Ημερίδα για την παρουσίαση της «νέας ηλεκτρονικής άδειας διαμονής»

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ                

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ    

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ     

Δευτέρα 09 Οκτωβρίου 2017

Η Γενική Γραμματεία Μεταναστευτικής Πολιτικής του Υπουργείου Mεταναστευτικής Πολιτικής, στο πλαίσιο της εφαρμογής του ευρωπαϊκού κανονισμού 1030/2002/ΕΚ, όπως ισχύει, έχει ξεκινήσει την έκδοση των αδειών διαμονής που λαμβάνουν οι πολίτες τρίτων χωρών που διαμένουν νόμιμα στην Ελλάδα με τη μορφή της ηλεκτρονικής άδειας.

Η νέα ηλεκτρονική άδεια διαμονής έχει σχεδιασθεί ως ένα ασφαλές έγγραφο, υψηλών προδιαγραφών, που παρέχει όλα τα αναγκαία εχέγγυα έναντι πιθανών προσπαθειών παραποίησης ή απάτης. Η ηλεκτρονική άδεια διαμονής περιλαμβάνει (α) τα στοιχεία ταυτοποίησης του αλλοδαπού, (β) τα στοιχεία που προσδιορίζουν το καθεστώς διαμονής του (είδος άδειας διαμονής / πρόσβαση στην αγορά εργασίας) και (γ) τα βιομετρικά στοιχεία για την αναγνώριση του κατόχου (φωτογραφία, δύο δακτυλικά αποτυπώματα &υπογραφή).

Τα στοιχεία αυτά εκτυπώνονται στην ηλεκτρονική άδεια διαμονής (πλην των δακτυλικών αποτυπωμάτων) και αποθηκεύονται σε ηλεκτρονικό κύκλωμα ραδιοσυχνοτήτων (RFchip), σύμφωνα με τις προβλέψεις του οικείου ευρωπαϊκού κανονισμού.

Η έκδοση του των νέων ηλεκτρονικών αδειών διαμονής ξεκίνησε στις 20 Φεβρουαρίου 2017 και οι υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Μεταναστευτικής Πολιτικής παρακολουθούν τη διαδικασία και παρεμβαίνουν όποτε απαιτηθεί με σκοπό την άμεση επίλυση ζητημάτων που ανακύπτουν κατά την προσαρμογή των υπηρεσιών αλλοδαπών στις νέες απαιτήσεις.

Έχουν ήδη παραδοθεί περισσότερες από 56.000 ηλεκτρονικές άδειες διαμονής σε πολίτες τρίτων χωρών, ενώ 43.000 επιπλέον ηλεκτρονικές άδειες διαμονής βρίσκονται στο στάδιο της έγκρισης από τις υπηρεσίες αλλοδαπών.

Το νέο πληροφοριακό σύστημα που υποστηρίζει την ηλεκτρονική άδεια διαμονής αποτελεί μια πολύ σημαντική καινοτομία για την ελληνική δημόσια διοίκηση και διασφαλίζει την απαίτηση της ελληνικής πολιτείας για την έκδοση ενός ασφαλούς τίτλου διαμονής των νομίμως διαμενόντων στην ελληνική επικράτεια αλλοδαπών, αλλά και την απαιτούμενη νομική προσαρμογή στο ευρωπαϊκό κεκτημένο. Η Γενική Γραμματεία Μεταναστευτικής Πολιτικής θα συνεχίσει να υποστηρίζει τις υπηρεσίες αλλοδαπών και μετανάστευσης των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων της χώρας με στόχο την ταχύτερη, αλλά και αποτελεσματική εξυπηρέτηση των πολιτών.

Τέλος, σημειώνεται ότι η επιτυχία του εν λόγω εγχειρήματος θα αποτελέσει μια σημαντική επένδυση γνώσης στις νέες τεχνολογίες, αλλά και σε εξειδικευμένο δυναμικό των υπηρεσιών του Υπουργείου μας με στόχο την διαμόρφωση ενός περιβάλλοντος που θα υποστηρίξει την παροχή στους πολίτες, σε δεύτερο χρόνο, αποτελεσματικών και καινοτόμων ηλεκτρονικών υπηρεσιών.

Η κάρτα περιλαμβάνει τα βιογραφικά στοιχεία του κατόχου, φωτογραφία προσώπου καθώς και δύο δακτυλικά αποτυπώματα αποθηκευμένα και με τους πλέον σύγχρονους τρόπους κρυπτογραφημένα / διασφαλισμένα σε ηλεκτρονική μορφή σε ηλεκτρονικό chip (πλινθίο) που λειτουργεί ανέπαφα. Περιορισμένη πρόσβαση στα δακτυλικά αποτυπώματα έχουν μόνο εξουσιοδοτημένοι σταθμοί των αρμόδιων ελεγκτικών μηχανισμών.

Οι άδειες διαμονής έχουν διάρκεια ανάλογη με την κατηγορία τους (συνήθως 2-5 έτη) σύμφωνα με το ισχύον νομικό καθεστώς.

Το κόστος της κάρτας – της ηλεκτρονικής άδειας διαμονής – ανέρχεται σε δεκαέξι (16) ευρώ και εξοφλείται αποκλειστικά με χρήση ηλεκτρονικού παραβόλου (η-παράβολο). Το κόστος περιλαμβάνει την προμήθεια, εξατομίκευση/προσωποποίηση, εκτύπωση, και ασφαλούς διακίνησης της κάρτας.

Η ηλεκτρονική άδεια διαμονής παραλαμβάνεται από τους Πολίτες Τρίτων Χωρών στις υπηρεσίες μίας στάσης Αλλοδαπών και Μετανάστευσης της Κεντρικής υπηρεσίας και των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων της Χώρας όπου έχει υποβληθεί η αρχική αίτηση χορήγησης.

Οι διαστάσεις της κάρτας είναι αντίστοιχες των τραπεζικών καρτών τύπου ID-1 (μήκος 85,60χλστμ × πλάτος 53,98χλστμ).

Ακολουθούν προς ενημέρωση δείγματα της νέας ηλεκτρονικής άδειας διαμονής με σχετικές επεξηγήσεις για τα εκτυπώσιμα πεδία, τα οποία περιλαμβάνονται σε αυτή.

 

Γενικές Πληροφορίες:

http://www.immigration.gov.gr/web/guest/e-rp

 

 

 

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ                

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ    

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ     

 

Ομιλία Υπουργού Μεταναστευτικής Πολιτικής κ. Γιάννη Μουζάλα στην ημερίδα «Η νέα ηλεκτρονική άδεια διαμονής»

 

Γ. ΜΟΥΖΑΛΑΣ: Καλημέρα σας. Όπως θα είδατε, θα μιλήσουμε αρκετοί άνθρωποι πριν μιλήσει εκείνος που έκανε τη δουλειά, αλλά έτσι γίνεται σε αυτά τα πράγματα. Εγώ θα είμαι πάρα πολύ σύντομος. Την προηγούμενη φορά που βρεθήκαμε σε μια εκδήλωση για μια νομική έκδοση, σάς είπα ότι αυτή η εκδήλωση είχε σημειολογική σημασία. Το ίδιο ισχύει και τώρα και για τις επόμενες που θα ακολουθήσουν.

Σήμερα κάνουμε μια τομή. Βγάζουμε ηλεκτρονική άδεια διαμονής. Θα είναι κάτι σαν ταυτότητα που θα την έχουν όλοι οι μετανάστες και πρόσφυγες, οι οποίοι έχουν μείνει στην Ελλάδα από τα προηγούμενα χρόνια και είναι πάρα πολλοί.

Σάς έχω πει ότι λόγω των τεράστιων ροών που αντιμετωπίσαμε, αυτό το κομμάτι έμεινε πίσω. Να σημειώσω λοιπόν ότι εφόσον οι ροές μας το επιτρέπουν, έχουμε την ευεργεσία ότι δημιουργήθηκε υπουργείο, το οποίο έχει μια δυναμική. Δημιουργείται δηλαδή. Έχουμε καινούργιους Γενικούς Γραμματείς, έχουμε τον Υφυπουργό κ. Μπαλάφα και κάνουμε μια τεράστια προσπάθεια. Πολύ συχνά πλέον, θα κάνουμε τέτοιου είδους επαφές, ώστε να βελτιώσουμε τη ζωή αυτών, οι οποίοι εδώ και πάρα πολλά χρόνια μένουν στην Ελλάδα. Είναι μέσα στις ευθύνες του Υπουργείου.

