο εξωτερικό, ηχογραφήσεις ψηφιακών δίσκων, ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές, θεατρικές παραστάσεις κ.ά. Δίδαξε λαούτο στη σχολή παραδοσιακής μουσικής του Μουσείου Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων – Κέντρο Εθνομουσικολογίας (Μ.Ε.Λ.Μ.Ο.Κ.Ε) στην Πλάκα την περίοδο 2010-2013. Είναι μέλος της ομάδας καθηγητών του Ωδείου «Φίλιππος Νάκας» από το 2014.

 

Νίκος Παραουλάκης – Νέυ

Ημερομηνίες

6-12 Ιουλίου

Λίγα λόγια για το σεμινάριο

“Το νέυ, ο αυτοσχεδιασμός στην τροπική μουσική (μακάμ), τρόποι προσέγγισης και ερμηνείας της Κλασσικής Οθωμανικής, Αραβικής και Ελληνικής μουσικής παράδοσης.”

Το σεμινάριο θα εστιαστεί στον αυτοσχεδιασμό και στην ερμηνεία έργων από το ρεπερτόριο της κλασσικής Οθωμανικής, της Αραβικής και Ελληνικής παραδοσιακής μουσικής και στους τρόπους μελέτης τους, μέσα από την ανάλυση ταξιμιών, συνθέσεων και την πρακτική εξάσκηση.

Είναι ανοικτό για όλα τα όργανα, τα επίπεδα και όσους ενδιαφέρονται να το παρακολουθήσουν.

Βιογραφικό

Ο Νίκος Παραουλάκης γεννήθηκε στην Κρήτη το 1977.
Το 1995 εγκαθιστάτε στην Αθήνα για να ακολουθήσει μουσικές σπουδές.
Μαθητέυει και παίρνει πτυχίο στα Ανώτερα θεωρητικά, (αρμονία,αντίστιξη) με τους Παναγιώτη Αδάμ,Ιωσήφ Παπαδάτο και Βασίλη Φόστερ, στην Κλασική κιθάρα με τον Θανάση Κουμεντέρη και στην Jazz Κιθάρα με τον Γιώτη Σαμαρά.
Απο το 2000 η μελέτη του εστιάζεται περισσότερο στην ανατολική και Ελληνική μουσικη παράδοση.
Διδάσκεται νέυ απο τους Χάρη Λαμπράκη και Ömer Erdoğdular.
Συνεργάζεται με πολλόυς σημαντικούς Ελληνες και ξένους συνθέτες και μουσικούς σε συναυλίες και στην δισκογραφία. (Σωκράτη Μάλαμα, Αλκίνοο Ιωαννίδη, Ορφέα Περίδη, Haig Yazidjian, Αντώνη Απέργη ,Marta Sebastyen, Karine Polwart, Χάρις Αλεξίου, Ελένη Βιτάλη, Λουδοβίκο των Ανωγείων, Βασίλη Σκουλά, Ν.Κυπουργό, κ.α.)
Το 2005-2006 διδάσκει νέυ στο ΤΕΙ Ηπείρου (τμήμα λαϊκής και παραδοσιακής μουσικής) στην Άρτα.
Το 2014 εκδίδει το cd με τίτλο “Από το φως και το σκοτάδι” σε μουσική, ενορχήστρωση, παραγωγή, και ηχοληψία δική του, στίχους του Δημήτρη Παπαχαραλάμπους και ερμηνευτές τους Αλκίνοο Ιωαννίδη, Μανώλη Λιδάκη, Απόστολο Ρίζο, Μαρίνα Δακανάλη, Μαρία Κώτη, Νίκο Βενετάκη, Μαρία Φασουλάκη, Πάνο Παπαιωάννου, Ζωή Βεργάκη. Εκδοση MLK.
Σήμερα είναι ενεργό μέλος σε μουσικά σχήματα, όπως τους: Polis Ensemble, Hopla Loon, Aura duet, Udopia – Thimios Atzakas, Lost Cities – James Wylie, κ.α.
Συμμετέχει σε ηχογραφήσεις και συναυλίες σε Ελλάδα και εξωτερικό.