Κάνουμε μια πάρα πολύ σοβαρή προσπάθεια. Δεν έχουμε το προσωπικό που χρειάζεται, αλλά οι άνθρωποι κουράζονται πάρα πολύ. Έχουμε πλέον μέσα στην ατζέντα μας αυτή την κατεύθυνση και θα βλέπετε συνέχεια σχετικά πράγματα.

Τούτο εδώ είναι μια τομή. Δηλαδή, φεύγουν αυτά τα χαρτιά, τα τρίπτυχα, τα τετράπτυχα και περνάμε σε μια κανονική ταυτότητα που τούς αποδίδει τα δικαιώματά τους. Δεν παύω να τονίζω κάθε φορά πως ότι κάνουμε για να βελτιώνεται η κανονικότητα των συνθηκών για τους μετανάστες που είναι στην Ελλάδα, βελτιώνει και την κανονικότητα των Ελλήνων. Ισορροπούμε τα δικαιώματα και αυτή είναι η αρχή που έχει το Υπουργείο.

Αυτό θα το δείτε μέσα στα πλαίσια του ότι το Υπουργείο μας, παρότι δεν είναι έτοιμο, παρότι τού λείπει ακόμη προσωπικό, υλοποιεί αυτό που η κυβέρνηση εξήγγειλε και που είναι και ευρωπαϊκή μας υποχρέωση, περί ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.

Τις επόμενες μέρες, θα μπορούσα να πω και τους επόμενους μήνες, θα ακούτε συνέχεια τέτοια πράγματα. Θα διευκολύνουν τη ζωή των ανθρώπων αυτών και θα διευκολύνουν τη ζωή μέσα στη χώρα μας. Είτε είσαι μετανάστης, είτε είσαι Έλληνας.

Δεν θα σάς πω τίποτε άλλο. Θέλω απλά να ευχαριστήσω τον κ. Σακκόπουλο, ο οποίος θα κάνει την παρουσίαση. Είναι ο υπεύθυνος για την Πληροφορική. Νομίζω ότι η κούραση στην οποία υπεβλήθη έφερε αυτό το αποτέλεσμα και εμάς όλους εδώ να καμαρώνουμε. Χωρίς τον κ. Σακκόπουλο, δεν θα τα καταφέρναμε. Όπως και χωρίς τον Γενικό Διευθυντή Μετανάστευσης κ. Κιντή, ο οποίος όλο αυτό το διάστημα που είχαμε τις τεράστιες ροές, μπόρεσε να κρατήσει τη μετανάστευση που υπήρχε ήδη στην Ελλάδα, χωρίς να κάνουμε σημαντικά πράγματα. Σχεδόν χωρίς να κάνουμε τίποτα.

Αλλά, με τη ροή ενός εκατομμυρίου ανθρώπων το γεγονός του ότι δεν κατέπεσε το κομμάτι της μόνιμης μετανάστευσης που υπήρχε, οφείλεται στον κ. Κιντή. Να ευχαριστήσω τον καινούργιο μας Γενικό Γραμματέα, τον κ. Κλάπα, ο οποίος ανέλαβε αυτό το έργο.

Και βέβαια να ευχαριστήσω τον Υφυπουργό, τον κ. Μπαλάφα στην ευθύνη του οποίου έχουν περιέλθει αυτά τα πράγματα και που αγωνίζεται για να έχουμε αποτελέσματα. Δεν θα σας κουράσω άλλο. Ευχαριστώ όλους αυτούς και ευχαριστώ και εσάς.

 

 

 

 

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ                

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ    

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ     

 

Ομιλία Υφυπουργού Μεταναστευτικής Πολιτικής κ. Γιάννη Μπαλάφα στην ημερίδα «Η νέα ηλεκτρονική άδεια διαμονής»

 

Γ. ΜΠΑΛΑΦΑΣ: Κυρίες και κύριοι των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, αγαπητές φίλες και φίλοι, καλή σας μέρα στη φιλόξενη και όμορφη αυτή αίθουσα του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής. Θα πούμε ορισμένα πράγματα για το αντικείμενο, το πλαίσιο του οποίου ήδη έθεσε ο κ. Υπουργός.

Τα τελευταία χρόνια οι διεθνείς εξελίξεις και η συνεπακόλουθη πρωτοφανής μαζική κίνηση πληθυσμών εξαιτίας των πολέμων στην ευρύτερη περιοχή της μέσης ανατολής, της βόρειας Αφρικής και αλλού, καθώς και της τεράστιας ανισότητας μεταξύ βορρά και νότου, ανατολής και δύσης, αναπόφευκτα έθεσε την προτεραιότητα της Πολιτείας στη διαχείριση και τη φροντίδα των μεγάλων μεταναστευτικών και προσφυγικών ροών.

Αυτό, όπως ήταν επόμενο, με ιδιαίτερη ένταση συνέβη και στη χώρα μας, χώρα πρώτης υποδοχής, στην οποία μετά το κλείσιμο των βορείων συνόρων τον Μάρτη του 2016, εγκλωβίστηκαν περίπου 60.000 αιτούντες διεθνούς προστασίας.

Στο διάστημα που μεσολάβησε από την έναρξη αυτής της μεγάλης προσφυγικής – μεταναστευτικής κρίσης μέχρι τις μέρες μας, χάρη στις προσπάθειες της κυβέρνησης, χάρη στις προσπάθειες των εμπλεκόμενων φορέων, κρατικών, ανθρωπιστικών, εθελοντικών και του λαού μας γενικά, και με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής καταφέραμε πολλά. Από τις υποτυπώδεις δομές, τους ανεπαρκείς ανθρώπινους πόρους, τη μικρή εμπειρία, μετά το κλείσιμο των συνόρων και την κοινή δήλωση Ευρωπαϊκής Ένωσης – Τουρκίας, σε γενικές γραμμές έχει αποκατασταθεί μια κανονικότητα στη διαχείριση του πληθυσμού που βρίσκεται υπό καθεστώς αιτούντων διεθνούς προστασίας.

Παράλληλα, η σύσταση του Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής από το Νοέμβριο του 2016 έθεσε τις βάσεις για την ολοένα και πιο συστηματική, καθώς και συνολική διαχείριση των μετακινούμενων πληθυσμών, είτε αυτοί έχουν προσφυγικό, είτε έχουν μεταναστευτικό προφίλ.

Εκτός από τις 60.000 αυτές των εγκλωβισμένων μεταναστών και προσφύγων, που εγκλωβίστηκαν κατά κανόνα χωρίς τη θέλησή τους, η φροντίδα των ανθρώπων αυτών ουσιαστικά μονοπώλησε όλο το προηγούμενο διάστημα το ενδιαφέρον μας και αυτό ήταν αναπόφευκτο.

Επίσης, μονοπώλησε και το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης. Πέραν όμως από αυτές τις 55.00 – 60.000, στη χώρα μας υπάρχουν περισσότεροι από 600.000 οικονομικοί μετανάστες. Ήδη το άλμα έγινε από τα τέλη της δεκαετίας ’80, αρχές δεκαετίας ’90. Οι άνθρωποι αυτοί υπάρχουν, ζουν, κινούνται, δουλεύουν, είναι εδώ, είναι στον έναν ή στον άλλο βαθμό και ενταγμένοι, με πολλές παρατηρήσεις και αστερίσκους, αλλά είναι. Υπάρχει επιπλέον ένας αριθμός, 100 – 150.000 μη καταγεγραμμένοι αλλοδαποί, των οποίων η φροντίδα είναι επίσης υποχρέωση της Πολιτείας.

Η φροντίδα μας, η έγνοια μας, η μέριμνά μας οφείλει να είναι ίδια για κάποιον ή κάποια που ζητά να εισέλθει και να μείνει νόμιμα στη χώρα μας, ανεξαρτήτως του λόγου για τον οποίο το κάνει, γιατί υπάρχουν και άνθρωποι που έρχονται να διαμείνουν εδώ, για ένα μικρό ή μεγαλύτερο διάστημα που δεν είναι πρόσφυγες και μετανάστες. Είναι στελέχη επιχειρήσεων, οι οικογένειές τους, άνθρωποι που έρχονται για σπουδές, για έρευνα και για άλλους λόγους.

Όλοι αυτοί και φυσικά οι μετανάστες, αναλόγως των ειδικών συνθηκών της κάθε περίπτωσης, οφείλουν να κατέχουν υποχρεωτικά μια άδεια διαμονής μετά από αίτησή τους στις αρμόδιες αρχές.

Υπάρχουν ήδη συγκεκριμένες κατηγορίες αδειών διαμονής. Τις λέω έτσι γιατί το επόμενο διάστημα θα ασχοληθούμε πιο πολύ με όλα αυτά. θα μονοπωλήσει το προηγούμενο αντικείμενο το σύνολο της δραστηριότητάς μας. Είναι η άδεια διαμονής για εργασία ή επαγγελματικούς λόγους, από οικονομικούς μετανάστες, μέχρι στελέχη εταιρειών που είναι εγκατεστημένοι στην Ελλάδα.

Υπάρχει η άδεια διαμονής για ανθρωπιστικούς, εξαιρετικούς και άλλους λόγους. Υπάρχει η άδεια διαμονής για σπουδές, εθελοντική εργασία, έρευνα και επαγγελματική κατάρτιση. Η άδεια διαμονής για θύματα εμπορίας ανθρώπων και παράνομης διακίνησης μεταναστών. Η άδεια διαμονής για οικογενειακή επανένωση και τέλος η άδεια διαμονής μακράς διάρκειας.

Ανάλογα της κατηγορίας τους οι άδειες διαμονής έχουν διάρκεια από 2 έως 5 – κατά κανόνα – χρόνια διάρκεια και υπάρχει η δυνατότητα ανανέωσης, εφόσον συντρέχουν οι λόγοι που ορίζονται από την κείμενη νομοθεσία. Ο βασικός νόμος είναι ο νόμος 4251/2014.

Συνεχίζοντας πρέπει να πούμε ότι με δεδομένη την καθοριστική σημασία της άδειας διαμονής για το μετανάστη ή τη μετανάστρια, το καθεστώς που υπήρχε έως την 20η Φεβρουαρίου 2017, οπότε και θεσμοθετήθηκε η ηλεκτρονική κάρτα αντί της παραδοσιακής άδειας διαμονής, εκείνο το καθεστώς δημιουργούσε πολλά προβλήματα και αγκυλώσεις.

Πέραν της ταλαιπωρίας και των μεγάλων καθυστερήσεων, δεν ήταν λίγες οι φορές που παρατηρήθηκαν φαινόμενα πλαστογράφησης, πλαστών αδειών και δυστυχώς υπήρξαν και φορές, μετρημένες στα δάχτυλα των χεριών, που αρμόδιοι κατηγορήθηκαν για χρηματισμό και διαφθορά.

Στην περίπτωσή μας, η πρώτη μας μέριμνα ήταν η αντιμετώπιση του φαινομένου της πλαστογράφησης.  Η γενικότερη πολιτική μας στη δημόσια διοίκηση περιστρέφεται γύρω από την απλοποίηση των διαδικασιών και την ηλεκτρονικοποίηση διαδικασιών και εγγράφων. Με βάση τα δύο αυτά δεδομένα ήταν αυταπόδεικτη η ανάγκη της καθιέρωσης της ηλεκτρονικής κάρτας διαμονής.

Κατά τα άλλα, η ηλεκτρονική άδεια προσφέρει ένα ακόμα πολύ σημαντικό όφελος στους ενδιαφερόμενους. Αποτελεί έγγραφο ταυτοποίησης στις συναλλαγές τους με το ελληνικό δημόσιο. Στην ηλεκτρονική κάρτα αναγράφονται τόσο τα προσωπικά στοιχεία του διαμένοντος, όσο και τα βιομετρικά στοιχεία για την ταυτοποίησή του, αλλά και στοιχεία που προσδιορίζουν το καθεστώς υπό το οποίο διαμένει νόμιμα στη χώρα. Με λίγα λόγια η ηλεκτρονική κάρτα συνιστά αφενός έγγραφο ταυτοποίησης και ταυτόχρονα έγγραφο νόμιμης διαμονής.

Για τη διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων του κατόχου της ηλεκτρονικής κάρτας, πέρα από τα αναγραφόμενα στις δύο όψεις της, τα υπόλοιπα στοιχεία, τα οποία βρίσκονται κρυπτογραφημένα στο ηλεκτρονικό chip, μπορούν να ελεγχθούν και να διασταυρωθούν μόνο από εξουσιοδοτημένους σταθμούς των αρμόδιων ελεγκτικών μηχανισμών.

Είναι αλήθεια, το είπε και ο Υπουργός, ότι η διαδικασία έκδοσης αλλά και το είδος του εγγράφου, συνιστά σημαντική καινοτομία στην ελληνική δημόσια διοίκηση, καθώς διασφαλίζει την έκδοση ενός ασφαλούς τίτλου διαμονής, η εγκυρότητα του οποίου διασφαλίζεται με σύγχρονες μεθόδους, τις οποίες θα σας παρουσιάσουν και οι υπόλοιποι ομιλητές.

Από τον Φεβρουάριο μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί περίπου 56.000 ηλεκτρονικές κάρτες άδειας διαμονής, ενώ βρίσκονται στο στάδιο της έγκρισης άλλες 43.000.  Δηλαδή μπορεί να μιλάμε για 100.000 κάρτες περίπου που έχουν προχωρήσει. Υπάρχει όμως αρκετή δουλειά ακόμη.

Η ομαλή εφαρμογή της διαδικασίας έκδοσης της ηλεκτρονικής κάρτας συνιστά σημαντική επένδυση σε γνώση στη χρήση των νέων τεχνολογιών από το ελληνικό δημόσιο. Σε συνδυασμό της επένδυσης αυτής, της επένδυσης δηλαδή στη γνώση των νέων τεχνολογιών, με το εξειδικευμένο δυναμικό των υπηρεσιών του Υπουργείου μας, στοχεύουμε στην απόλυτη εναρμόνιση όλων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών με τις ηλεκτρονικές διαδικασίες τόσο στην συναλλαγή με τους πολίτες, όσο και στην εσωτερική διακίνηση εγγράφων.

Η ηλεκτρονική κάρτα ήταν το πρώτο βήμα, έθεσε τον ακρογωνιαίο λίθο στη διασφάλιση της διαδικασίας έκδοσης των αδειών με διαφάνεια, ταχύτητα και αμεροληψία. Δεν είναι όμως αρκετό. Όπως είπα, ο κεντρικός μας άξονας είναι εναρμονισμένος με την ευρύτερη κυβερνητική πολιτική για την ηλεκτρονικοποίηση των διαδικασιών, με στόχο την επιτάχυνση και τον εξορθολογισμό της διαδικασίας, προς όφελος των συναλλασσόμενων πολιτών.

Τα επόμενα βήματά μας θα ακολουθήσουν το ίδιο σκεπτικό: το ηλεκτρονικό ραντεβού και η δημιουργία ασφαλιστικών δικλείδων στη διαδρομή από την κατάθεση του αιτήματος ως την εξέτασή του από τον αρμόδιο υπάλληλο. Αυτά είναι μόνο μερικά από αυτά που θα προσφέρουν περαιτέρω στο αίσθημα δικαιοσύνης αλλά και στην ταχύτητα των συναλλαγών των αιτούντων άδειας διαμονής με τις υπηρεσίες.

Σκοπός όλων των περαιτέρω ενεργειών είναι να διαμορφώσουμε μια δημόσια υπηρεσία που θα είναι προσιτή, γρήγορη και θα λειτουργεί με διαφάνεια, αμεροληψία, δικαιοσύνη και αποτελεσματικότητα.

Θα μου επιτρέψετε να μην πω περισσότερα για τα συγκεκριμένα επόμενα βήματα. Θα ήθελα μόνο να θέσω το γενικό πλαίσιο και τη διαβεβαίωση πως, όπως έγινε και με την ηλεκτρονική κάρτα, τα βήματά μας θα είναι σχεδιασμένα με σιγουριά για την επίτευξη του επιθυμητού αποτελέσματος. Σε κάθε περίπτωση, όταν θα έχουμε αποσαφηνίσει τον σχεδιασμό της αμέσως επόμενης περιόδου, αλλά και τις βάσεις του πολυετούς σχεδιασμού για την ευρύτερη μεταναστευτική πολιτική, θα επαναλάβουμε παρόμοια διαδικασία, καθώς είναι κοινός τόπος όλων μας πως η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου οφείλει να ενημερώνει τακτικά και με σαφήνεια τους πολίτες για τις πολιτικές που εφαρμόζονται, αλλά και γι’ αυτές που σχεδιάζονται.