 

Νίκος Πάτας & Ελένη Δρόσου – Παραδοσιακοί χοροί

Ημερομηνίες

8-14 Ιουλίου

Λίγα λόγια για το μάθημα

Η 3η ,κατά σειρά, θερινή μας συνάντηση, έπειτα από το ταξίδι μας, στους ρυθμούς και στην σύνδεση του χορού με τα κρουστά όργανα, έρχεται να αναδείξει την έννοια της ομάδας, όπως αυτή είναι ικανή να συντονίζεται χορεύοντας παραδοσιακούς χορούς.

Σκοπός των μαθημάτων, φέτος εδώ στον Χριστό Ραχών, είναι, πέρα από το ταξίδι στους χορούς της παράδοσής μας, να παρουσιάσουμε, όχι μια ακόμα παράσταση παραδοσιακών χορών, αλλά την δυναμική που αναπτύσσεται μεταξύ χορευτών και μουσικών, μια σχέση που υπήρχε ανέκαθεν στο παραδοσιακό μας γλέντι, και που οφείλουμε να παραδώσουμε στο μέλλον.

Η αστική παράδοση της μουσικής των Ιωαννίνων, όπως αυτή θα αποδοθεί από την Ορχήστρα Ανατολικής Μουσικής, με οδηγό την Σοφία Λαμπροπούλου, καθώς και η βιολίστικη μουσική μας παράδοση, με γνήσιο εκφραστή της τον Κυριάκο Γκουβέντα, θα είναι αρωγοί στην χορευτική μας πορεία. Το μάθημα μας, θα εμπλουτίζεται, με χορευτικές προσεγγίσεις ρεμπέτικων σκοπών, όπως αυτές έρχονται από την παράδοση της Μικράς Ασίας.

Ο Νίκος (Αθήνα)

Ο Νίκος είναι ένας πολυσχιδής και πολυδιάστατος Χορευτής και Δάσκαλος Χορού με βαθιά γνώση των ελληνικών παραδοσιακών χορών και ρυθμών, πτυχίο Μαθηματικών και πολυετή διδακτική εμπειρία. Το πάθος του για το χορό είναι εμφανές από την πρώτη στιγμή στο χορευτικό του ύφος, τα πατήματα, αλλά και στον τρόπο τον οποίο προσεγγίζει την διδασκαλία του αντικειμένου που αγαπά. Η μακροχρόνια συνεργασία του με το Θέατρο Ελληνικών Χορών “Δόρα Στράτου” ως δάσκαλος χορού αλλά και ως μέλος της επαγγελματικής ομάδας χορού, του έχει εμφυσήσει τη συνέπεια στην προσέγγιση των τεχνικών του ελληνικού παραδοσιακού χορού με σεβασμό στο ύφος της κάθε περιοχής. Οι ρόλοι του πολυποίκιλοι, αλλά παρόλα αυτά τους επιτελεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Διοργανωτής χορευτικών εκδηλώσεων με αποκορύφωμα το event “Day Of Greece” στο πλαίσιο του Expo 2005 στο Aichi της Ιαπωνίας. Χορογράφος και συντονιστής ομάδας χορού στο πλαίσιο συνεργασίας με τον κρουστό Πέτρο Κούρτη, όπου μαζί δημιούργησαν το καινοτόμο folk πολιτιστικό project “Drum voice meets Zorba”. Δάσκαλος χορού σε πλειάδα σωματείων και σχολών. Η ανόθευτη αγάπη του για τον χορό όμως τον ωθούσε πάντα στο να είναι και ενεργό χορευτικό μέλος διαφόρων χορευτικών ομάδων ταυτόχρονα με τα υπόλοιπά του καθήκοντα. Οι κορυφαίες συνεργασίες του ως χορευτής ήταν με τον Σύλλογο Ποντίων “Αργοναύται-Κομνηνοί”, όπου συμμετείχαν ως ομάδα και στην τελετή λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, αλλά και με το Θέατρο Ελληνικών Χορών “Δόρα Στράτου”. Πάντα ανήσυχο και έντονα φιλομαθές πνεύμα, συμμετείχε σε διάφορα workshops και τμήματα εκμάθησης χορών από όλη την Ελλάδα. Στο πλαίσιο εμβάθυνσης των μουσικών του γνώσεων, συμμετέχει επίσης σε μαθήματα παραδοσιακών κρουστών, ενώ είναι μέλος της παραδοσιακής μουσικής παρέας “Αργιθεάτικη Ζυγιά”.

Η Ελένη (Κως)

Απόφοιτος του
College of Sports Science με ειδικότητα παραδοσιακών χορών (1997)

Κάτοχος επαγγελματικού διπλώματος DVIDA σε Latin/Ballroom χορούς και Argentine Tango (2002)

Διδασκαλία Παραδοσιακών χορών στο Λύκειο Ελληνίδων Κω (1997 – 2001)

Διδασκαλία παραδοσιακών χορών σε σχολεία και λαογραφικούς συλλόγους στην Αθήνα (2002-2009)

Συνεργασία με τον μουσικό Πέτρο Κούρτη και συμμετοχή στην χορευτική ομάδα για το project “Drum voice meets Zorba”

Μέλος της επαγγελματικής ομάδας χορού του θεάτρου Ελληνικών χορών
¨ΔΟΡΑ ΣΤΡΑΤΟΥ ¨ (2002-2006)

Μέλος της χορευτικής ομάδας του Λαογραφικού Ομίλου ¨Κουρήτες¨
(2005-σήμερα)

Ιδιοκτήτρια κ υπεύθυνη σχολής χορού
“Ελένη Δρόσου | Εδώ που ξεκινάει ο χορός”

 

Σοφία Λαμπροπούλου – Κανονάκι

Ημερομηνίες

11-15 Ιουλίου

Λίγα λόγια για το μάθημα

Το σεμινάριο θα εστιάσει στην τεχνική του οργάνου μέσω του ρεπερτορίου της ευρύτερης περιοχής της Μικράς Ασίας και συνθέσεων σμυρνιών συνθετών.

Το κανονάκι είναι ένα όργανο με ιδιαίτερες και πλούσιες εκφραστικές δυνατότητες. Ως επί το πλείστον συναντάται στη μουσική της λεκάνης της Ανατολικής Μεσογείου, μια πολύ πλούσια πολιτισμική περιοχή που έχει δεχθεί επιρροές από την αραβική, την περσική, την τουρκική, την ελληνική και την βαλκανική μουσική παράδοση.

Το σεμινάριο θα καλύψει τις ειδικές μουσικές αναφορές του οργάνου και θα δώσει παραδείγματα διεύρυνσης του ρεπερτορίου από συγγενείς μουσικές παραδόσεις, που διατηρούν διαχρονικά μία διαδραστική σχέση.

Η Σοφία

Ο ιδιαίτερος ήχος και η μουσική έκφραση της Σοφίας Λαμπροπούλου δομεί μια γέφυρα μεταξύ παραδοσιακής, κλασικής Οθωμανικής και δυτικής Μεσαιωνικής μουσικής. Είναι διακεκριμένη ερμηνεύτρια και συνθέτρια στο κανονάκι και έχει ως βάση της την Βουδαπέστη. Η περίοδος της ζωής της που την έχει επηρεάσει βαθύτερα υπήρξε ανέκαθεν εκείνη των σπουδών και των εμπειριών που αποκόμισε κατά την παραμονή της στην Κωνσταντινούπολη (2003-2006), όπου μαθήτευσε στο πλευρό σημαντικών δεξιοτεχνών του οργάνου, όπως ο Ahmet Meter. Στην Ελλάδα πήρε δίπλωμα Βυζαντινής μουσικής, σπούδασε πιάνο, κλασσικά και παραδοσιακά κρουστά. Στην προσωπική της καριέρα έχει συνεργαστεί με μερικούς από τους πιο διακεκριμένους παραδοσιακούς και σύγχρονους μουσικούς, ηθοποιούς, σκηνοθέτες, συνθέτες και μουσικά σχήματα από την ελληνική και την παγκόσμια μουσική σκηνή, όπως οι John Psathas, Marta Sebestyen, Robyn Schulkowsky, Kalman Balogh, Dominique Vellard, Ross Daly, Ballake Sissoko, Efren Lopez, Niyazi Sayin, Omer Erdogdular, Derya Turkan, Andrea Segre, Luca Bigazzi, Sergio Marchesini, Γιώργος Τρανταλίδης, Κάρολος Βουτσινάς, Ορέστης Καραμανλής, Lost Bodies, μεταξύ άλλων.