Τελειώνοντας θα ήταν παράλειψή μου να ολοκληρώσω την τοποθέτησή μου χωρίς και εγώ να κάνω μια σύντομη αλλά ουσιαστική αναφορά στη σημαντικό έργο που επιτελούν οι εργαζόμενοι, τα στελέχη, οι εξειδικευμένοι επιστήμονες της Διεύθυνσης Μεταναστευτικής Πολιτικής, καθώς και εκείνοι των Διευθύνσεων Αλλοδαπών και Μετανάστευσης των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων.

Να κάνω και μια αναφορά στο έργο γενικά της Διεύθυνσης Μεταναστευτικής Πολιτικής, η οποία εφαρμόζει και εξειδικεύει με εξαιρετική γνώση του αντικειμένου και τις διεθνούς πραγματικότητας, της διεθνούς εμπειρίας, τις πολιτικές που θέτει για υλοποίηση  η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου και η κυβέρνηση γενικότερα. Σας ευχαριστώ πολύ.

 

 

 

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ                

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ    

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ     

 

Ομιλία Γενικού Γραμματέα Μετανάστευσης κ. Μιλτιάδη Κλάπα στην ημερίδα «Η νέα ηλεκτρονική άδεια διαμονής»

 

Μ. ΚΛΑΠΑΣ: Καλημέρα σας κύριοι υπουργοί, κύριοι εκπρόσωποι του Τύπου, κυρίες και κύριοι. Θα ήθελα από πλευράς μου να μιλήσω για δυο πράγματα.

Αφ’ ενός τα όσα με συνέπεια υλοποιούμε στη Γενική Γραμματεία Μεταναστευτικής Πολιτικής και αφ’ ετέρου για όσα ήδη έχουν σχεδιαστεί, μελετηθεί και ξεκινούν ώστε να υλοποιήσουμε μια σημαντική μεταρρύθμιση στη σχέση του μεταναστευτικού πληθυσμού με την πολιτεία και τη διοίκηση.

Σε ότι αφορά την ηλεκτρονική κάρτα διαμονής που μπορεί να ακούγεται έτσι, στην πραγματικότητα όμως αφορά ένα μεγάλο ηλεκτρονικό πληροφοριακό σύστημα για το οποίο θα πω ορισμένες πληροφορίες.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κράτη μέλη με γνώμονα την αύξηση των κανόνων ασφαλείας των εγγράφων διαμονής, τα οποία χορηγούνται σε αλλοδαπούς που ζουν νόμιμα στην Ευρώπη, υιοθέτησε από το 2008 τον Κανονισμό 380/2008, ο οποίος εισήγαγε, ως υποχρεωτική πλέον, την έκδοση των αδειών διαμονής πολιτών τρίτων χωρών υπό την μορφή της ηλεκτρονικής κάρτας, η οποία περιλαμβάνει, τόσο τα ταυτοποιητικά στοιχεία του αλλοδαπού, όσο και τα βιομετρικά δεδομένα της αναγνώρισης.

Υποχρέωσή μας, υποχρέωση της ελληνικής πολιτείας ήταν να ολοκληρώσει και να θέσει σε κυκλοφορία τη νέα κάρτα αρχικά χωρίς τα βιομετρικά μέχρι τα μέσα του 2012. Προφανώς δεν είναι της ώρας ούτε και στις προθέσεις μας ν’ αναφερθούμε στις αιτίες αυτής της πολύ μεγάλης καθυστέρησης.

Εκείνο όμως που οφείλω να σημειώσω είναι ότι η επιτάχυνση των διαδικασιών, η επιτυχής ολοκλήρωση του έργου και η κυκλοφορία της κάρτας το Φεβρουάριο του 2017 στηρίχθηκε σε δυο πυλώνες. Ο πρώτος ήταν η ισχυρή πολιτική βούληση της νέας πολιτικής ηγεσίας αφ’ ενός και αφ’ ετέρου στην εντατική ποιοτική και συνεπή δουλειά των στελεχών της αρμόδιας Διεύθυνσης του Υπουργείου μας.

Το συγκεκριμένο έργο χρηματοδοτήθηκε και υλοποιήθηκε μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Μεταρρύθμιση Δημόσιου Τομέα» και κόστισε 2,1 εκατομμύρια ευρώ. Περιλαμβάνει την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Μετανάστευσης αλλά και Ιθαγένειας. Σκοπός του είναι ο εκσυγχρονισμός   των   διαδικασιών έκδοσης των αδειών διαμονής και απόδοσης της ελληνικής ιθαγένειας.

Το   έργο είναι -τεχνικά- απαιτητικό τόσο ως προς το μέγεθος του, αφού αφορά ένα σύνολο πληθυσμού πλέον των 600.000 ανθρώπων, όσο και ως προς τις απαιτήσεις ασφαλείας αφού περιλαμβάνει σύστημα online εξυπηρέτησης χρηστών, ασφαλή τήρηση βιομετρικών δεδομένων κ.ά.

Το νέο αυτό Πληροφοριακό Σύστημα, υποστηρίζει σειρά ηλεκτρονικών υπηρεσιών που στοχεύουν στην άμεση, ασφαλή και σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα υλοποίηση των διαδικασιών έκδοσης των ηλεκτρονικών αδειών διαμονής ως ένα ασφαλές ηλεκτρονικό έγγραφο υψηλών προδιαγραφών που παρέχει όλα τα εχέγγυα έναντι πιθανών παραποιήσεων, έτσι ώστε να προστατεύεται ο ίδιος ο δικαιούχος, ενώ παράλληλα να του παρέχει πρόσθετες δυνατότητες, όπως η διευκόλυνσή του στις συναλλαγές με Ελληνικές Αρχές και Υπηρεσίες που κατά τη γνώμη μου είναι και μια μεγάλη πρόκληση πέραν των δικών μας Υπηρεσιών και άλλων Υπηρεσιών του Ελληνικού Δημοσίου πλέον.

 

Αναλυτικότερα οι ηλεκτρονικές αυτές υπηρεσίες που υποστηρίζει το σύστημα   είναι:

1) Η online διασύνδεση και λειτουργία των Υπηρεσιών μιας Στάσης των Υπουργείων, και του δικού μας, το Μεταναστευτικής Πολιτικής αλλά και όλων των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων της χώρας, οι οποίες είναι επιφορτισμένες με την έκδοση των αδειών διαμονής των πολιτών τρίτων χωρών στη χώρα μας. Ειδικότερα, 57 Υπηρεσίες μιας Στάσης στις πρωτεύουσες όλων των νομών της χώρας με πάνω από 1500 εξουσιοδοτημένους υπάλληλους είναι διασυνδεδεμένες στην κεντρική βάση δεδομένων του Πληροφοριακού Συστήματος μετανάστευσης της Γενικής Γραμματείας κάθε στιγμή, παρέχοντας υπηρεσίες, τόσο σε σχέση με την έκδοση των αδειών διαμονής, όσο και με τις διαδικασίες απόδοσης της ελληνικής ιθαγένειας σε συνεργασία και με το Υπουργείο Εσωτερικών, το οποίο διατήρησε την αρμοδιότητα απόδοσης της ελληνικής ιθαγένειας, όμως η εξυπηρέτηση μέσω του συστήματος γίνεται από το δικό μας Υπουργείο.

2) Η παροχή ηλεκτρονικών υπηρεσιών μεταξύ άλλων το ηλεκτρονικό παράβολο, που ίσως είναι το μόνο σύστημα που απευθείας κάποιος το βάζει, όχι όπως γίνεται σε άλλες Υπηρεσίας, αλλά και της διαλειτουργικότητας της βάσης δεδομένων της Γενικής Γραμματείας με   συναρμόδια Υπουργεία και φορείς, όπως το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και οι ασφαλιστικοί φορείς της χώρας, με στόχο την διαπίστωση της γνησιότητας των εγγράφων των αλλοδαπών, αλλά και την παροχή ηλεκτρονικών πληροφοριών σχετικά με τις ασφαλιστικές και λοιπές υποχρεώσεις τους, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.