 

Σοφία Λαμπροπούλου – Ορχήστρα ανατολικής μουσικής

Ημερομηνίες

7-13 Ιουλίου

Λίγα λόγια για το μάθημα

Το σεμινάριο θα επικεντρωθεί σε κομμάτια της Αστικής Μουσικής παράδοσης των Ιωαννίνων. Θα έχει τη μορφή πρόβας κατά την οποία θα γίνεται ενορχήστρωση, εκτέλεση.

Αφορά σε μουσικούς και τραγουδιστές ανεξαρτήτως επιπέδου. (Δεν υπάρχει περιορισμός οργάνων)

Στόχος του σεμιναρίου είναι να δοθεί μια συναυλία από τους συμμετέχοντες την τελευταία ημέρα του σεμιναρίου (13 Ιουλίου).

Τα κομμάτια θα αποσταλούν στους συμμετέχοντες μετά την εγγραφή τους.

Η Σοφία

Ο ιδιαίτερος ήχος και η μουσική έκφραση της Σοφίας Λαμπροπούλου δομεί μια γέφυρα μεταξύ παραδοσιακής, κλασικής Οθωμανικής και δυτικής Μεσαιωνικής μουσικής. Είναι διακεκριμένη ερμηνεύτρια και συνθέτρια στο κανονάκι και έχει ως βάση της την Βουδαπέστη. Η περίοδος της ζωής της που την έχει επηρεάσει βαθύτερα υπήρξε ανέκαθεν εκείνη των σπουδών και των εμπειριών που αποκόμισε κατά την παραμονή της στην Κωνσταντινούπολη (2003-2006), όπου μαθήτευσε στο πλευρό σημαντικών δεξιοτεχνών του οργάνου, όπως ο Ahmet Meter. Στην Ελλάδα πήρε δίπλωμα Βυζαντινής μουσικής, σπούδασε πιάνο, κλασσικά και παραδοσιακά κρουστά. Στην προσωπική της καριέρα έχει συνεργαστεί με μερικούς από τους πιο διακεκριμένους παραδοσιακούς και σύγχρονους μουσικούς, ηθοποιούς, σκηνοθέτες, συνθέτες και μουσικά σχήματα από την ελληνική και την παγκόσμια μουσική σκηνή, όπως οι John Psathas, Marta Sebestyen, Robyn Schulkowsky, Kalman Balogh, Dominique Vellard, Ross Daly, Ballake Sissoko, Efren Lopez, Niyazi Sayin, Omer Erdogdular, Derya Turkan, Andrea Segre, Luca Bigazzi, Sergio Marchesini, Γιώργος Τρανταλίδης, Κάρολος Βουτσινάς, Ορέστης Καραμανλής, Lost Bodies, μεταξύ άλλων.

 

Χαρούλα Τσαλπαρά – Ακορντεόν

Ημερομηνίες

8-14 Ιουλίου

Λίγα λόγια για το σεμινάριο

ΑΚΟΡΝΤΕΟΝ: ΑΚΡΟΒΑΤΩΝΤΑΣ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΕ ΑΝΑΤΟΛΗ ΚΑΙ ΔΥΣΗ

Το ακορντεόν, ο ρόλος και η εξέλιξή του στη λαϊκή μουσική των αστικών κυρίως κέντρων του ελλαδικού χώρου κατά το πρώτο μισό του 20ου αιώνα.

Το ακορντεόν εισήχθη στον ευρύτερο χώρο της ανατολικής Μεσογείου και των Βαλκανίων στα μέσα-τέλη του 19ου αιώνα όπως και άλλα όργανα που προήλθαν από την κεντρική Ευρώπη και προσαρμόστηκαν στα ιδιαίτερα λαϊκά μουσικά ιδιώματα της κάθε περιοχής. Χρησιμοποιήθηκε ευρέως στις περιοχές αυτές, σαν ένα όργανο εύκολο, ελαφρύ, χρηστικό και μεταφερόμενο, που εξυπηρετούσε τους λαϊκούς μουσικούς να παίζουν και να τραγουδούν οπουδήποτε, χαρίζοντας τους αυτοδυναμία και ανεξαρτησία. Σκοπός του σεμιναρίου αυτού, είναι να φωτίσουμε το λαϊκό αυτό τρόπο χρήσης του οργάνου, το ρεπερτόριο και την εξέλιξή του με σημείο αναφοράς μας την ύπαρξή του από τις απαρχές ήδη της δισκογραφίας και τις πρώτες πλάκες των 78 στροφών μέχρι σχεδόν να υποσκελιστεί από το ηλεκτρικό αρμόνιο μετά τη δεκαετία του 1950. Το σεμινάριο απευθύνεται σε ερασιτέχνες και επαγγελματίες ακορντεονίστες ή και μη, που αισθάνονται αγάπη ή έστω περιέργεια για τον ξεχωριστό αυτό τρόπο παιξίματος σε αυτή τη μικρή γωνιά του κόσμου.

Το σεμινάριο διαρκεί 7 ημέρες, συνολικά 21 ώρες, τουτέστιν 3 ώρες κάθε ημέρα. Η πρώτη μέρα θα περιλαμβάνει σύντομη θεωρητική κατατόπιση, ενώ η κάθε μέρα θα περιλαμβάνει ξεχωριστή μελέτη των δομικών χαρακτηριστικών (δρόμος, ρυθμός, συνοδεία, ταξίμι)* διαφορετικού λαϊκού μουσικού έργου, παρμένο από το πλούσιο ρεπερτόριο του ακορντεόν στη μουσική του ελλαδικού χώρου.

(*) Κάθε ημέρα θα περιλαμβάνει από ένα διαφορετικό μουσικό έργο, έτσι ώστε να εξασκηθούμε με διαθεματικό τρόπο πάνω στους δρόμους, τη ρυθμολογία, τη συνοδεία και τον αυτοσχεδιασμό, μέσα από το ζωντανό ρεπερτόριο του οργάνου. Η διδασκαλία των μουσικών έργων θα γίνει τόσο μέσω μελέτης καταγραφών, όσο και βιωματικά τις ώρες του σεμιναρίου. Οι παρτιτούρες των έργων που θα διδαχθούν θα αποσταλλούν μαζί με ηχητικά δείγματα πριν το σεμινάριο στους ενδιαφερόμενους έτσι ώστε να έχουν τη δυνατότητα μιας πρώτης ματιάς.