3) Η υλοποίηση των ασφαλών ηλεκτρονικών διαδικασιών για την έκδοση και εκτύπωση της ηλεκτρονικής άδειας διαμονής σε συνεργασία με τον εκτυπωτικό φορέα, ο οποίος είναι ο ίδιος με αυτόν που εκδίδει τα ελληνικά βιομετρικά πλέον διαβατήρια και τις ελληνικές άδειες οδήγησης, δηλαδή η Διεύθυνση Διαβατηρίων, το Αρχηγείο   της Ελληνικής Αστυνομίας, το οποίο θα ήθελα και από αυτό το βήμα εκ μέρους όλων μας   να ευχαριστήσω για την έως σήμερα καλή συνεργασία προσδοκώντας στην περαιτέρω προώθηση της.

Πρέπει να σημειώσουμε εδώ ότι η χρονική επιβάρυνση στη διαδικασία έκδοσης των αδειών διαμονής με τη νέα ηλεκτρονική κάρτα, είναι εξαιρετικά περιορισμένη, δεδομένου ότι η εκτύπωση του εγγράφου από τον εκτυπωτικό φορέα, μετά την ολοκλήρωση των διοικητικών διαδικασιών εκτείνεται, κατ’ ανώτατο όριο, στις 10 εργάσιμες ημέρες.

4) Η λειτουργία, στο πλαίσιο του πληροφοριακού συστήματος, κέντρου για την ασφαλή τήρηση των βιομετρικών και ταυτοποιητικών δεδομένων των πολιτών τρίτων χωρών, το οποίο τηρείται σύμφωνα με τους πλέον αυστηρούς κανόνες ασφαλείας και ακολουθώντας την σχετική διεθνή πρακτική. Σημειώνεται ότι όλες οι διαδικασίες τήρησης και επεξεργασίας των βιομετρικών αυτών δεδομένων των αλλοδαπών πραγματοποιούνται σύμφωνα με τους περιορισμούς που θέτει η ελληνική αλλά και η ευρωπαϊκή νομοθεσία   σε συνέχεια και σχετικής γνωμοδότησης και προφανώς αδειοδότησης της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.

5) Η ανάπτυξη και λειτουργία στη Γενική Γραμματεία Μεταναστευτικής Πολιτικής της Εθνικής Αρχής Πιστοποίησης της χώρας μας για την ηλεκτρονική υπογραφή όλων των ταξιδιωτικών ελληνικών εγγράφων και των ασφαλών εγγράφων διαμονής, τα οποία εκδίδονται σύμφωνα με την ευρωπαϊκή και ελληνική νομοθεσία, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Διαβατηρίων του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας.

6) Η ανάπτυξη ενός υψηλού επιπέδου τεχνολογικής υποδομής στο Υπουργείο και   στις Υπηρεσίες μίας Στάσης των Αποκεντρωμένων, ώστε να είναι δυνατή η ηλεκτρονική ανάγνωση των ηλεκτρονικών καρτών όλων των αλλοδαπών από όλες τις Υπηρεσίες, στο πλαίσιο της διαδικασίας ασφαλούς αυτοποίησης.

Επιπλέον θα πρέπει να προσθέσω ότι πραγματοποιείται κι ο ποιοτικός έλεγχος των σχετικών δεδομένων, διαδικασία που περιορίζει τα προβλήματα στα δεδομένα   σε ποσοστό μικρότερο του 1% κι αυτοί οι οποίοι έχουν γνώση του παρελθόντος, αντιλαμβάνονται την αξία αυτής της παρέμβασης.

Ολοκληρώνοντας όσα θεώρησα χρήσιμα να αναφέρω για την ηλεκτρονική κάρτα θέλω να σημειώσω δύο ακόμη πράγματα: Η ποιότητα της ηλεκτρονικής κάρτας διαμονής πιστοποιήθηκε και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αφού πέρασε με απόλυτη επιτυχία όλες τις δοκιμές διαλειτουργικότητας στην συνεδρίαση πριν δέκα περίπου ημέρες, δυο εβδομάδες, στην Ιταλία. Και αυτό νομίζω είναι μια σημαντική πιστοποίηση της ποιοτικής δουλειάς που έχει γίνει.

Και δεύτερον, τη  δημιουργία στα πλαίσια του οργανογράμματος του νέου Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής ισχυρής διοικητικής δομής, σε επίπεδο Διεύθυνσης, με στόχο την συνεχή υποστήριξη της λειτουργίας των υπηρεσιών που παρέχονται στο πλαίσιο της νέας ηλεκτρονικής κάρτας διαμονής αλλά   κυρίως όσων ακολουθούν στο πλαίσιο της ολοκλήρωσης της μεταρρύθμισης για την παροχή ηλεκτρονικών υπηρεσιών στο Υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής.

Πιστεύω ότι η εμπειρία που απέκτησαν τα στελέχη της Γενικής Γραμματείας από την υλοποίηση ενός τέτοιου έργου μεγάλης κλίμακας και πολυπλοκότητας αποτέλεσε και αποτελεί μια σημαντική επένδυση γνώσης για το μέλλον και χρήσιμο εφόδιο στη προσπάθεια της Ελληνικής Διοίκησης για την ανάπτυξη Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών στους πολίτες της.

Όπως στην αρχή της παρέμβασής μου είπα σχεδιάσαμε, μελετήσαμε και ξεκινούμε να υλοποιούμε παρεμβάσεις που θα αντιμετωπίσουν αποφασιστικά φαινόμενα που προηγουμένως ο Υφυπουργός κος Μπαλάφας περιέγραψε με σαφήνεια, θα διευκολύνουν τους μετανάστες στην επαφή τους με τις Υπηρεσίες Μετανάστευσης, και σε συνδυασμό με άλλα μέτρα που θα ανακοινωθούν όταν πρέπει,   θα αντιμετωπίσουν υπαρκτά προβλήματα, που όσοι ασχολείστε με το θέμα γνωρίζετε.

Είναι πολιτικές που τόσο ο Υπουργός όσο και ο αρμόδιος για τα ζητήματα αυτά Υφυπουργός έχουν θέσει ήδη στη Γενική Γραμματεία ως απόλυτη προτεραιότητα. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσονται, θα επαναλάβω με κάπως περισσότερα λόγια όσα είπε προηγουμένως ο Υφυπουργός:

1) Η ανάπτυξη, στο πλαίσιο του νέου πληροφοριακού συστήματος, αφενός μιας πλήρους ηλεκτρονικής πλατφόρμας ραντεβού για την επικοινωνία των αλλοδαπών, αλλά και των υπολοίπων πολιτών που συναλλάσσονται με τις Υπηρεσίες μίας Στάσης και αφετέρου μιας ηλεκτρονικής εφαρμογής για την πλήρη ηλεκτρονική υποβολή της αίτησης για την χορήγηση ή   και την ανανέωση των αδειών διαμονής, διατηρώντας την υποχρεωτική βεβαίως προσέλευση των αλλοδαπών μόνο για την απαραίτητη λήψη των βιομετρικών τους δεδομένων, η οποία όπως άλλωστε καταλαβαίνετε δεν μπορεί να παραληφθεί και να παρακαμφθεί.

Τί σημαίνει αυτή η παρέμβαση: Αυτό σημαίνει ότι πρώτον, θα   έχουμε πολύ μικρότερη ταλαιπωρία των όσων συναλλάσσονται με τις Υπηρεσίες, δεύτερον θα έχουμε εξοικονόμηση σημαντική του προσωπικού που αυτό σημαίνει ότι η αξιοποίηση αυτού του δυναμικού στη διαδικασία έκδοσης των αδειών θα καταστήσει πολύ ταχύτερη τη διαδικασία έκδοσης μαζί με άλλα μέτρα.

Ακόμη θα πρέπει να προσθέσουμε την υλοποίηση δύο νέων έργων, στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ για την ανάπτυξη και λειτουργία ενός πλήρους Ηλεκτρονικού Γραφείου Εξυπηρέτησης των Αλλοδαπών, το οποίο, αφ’ ενός ς θα τηρεί όλα τα σχετικά δεδομένα και έγγραφα ηλεκτρονικά καταργώντας, στο τελικό στάδιο, τον φυσικό φάκελο του αλλοδαπού και ψηφιοποιώντας τα υφιστάμενα αρχεία που τηρούνται στη χώρα μας, που σημαίνει ότι θα έχουμε διασφάλιση της ιστορικότητας και της ακεραιότητας του αρχείου.

Αφ’ ετέρου   θα στοχεύει στην ανάπτυξη μηχανισμών σκληρής αυθεντικοποίησης του συστήματος όπως είναι ο όρος, στην πραγματικότητα σημαίνει την ανάπτυξη της ασφάλειας του συστήματος.

Και τρίτον, την προετοιμασία του Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής για την αναβαθμισμένη έκδοση της ηλεκτρονικής κάρτας αλλοδαπού που σήμερα που μιλάμε έχει ήδη συμφωνηθεί μεταξύ του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και αναμένεται να υλοποιηθεί εντός των επομένων δύο ετών. Το Υπουργείο ήδη ετοιμάζεται γι’ αυτό για να μην υπάρξει αυτή η καθυστέρηση που ανέφερα πριν.

Κλείνοντας, θα ήθελα κι εγώ απ’ την πλευρά μου να ευχαριστήσω τα στελέχη της Γενικής Γραμματείας Μεταναστευτικής Πολιτικής, αλλά και τους υπαλλήλους των Υπηρεσιών μιας Στάσης των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων της χώρας για τις προσπάθειες τους, υπό δύσκολες αντικειμενικά συνθήκες ώστε αυτό να έρθει εις πέρας.

Και θα ήθελα  βεβαίως να ευχαριστήσω και τους προκατόχους μου στη θέση αυτή καθώς ο καθένας από την πλευρά του συνεισέφερε άλλος περισσότερο άλλος λιγότερο   για την επίτευξη αυτής της προσπάθειας. Ευχαριστώ πολύ.

 

 

 

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ                

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ    

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ     

 

Ομιλία Υπεύθυνου της Υπηρεσίας Ηλεκτρονικών Αδειών Διαμονής κ. Ευάγγελου Σακόπουλου

ΕΥ. ΣΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Υπουργέ, κ. Υφυπουργέ, κ. Γενικέ Γραμματέα, κύριοι Γενικοί Γραμματείς, αγαπητές κυρίες και κύριοι, είμαι στην Υπηρεσία Ηλεκτρονικών Αδειών Διαμονής, η οποία ανήκει στη Γενική Διεύθυνση Μεταναστευτικής Πολιτικής του Υπουργείου.

Είναι μια καινούργια Υπηρεσία με λίγα στελέχη που δούλεψαν αρκετά χρόνια για να έρθει αυτή τη στιγμή μπροστά μας η ηλεκτρονική άδεια διαμονής. Μέσα από ένα συντεταγμένο έργο συλλάβαμε, σχεδιάσαμε και αυτή τη στιγμή  λειτουργούμε από 20 Φεβρουαρίου του 2017 την ηλεκτρονική άδεια διαμονής η οποία ήδη εκδίδεται και παραδίδεται στους πολίτες τρίτων χωρών, αυτή τη στιγμή στις Υπηρεσίες ανά τη χώρα.

Έχουμε σήμερα  και θα δούμε όχι σε μεγάλο εύρος χρόνου, την ηλεκτρονική άδεια διαμονής και το ενιαίο σημείο επαφής, ένα επίσης σημαντικό σημείο τεχνολογικό, κανονιστική υποχρέωση της χώρας, τη σχεδίαση της άδειας καθώς και τη δυνατότητα περαιτέρω αξιοποίησης της άδειας όπου πρωτοπορεί το Υπουργείο με αυτή.

Μιλάμε για την υλοποίηση ενός Ευρωπαϊκού Κανονισμού, αυτή τη στιγμή μιλάμε για ένα αυτοτελές έγγραφο, το λέμε αυτοτελές γιατί είναι ένα έγγραφο που είναι ανεξάρτητο, δεν εξαρτάται δηλαδή από κάτι άλλο και γι’ αυτό το λέμε κάποιες φορές αυτοτελές, αν το ακούσετε ή το διαβάσετε σε κάποιες εγκυκλίους, απλά για διευκρίνιση το αναφέρω, είναι η ηλεκτρονική άδεια διαμονής, είναι το ίδιο πράγμα, είναι η κάρτα του πολίτη της χώρας, αντικαθιστά  το αυτοκόλλητο, το sticker, τη βινιέτα, η οποία αυτή τη στιγμή επικολλάται σαν άδεια διαμονής στο διαβατήριο του πολίτη της χώρας.

Αυτή η βινιέτα δε διαθέτει αυτή τη στιγμή φωτογραφία, εξαρτόμαστε από τη φωτογραφία που υπάρχει στο διαβατήριο, δεν είναι ηλεκτρονική, δεν έχει κάποιο τσιπ, είναι ένα απλό χαρτί ασφαλείας, έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ασφαλείας όπως είναι τα χαρτονομίσματα, για παράδειγμα κατ’ αντιστοιχία, έχει κριθεί πλέον ότι πρέπει ν’ αντικατασταθεί εδώ και χρόνια  και γι’ αυτό περνάμε σε κάτι καινούργιο.

Οπότε έχουμε τη βινιέτα όπως αυτή τη στιγμή επικολλάται πάνω σ’ ένα διαβατήριο, είναι μια βινιέτα η οποία έχει σφραγιστεί, έχει υπογραφεί, βλέπετε ότι έχει αρκετά κομμάτια τα οποία είναι μη ηλεκτρονικά, έχει φυσική σφραγίδα, έχει φυσική υπογραφή.

Αυτό σημαίνει ότι δέχεται παραβιάσεις ως προς το χρόνο και την παραχάραξη της σφραγίδας και της φυσικής υπογραφής και αυτό που κάνουμε, αυτό στο οποίο μεταβαίνουμε, είναι η ηλεκτρονική άδεια, όπου πλέον πάνω της, στην πραγματικότητα όλη η σφραγίδα του κράτους είναι ψηφιακή και ως αυτή τη στιγμή που μιλάμε, στο κομμάτι αυτό το ψηφιακό δεν έχουμε κάποιες δυνατότητες παραποίησης. Η υπογραφή που βλέπετε κάτω δεξιά, είναι  υπογραφή του κατόχου. Θα μιλήσουμε γι’ αυτή συγκεκριμένα στη συνέχεια.

Να πω ένα δεύτερο κομμάτι με το οποίο ασχολείται η Γενική Διεύθυνση και η Υπηρεσία μας, είναι το ενιαίο σημείο επαφής, είναι μια ηλεκτρονική Υπηρεσία που απαιτείται απ’ τον Κανονισμό τόσο για τις ηλεκτρονικές άδειες  διαμονής όσο και για τα ελληνικά διαβατήρια.

Απαιτείται ώστε να μπορούν τα κράτη μέλη μεταξύ τους να είναι σε συνεργασία ώστε να έχουν πλήρη πρόσβαση  σε όλα τα στοιχεία  που διαθέτει το έντυπο, είτε είναι αυτό  κάρτα διαμονής είτε είναι διαβατήριο, κατόπιν εξουσιοδότησης φυσικά του κράτους μέλους που εκδίδει αυτή την άδεια. Αυτό συμβαίνει για τη διασφάλιση και την προστασία των δεδομένων των πολιτών κάθε χώρας, άρα κάθε κράτος μέλος διατηρεί το δικαίωμα να δίνει εξουσιοδότηση σε άλλο κράτος μέλος, δεν είναι δηλαδή αυταπόδεικτη πρόσβαση ενός άλλου πολίτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης να μπορεί να διαβάζει, ακόμα κι αν είναι Υπηρεσία τα στοιχεία όλα μιας κάρτας.

Κυρίως μιλάμε για την προστασία των βιομετρικών δεδομένων. Άρα τα βιομετρικά δεδομένα είναι εξαιρετικά προστατευμένα, κρυπτογραφημένα, δεν έχουν κανέναν κίνδυνο αυτή τη στιγμή να χαθούν ή να τα διαβάσει κανείς πέρα από συγκεκριμένους εξουσιοδοτημένους φορείς και συγκεκριμένα σημεία πρόσβασης.

Το περιεχόμενο της ηλεκτρονικής άδειας διαμονής στο οποίο θα επικεντρωθούμε και θα κάνουμε την παρουσίασή μας, περιλαμβάνει βιογραφικά στοιχεία, δηλαδή στοιχεία που αφορούν ονοματεπώνυμο, την κατηγορία της άδειας, πού εκδόθηκε, πότε γεννήθηκε ο κάτοχος της κάρτας, ποια είναι η ιθαγένειά του, τί διαβατήριο έχει καθώς επίσης και  παρατηρήσεις  εθνικής χρήσης.