Βιογραφικό

Η Χαρούλα Τσαλπαρά γεννήθηκε στην Αθήνα. Σε ηλικία επτά ετών, ξεκινά να παρακολουθεί μαθήματα πιάνου στο «Ωδείο Αθηνών» στην τάξη του κ. Γιάννη Μιχαηλίδη. Το 2004 εισάγεται μεταξύ των δέκα πρώτων στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Παν/μιου Αθηνών. Το 2005 παρακολουθεί ετήσιο σεμινάριο Μουσικοθεραπείας με τη μέθοδο Nordoff-Robbins από τη Μαρία Φρουδάκη και μετά την ολοκλήρωσή του εργάζεται εθελοντικά με ομάδα μουσικοθεραπείας στο ΠΙΚΠΑ Βούλας για ένα χρόνο.
Το 2008 αποκτά το πτυχίο Αρμονίας στο Ελληνικό Ωδείο στην τάξη της Ε. Τζεράχη, και συνεχίζει τις σπουδές ανώτερων θεωρητικών για να αποκτήσει, δυο χρόνια αργότερα, το 2010, το πτυχίο Αντίστιξης με άριστα. Αποφοιτά από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών το ίδιο έτος, ενώ ένα χρόνο αργότερα, το 2011, ολοκληρώνει τις σπουδές της στο πιάνο και αποκτά με άριστα το Δίπλωμα από το Ωδείο Ορφείο Αθηνών, τάξη του κ. Γ. Μιχαηλίδη.
Από το 2005 ξεκίνησε να ασχολείται με την ελληνική λαϊκή και παραδοσιακή μουσική, αρχίζοντας να ανακαλύπτει ένα χαμένο κομμάτι της ταυτότητάς της, ενώ από το 2007 και έκτοτε μελετά επισταμένα τους συνθέτες, εκτελεστές και ερμηνευτές που συνθέτουν το μεγαλύτερο κομμάτι της μουσικής που είναι αποτυπωμένη στις 78 στροφές του γραμμοφώνου. Kυρίως από το 2011 και μετά, εργάζεται σταθερά ως μουσικός και τραγουδίστρια σε χώρους νυχτερινής διασκέδασης, γεγονός που της έδωσε την ευκαιρία να αποκτήσει σε μεγάλο βαθμό βιωματική γνώση πάνω στη λαϊκή μας μουσική.
Από το 2013 ξεκινά να παίζει ακορντεόν, με πρώτο καθοδηγητή τον Ανδρέα Τσεκούρα και στη συνέχεια με αραιές χρονικά αλλά με μεγάλη σημασιολογική πυκνότητα συμβουλές του Ηρακλή Βαβάτσικα. Έχει συνεργαστεί και συνεργάζεται με πολλούς αξιόλογους καλλιτέχνες και αποτελέσει ιδρυτικό ή και μη, μέλος πολλών διαφορετικών μουσικών σχημάτων. Παράλληλα, από το 2013, ζυμώνοντας εσωτερικά ολοένα τις μελωδίες της λαϊκής και παραδοσιακής μας μουσικής, και με μεγάλο βοήθημα το παίξιμο του ακορντεόν σε λαϊκά προγράμματα, ξεκινά να μελετά και να πειραματίζεται στο πιάνο, σε μια απόπειρα αναζήτησης της ταυτότητας του οργάνου στις ορχήστρες της αστικής λαϊκής μουσικής του 20ου αιώνα. Η αναζήτηση αυτή συνεχίζεται και μέχρι σήμερα και μάλλον είναι αμφίβολο αν θα τελειώσει ποτέ… To “πείραμα” αυτό ονομάστηκε PianOLAterna και παρουσιάζεται τα μεσημέρια του Σαββάτου στο μοναδικό Ουζερί με πιάνο στην Αθήνα, το “Ουζερί Λέσβος”. Έχει επίσης συμμετάσχει σε διαφορετικών ειδών μουσικά εγχειρήματα, καθώς και συνεργαστεί με θεατρικές ομάδες εντός και εκτός Ελλάδος.
Σήμερα, η Χαρούλα, είναι μέλος του σχήματος «Μπαμ»(2015-) με τη Θεοδώρα Αθανασίου και το Γλαύκο Σμαριανάκη, Banda Jovanica (2015-) με τον Κλέαρχο Κορκόβελο, Γιάννη Νιάρχο και Γλαύκο Σμαριανάκη, συνεχίζοντας παράλληλα το εγχείρημα PianOLAterna, ενώ εργάζεται σε διάφορους χώρους διασκέδασης μαζί με πολλούς συνεργάτες που ανήκουν στη μεγάλη άτυπη κοινότητα με κοινό σημείο αναφοράς τη μουσική του Γραμμοφώνου, καθώς και την παραδοσιακή μουσική του τόπου και ευρύτερα της ανατολικής Μεσογείου.

 