Περιλαμβάνει επίσης φυσική υπογραφή  η οποία έχει σαρωθεί και έχει εκτυπωθεί πάνω του  για όσους είναι τελειόφοιτοι Δημοτικού, περιλαμβάνει επίσης ψηφιακά τη φωτογραφία, το οποίο είναι πολύ  σημαντικό καθώς μπορεί κανείς να διαβάσει από την κάρτα ψηφιακά τη φωτογραφία η οποία είναι ψηφιακά υπογεγραμμένη, δηλαδή  αντέχει οποιαδήποτε παραβίαση και παραχάραξη, μπορούμε να εντοπίσουμε αμέσως αν κάτι έχει πάει στραβά εκεί.

Η ψηφιακή φωτογραφία προφανώς αποθηκεύεται σε κάποιο τσιπ το οποίο είναι σύμφωνα με τις προδιαγραφές του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO), φέρει η κάρτα και το ειδικό  σήμα του ICAO πάνω αριστερά, όπως και τα βιομετρικά μας διαβατήρια το έχουν αυτό στο εξωτερικό φύλλο, τα ελληνικά βιομετρικά μας διαβατήρια.

Επιπλέον της βιομετρικής φωτογραφίας, δηλαδή μιλάμε για μια φωτογραφία καθαρή τύπου διαβατηρίου χωρίς κάποιο σκηνικό από πίσω, εντελώς διάφανη φωτογραφία, δεν έχει παρθεί παρά μόνο σ’ εξειδικευμένο χώρο. Περιλαμβάνονται επίσης δύο ψηφιακά σαρωμένα δακτυλικά αποτυπώματα, συνήθως είναι οι δύο δείκτες, τα οποία χρησιμοποιούνται εφ’ όσον απαιτηθεί από κάποιον τελωνειακό έλεγχο εισόδου σε τρίτη χώρα για περαιτέρω ταυτοποίηση.

Η εμπρόσθια   όψη της κάρτας ως πρότυπο, είναι αυτή. Περιλαμβάνει τα διάφορα σημεία στα οποία ο κανονισμός προβλέπει να συμπληρώσουν τα στοιχεία. Η επόμενη είναι η οπίσθια, έτσι ήταν το πρότυπο μέχρι και φέτος, όταν την εξατομικεύσαμε. Η κάρτα είναι σε αυτή τη μορφή, περιλαμβάνει  αριστερά μια φωτογραφία προσώπου ασπρόμαυρη, στο κέντρο τα βιογραφικά στοιχεία και τον τύπο της άδειας, δεξιά μέτρα ασφάλειας και  την υπογραφή του κατόχου. Η κυματομορφή κάτω δεξιά είναι δείγμα υπογραφής του κατόχου.

Στο πίσω μέρος, περιλαμβάνει μηχαναγνώσιμη ζώνη όπως και στα διαβατήρια για διευκόλυνση της ανάγνωσης και πρόσβαση στα ηλεκτρονικά στοιχεία καθώς επίσης περαιτέρω παρατηρήσεις  όπως είναι η εθνικότητα, το άρθρο του νόμου από το οποίο προκύπτει η συγκεκριμένη άδεια, το φύλο, ο τόπος και  η ημερομηνία  γέννησης.

Επίσης στην ελληνική έκδοση της  κάρτας, έχουμε στο πίσω μέρος και έγχρωμη φωτογραφία του κατόχου. Δεύτερη φορά τη φωτογραφία δηλαδή στην ίδια κάρτα σαν μέτρο ασφάλειας.

Πάμε να δούμε λιγάκι ένα-ένα τα σημεία της κάρτας. Είναι πολύ απλά, απλά να τα πούμε ένα-ένα για να μην έχετε απορίες. Το σημάδι πάνω αριστερά του  ICAO σημαίνει ότι η κάρτα αυτή περιλαμβάνει ασύρματο ανεπαφικό τσιπ  αντίστοιχης τεχνολογίας των ανέπαφων καρτών των Τραπεζών, να το θέσω έτσι.

Η τεχνολογία του τσιπ είναι αντίστοιχη, η ασφάλειά του είναι πολύ μεγαλύτερη απ’ ό,τι των Τραπεζών. δε μπορείς να το διαβάσεις οπουδήποτε, δε μπορείς να έχεις πρόσβαση στα στοιχεία εάν δεν έχεις φυσική επαφή στην κάρα. Δηλαδή αν κάποιος  πάρει την κάρτα, τη βάλει μέσα στην τσέπη του και κάποιος έρθει μ’ ένα μηχάνημα απ’ έξω, δε μπορεί να διαβάσει το τσιπ, σε αντίθεση με την πιστωτική.  Είναι άλλου είδους η τεχνολογία προστασίας.

Έχει ληφθεί υπ’ όψιν σ’ ευρωπαϊκό επίπεδο, είναι κανονισμός αυτά τα οποία ακολουθούμε έτσι κι αλλιώς, η προστασία των προσωπικών στοιχείων του κατόχου κάθε κάρτας.

Έχουμε την ημερομηνία λήξης της άδειας, έχουμε στη συνέχεια τη φωτογραφία η οποία έχει προκύψει από φωτογραφία τύπου διαβατηρίου, πάνω δεξιά έχουμε τον αριθμό, αλλά πριν από αυτό έχουμε τα δικαιώματα και τους περιορισμούς ως προς την πρόσβαση της εργασίας. Δηλαδή η κάρτα μπορεί εάν την επιδείξει κάποιος σε μια άλλη υπηρεσία, μπορεί να καταλάβει εάν έχει δικαίωμα στην εργασία. Είναι σαφές και υποχρεούμαστε να αναγράφουμε το δικαίωμα στην πρόσβαση της αγοράς εργασίας.

Πάνω δεξιά είναι ο αριθμός του δελτίου της κάρτας, οπότε είναι ο μοναδικός αριθμός δελτίου ηλεκτρονικής άδειας διαμονής. Ο τόπος και η ημερομηνία έκδοσης, η κατηγορία της άδειας και η υπογραφή του κατόχου. Η υπογραφή του κατόχου δεν υπάρχει ηλεκτρονικά. Υπάρχει μόνο τυπωμένη πάνω στην κάρτα. Αυτό ισχύει και στο ελληνικό διαβατήριο.

Στο πίσω μέρος που βλέπουμε το κάτω μέρος της εικόνας που έχετε στην παρουσίαση, υπάρχει η ημερομηνία και ο τόπος γέννησης. Είναι η χώρα γέννησης με τρία γράμματα κατά το συντομογραφικό του ICAO και η πόλη.

Υπάρχει μετά η μηχαναγνώσιμη ζώνη, το MRZ. Είναι προτυποποιημένη κωδικοποίηση των στοιχείων για γρήγορη ανάγνωση, κάποιες φορές μπορεί να σας έχει τύχει σε ξενοδοχείο να διαβάσουν το διαβατήριό σας έτσι γρήγορα, ή όταν γίνεται στο αεροδρόμιο στο γκισέ που κάνετε check in. Είναι για γρήγορη ανάγνωση και για να μην γίνονται λάθη στην πληκτρολόγηση των στοιχείων του αλλοδαπού που θέλει να ταξιδέψει, με τρένο, με αεροπλάνο κλπ.

Υπάρχει επίσης η ιθαγένεια του κατόχου και περαιτέρω παρατηρήσεις όπου κατά κανόνα φαίνονται τα άρθρα του νόμου από τον οποίο προκύπτει η κατηγορία της άδειας για τη διευκόλυνση της ανάγνωσης και της πρόσβασης σε δικαιώματα που μπορεί να έχει ο κάτοχος.

Να πούμε επί τροχάδην και σε υψηλό επίπεδο τα βασικά της διαδικασίας έκδοσης της κάρτας. Είναι αρκετά τα στάδια. Τα περισσότερα από αυτά δεν παίρνουν πολύ χρόνο και είναι όλα ψηφιακά. Δηλαδή τα έχουμε όλα σε on line σύστημα που τηρείται στο Υπουργείο, στην κεντρική υπηρεσία και όλες οι υπηρεσίες είναι on line απολύτως με όλους τους κανόνες ασφαλείας που απαιτούνται.