Χρήστος Σπουρδαλάκης & Γιάννης Κάτος – Οργανοποιία

Ημερομηνίες

7-20 Ιουλίου

Πρώτη εβδομάδα

Χρήστος Σπουρδαλάκης

Θεωρητικά οργανοποιίας

Εισαγωγή
  • Το δέντρο ως οργανισμός [συνοπτικά]
  • Δομή του ξύλου [Κυτταρική – Μακροκυτταρική περιγραφή]
  • Κατηγοριοποίηση ειδών – Περιγραφή ιδιοτήτων τους
  • Σχέση υγρασίας και ξύλου
Μπουζούκι – Μέρος Α
  • Το μπουζούκι ως μηχανισμός παραγωγής ήχου
  • Κατανόηση της λειτουργίας των μερών του μπουζουκιού
  • Προσδιορισμός της καταλληλότητας του υλικού για κάθε μέρος του οργάνου [έμφαση στο ηχείο, καπάκι, καμάρια, αντηχείο]
  • Ηχείο Helmholtz
  • Περιγραφή της μηχανικής – στατικής ισορροπίας του μπουζουκιού
  • Ηχητική προδιάθεση των διαφορετικών ειδών [πρακτική αναφορά με συνδυασμούς ειδών ξύλου για την προσέγγιση του επιδιωκόμενου ηχητικού αποτελέσματος]
  • Συντελεστές ακουστικότητας του ξύλου και πρακτικά παραδείγματα [μέτρο ελαστικότητας, συντελεστής διάτμησης, εσωτερική τριβή, λόγος του Poison, σύνθετη αντίσταση (συνοπτικά)]
  • Περιγραφή διαφορετικών τρόπων οργάνωσης του καπακιού
  • Προσδιορισμός κλίμακας
Μπουζούκι – Μέρος Β
  • Βασικές σχεδιαστικές αρχές [συνοπτική περιγραφή παλαιότερων και νεώτερων σχεδιασμών]
  • Φυσικά βερνίκια [ο ρόλος και η σημασία τους, εμποτισμός, αδιαβροχοποίηση, συνταγές]
  • Συζήτηση για την οργανοποιία τις μεθόδους και τα είδη της

Χρήσιμη Σημείωση:

Για όσους έχουν παρακολουθήσει το σεμινάριο των θεωρητικών της Οργανοποιίας τις προηγούμενες χρονιές, ο Χρήστος Σπουρδαλάκης προσφέρεται -ακόμη και εκτός του ωραρίου του τακτικού σεμιναρίου- να συζητήσει αναλυτικά την πρακτική εφαρμογή των θεωρητικών στην προσέγγιση του επιθυμητού ήχου. Η επιλογή του κατάλληλου καπακιού, η θέση των αντίστοιχων καμαριών, το σχήμα του σκάφους, το μέγεθός του, το είδος του ξύλου του, μικρά ή λιγότερο μικρά tips, καθώς και η διεξοδική περιγραφή των διαφόρων τύπων εμποτισμού και βερνικιού μπορούν να αποτελέσουν μόνο μερικά από τα θέματα τέτοιων ελευθέρων συζητήσεων.

Ο Χρήστος

Γεννήθηκε στον Πειραιά και ξεκίνησε την ενασχόληση του με την οργανοποιία μόλις τελείωσε το σχολείο. Παράλληλα άρχισε να εργάζεται σαν μουσικός, δραστηριότητα που ολοκλήρωσε 13 χρόνια αργότερα για να αφοσιωθεί εντελώς αποκλειστικά, επαγγελματικά στην δραστηριότητα της κατασκευής. Έχουν δημοσιευθεί αρκετά τεχνικά του άρθρα.

Δεύτερη εβδομάδα

Γιάννης Κάτος

Η οργανοποιία στην Πράξη.

  • Εξοικείωση με τον βασικό εξοπλισμό και τα εργαλεία του εργαστηρίου.
  • Τεχνικές κατασκευής εργαλείων και καλουπιών
  • Kατεργασία του ξύλου και των υπολοίπων υλικών στην κατασκευή των μουσικών οργάνων
  • Μεθοδολογία σχεδιασμού-κατασκευής- συναρμολόγησης
  • Η εφαρμογή των σύγχρονων τεχνολογικών εργαλείων στην Οργανοποιία.
  • Κατασκευή ενός μουσικού οργάνου και ανάλυση των σταδίων της, μέσω τεχνικών δοκιμίων.

Ο Γιάννης

Γεννήθηκε στην Αθήνα όπου ζει και εργάζεται μέχρι σήμερα. Σε ηλικία δώδεκα ετών ξεκινά τα μαθήματα κλασσικής κιθάρας και μπουζουκιού. Αποφοίτησε από το Μουσικό Λύκειο Παλλήνης το 1996, έκτοτε και μέχρι σήμερα εργάζεται ως μουσικός σε σκηνές με ρεμπέτικη και λαϊκή μουσική. Παράλληλα και σε ηλικία 18 χρονών αρχίζει η ενασχόληση του με την κατασκευή εγχόρδων στο εργαστήριο του Χρήστου Σπουρδαλάκη, με έμφαση στην κατασκευή των οργάνων της οικογένειας του λαούτου, στις ακουστικές και κλασσικές κιθάρες.