Έχουμε την υποβολή με πλήρη δικαιολογητικά και την ταυτόχρονη – κατά κανόνα – λήψη βιομετρικών δεδομένων, δακτυλικών αποτυπωμάτων και της φωτογραφίας. Αυτό που κάνουμε επίσης είναι ότι σαρώνουμε και τα ταξιδιωτικά έγγραφα του κατόχου, με αποτέλεσμα την ηλεκτρονική αρχειοθέτηση. Η δακτυλοσκόπηση, η λήψη των δακτυλικών αποτυπωμάτων, γίνεται με συσκευές ηλεκτρονικής σάρωσης, δηλαδή με μικρούς σαρωτές, όχι με μελάνι. Δεν λερώνεται δηλαδή ο κόσμος. Με τις συσκευές που βλέπετε στα αριστερά σας παίρνουμε κατά κανόνα ένα δάχτυλο από κάθε χέρι και με τις εξαιρέσεις που τυχόν υπάρχουν και δεξιά βλέπετε μια συσκευή ανάγνωσης της κάρτας όπου τοποθετείται αυτή η κάρτα και με μια συγκεκριμένη διαδικασία ασφαλείας μπορεί να αναγνωστεί το κομμάτι που υπάρχει ψηφιακά.

Στη συνέχεια τα βιογραφικά και βιομετρικά στοιχεία αποστέλλονται άμεσα ψηφιακά στην κεντρική υπηρεσία. Αυτό σημαίνει ότι στην υπηρεσία του one stop shop, των αποκεντρωμένων διοικήσεων ή της Γραμματείας της κεντρικής υπηρεσίας δεν παραμένει τίποτα από τα στοιχεία. Δηλαδή εάν εκείνη τη στιγμή γίνει οποιαδήποτε παραβίαση ασφαλείας, δεν θα μπορέσει να πάρει κάποιος τίποτα.

Αποστέλλονται με ασφάλεια σε κεντρική βάση, όπως προβλέπεται από τη νομοθεσία και συνοδεύουν την αίτηση του αλλοδαπού. Στη συνέχεια οι Διευθύνσεις, οι Υπηρεσίες Αλλοδαπών και Μετανάστευσης, εφαρμόζοντας τη νομοθεσία εκτελούν τη διοικητική διαδικασία για να εξετάσουν τα δικαιολογητικά και στη συνέχεια να εκδοθεί εφόσον τα δικαιολογητικά είναι έγκυρα, πλήρη και κατά το νόμο, η σχετική διοικητική πράξη για την έκδοση της άδειας.

Η έκδοση αυτή, η απόφαση αυτή γίνεται και αυτή με ψηφιακή επιβεβαίωση, με απόλυτη, σκληρή επιβεβαίωση της διεύθυνσης. Εφόσον υπάρχει αυτή η επιβεβαίωση της διοικητικής απόφασης, τα στοιχεία όλα μαζί που πρόκειται να τοποθετηθούν στην κάρτα περνάνε μια σειρά από ποιοτικούς ελέγχους στην Υπηρεσία Ηλεκτρονικών Αδειών Διαμονής στην κεντρική υπηρεσία. Έχει συσταθεί δηλαδή ομάδα η οποία ελέγχει τα στοιχεία ώστε να μην υπάρχουν λάθη, γιατί ο αλλοδαπός, ο πολίτης της τρίτης χώρας που θα λάβει την κάρτα του θέλει να την έχει ακέραια και σωστή και για να διασφαλίσουμε το κύρος της κάρτας και της χώρας, όταν αυτή η κάρτα ταξιδέψει στο εξωτερικό και κάποιος τη δει, ώστε να ξέρει ότι σαν ταυτοποιητικό στοιχείο είναι 100%, αυτός που φαίνεται μπροστά του.

Έχουμε πραγματικά σχεδόν μηδενίσει τα λάθη. Δηλαδή είμαστε πολύ κάτω από το 1% στις 100.000 σε επανεκτυπώσεις, τα οποία και αυτά ακόμα τα πιάνουμε.

Μια ενδεικτική κάρτα του συστήματος που χρησιμοποιούμε για την επιβεβαίωση των στοιχείων. Βλέπουμε στα αριστερά το διαβατήριο του αιτούντα, τη φωτογραφία του, υπογραφές και διάφορα άλλα στοιχεία. Επιτρέψτε μας να τα καλύψουμε με τετράγωνη επικάλυψη γιατί είναι προσωπικά στοιχεία, απλά να πάρετε μια ιδέα.

Στη συνέχεια η κάρτα είναι έτοιμη για εκτύπωση από το φορέα εκτύπωσης, δηλαδή αυτό το ονομάζουμε τεχνικά personalization, ή εξατομίκευση, ή κάποιες φορές το λέμε προσωποποίηση. Δηλαδή παίρνουμε το πλαστικό που είναι άδειο και το κάνουμε για ένα συγκεκριμένο άνθρωπο. Το εξατομικεύουμε για μια συγκεκριμένη περίπτωση.

Αυτή η περίπτωση ηλεκτρονικά υπογράφεται με την ηλεκτρονική αρχή πιστοποίησης που τηρούμε στο Υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής. Κι αυτό ισχύει για όλες τις άδειες διαμονής. Στη συνέχεια η άδεια – ως εδώ είμαστε πλήρως ηλεκτρονικά, δηλαδή δεν έχουμε τίποτα σε φυσικό μέσο. Σε εκείνο το σημείο παράγεται μια κάρτα, μπαίνει σε ένα φάκελο και με ασφαλή τρόπο αποστέλλεται στην υπηρεσία που θα επιδοθεί στον πολίτη ξανά με ασφάλεια και κατόπιν ελέγχου.

Εδώ εξαντλούμε τον ενδελεχή έλεγχο και προτού επιδώσουμε την τελική κάρτα την ελέγχουμε σε δικούς μας μηχανισμούς στο σημείο και μπροστά στον πολίτη ώστε να είμαστε σίγουροι 100% ότι το αντικείμενο της δουλειάς που έχει γίνει από όλους τους συναδέλφους σε όλα αυτά τα βήματα, έχει τόσο φυσικά, δηλαδή τι έχει εκτυπωθεί, όσο και ηλεκτρονικά 100% ακεραιότητα. Και ότι μιλάμε και για τον ίδιο ο οποίος ταυτοποιείται εκείνη τη στιγμή και παραλαμβάνει την κάρτα.

Η διαδικασία αυτή είναι πλήρως ηλεκτρονική. Είναι πιθανότατα στο βαθμό αυτό η πρώτη φορά που εκδίδεται με τέτοιο τρόπο και για το βαθμό ασφαλείας που απαιτεί αυτό το έγγραφο.

Πρόκειται για μια προσπάθεια διοικητική και τεχνολογική που θα μπορούσε να την αποκαλέσει κανείς πρότυπο διαδικασίας για ταυτοποιητικό έγγραφο αυτής της μορφής. Πιθανόν σε άλλα κράτη μέλη να συμβαίνει εδώ και αρκετά χρόνια. Σε εμάς καταφέραμε και συνέβη πρώτα στο υπουργείο το δικό μας στο βαθμό αυτό που συμβαίνει ηλεκτρονικά και πλήρως για τον πολίτη.

Θεωρούμε ότι αυτό το μάθημα που καταφέραμε  να περάσουμε, μπορεί να αποτελέσει και καλή πρακτική, όπως μας λένε και τρίτοι από την Τεχνική Βοήθεια που λαμβάνει χώρα για οποιαδήποτε νέα κάρτα, ή ταυτοποιητικό στοιχείο περαιτέρω μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε. Είμαστε εδώ να συνδράμουμε.

Ένα άλλο κομμάτι στο οποίο προχωράμε άμεσα, όπως είπε και ο κύριος Γενικός Γραμματέας, είναι να χρησιμοποιήσουμε την κάρτα αυτή ως ηλεκτρονική απόδειξη της ταυτοποίησης. Δηλαδή να μπορεί κάποιος να πάει σε ένα φορέα παροχής για παράδειγμα ενός δικαιώματος ή μιας υπηρεσίας, να του δώσουμε τις προδιαγραφές να διαβάζει την κάρτα και να μπορεί να ταυτοποιήσει όχι οπτικά, αλλά και ηλεκτρονικά τον κάτοχο. Πολύ απλά να διαβάσει μια πολύ ωραία έγχρωμη φωτογραφία που να κάνει τη ζωή του και την ταυτοποίησή του πολύ πιο εύκολη και περαιτέρω να κρατήσει τα στοιχεία ακέραια που έχει η κάρτα, ώστε να μην γίνονται λάθη πληκτρολόγησης, τυπογραφικά τα οποία βασανίζουν τη διοίκηση και κατ’ επέκταση βασανίζουν και τον πολίτη.

 

About ikariaki.gr