Έχει παρακολουθήσει μαθήματα μουσικολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο του Aberdeen στη Σκωτία από το 2000-2002 καθώς και σεμινάρια κατασκευής οργάνων, ενώ συμμετείχε σε διεθνείς εκθέσεις οργανοποιίας. Από το 2005 ασχολείται με σχεδιαστικές εφαρμογές cad-cam και χειρισμό εργαλειομηχανών cnc για την δημιουργία εξελιγμένων καλουπιών και πρωτότυπων μεθόδων κατασκευής.

 

Χρήστος Χαρμπίλας – Ηχοληψία

Ημερομηνίες

8-14 Ιουλίου

Λίγα λόγια για το σεμινάριο

Προγράμματα Μουσικής Παραγωγής

Χρήση για επεξεργασία ήχου
Χρήση για την μουσική
Χρήση τους σαν μουσικό όργανο
Χρήση για δημιουργία

Βιογραφικό

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1963.

Το 1981 αποφοίτησε από την Πρότυπο Ευαγγελική Σχολή Νέας Σμύρνης όπου διδάχτηκε Βασική Θεωρία Μουσικής.

Το 1983 παίζει τύμπανα στα 343 Κιλά Κρέας.

Το 1989 μετακομίζει στην Θεσσαλονίκη όπου παίζει τύμπανα μαζί με τον Τίτο Καργιωτάκη στους O.S.L.T. και εργάζεται σαν τεχνικός ήχου στην ALPHA SOUND της Θεσσαλονίκης.

Το 1990 εργάζεται σαν ηχολήπτης στο στούντιο JAM.

Το 1993 σπουδάζει ηχοληψία στην SOUND ACADEMY HILVERSUM στην Ολλανδία.

Από τo 1994 μέχρι το 2002 εργάζεται σαν ηχολήπτης – μουσικός παραγωγός στο στούντιο Magnanimous του Γ.Πετζίκη σε δίσκους με τα Ξύλινα Σπαθιά (Ξεσσαλονίκη, Πέρα Απ’τις Πόλεις της Ασφάλτου, Μια Ματιά σαν Βροχή), τις Τρύπες (Κράτα το Σώου Μαιμού, Κεφάλι Γεμάτο Χρυσάφι, Από Δω Και Πάνω), τον Θανάση Παπακωνσταντίνου (Βραχνός Προφήτης, Αγρύπνια, Θανάσης Παπακωνσταντίνου και οι Λαικεδέλικα), τον Μανώλη Φάμελλο ( Καθώς μικραίνει η μέρα, Η ευτυχία είναι αυτό), τον Σωκράτη Μάλαμα ( Ένα) και άλλους.

Από το 1994 μέχρι το 1998 εργάζεται σαν τεχνικός υπεύθυνος ήχου στον Μύλο της Θεσσαλονίκης.
Παράλληλα συνεργάζεται σαν ηχολήπτης συναυλιών με τα Ξύλινα Σπαθιά και μετά με τον Θανάση Παπακωνσταντίνου.

Από το 1999 μέχρι το 2014 συμμετέχει σε δίσκους και σε συναυλίες σαν μουσικός και ηχολήπτης με τον Γιάννη Αγγελάκα και τους Επισκέπτες, τις Ανάσες των Λύκων,τον Γιάννη Αγγελάκα και στο μουσικό σχήμα του Γιώργου Χριστιανάκη.

Απο το 2003 μαζί με τον Τίτο Καργιωτάκη έχουν το στούντιο Royal Alzheimer Hall.

Από το 2015 εργάζεται σαν Πιστοποιημένος Εκπαιδευτής Ενηλίκων σε τμήματα Ηχοληψίας και Μουσικής Παραγωγής στο ΔΙΕΚ Επανωμής.

 

About ikariaki.gr