Δήμος Ικαρίας : Ενημέρωση για συναντήσεις στα υπουργεία Εσωτερικών και Τουρισμού

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ  ΒΟΡΕΙΟΥ  ΑΙΓΑΙΟΥ                

ΔΗΜΟΣ  ΙΚΑΡΙΑΣ

Δ/νση: Άγιος Κήρυκος Ικαρίας

Έπειτα από σχετικό αίτημα που απέστειλε η δημοτική αρχή του Δήμου Ικαρίας, αντιπροσωπεία του δήμου, με επικεφαλής τον  Δήμαρχο Σ. Σταμούλο, συναντήθηκε στις 29/7/2017 (μετά από παρέμβαση και του βουλευτή του νομού Σάμου κ. Δ. Σεβαστάκη)  με τον  Γ.Γ του Υπουργείου  Εσωτερικών κ. Κ. Πουλάκη και στο Υπουργείο Τουρισμού, με την  Γ.Γ κ. Ευρυδίκη Κουρνέτα .

  • Στην συνάντηση με τον Γ.Γ του Υπουργείου Εσωτερικών ο Δήμαρχος, παρουσίασε αναλυτικά την οριακή κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο Δήμος και οι δομές του, ως αποτέλεσμα της πολιτικής που ασκήθηκε για χρόνια στους ΟΤΑ και δυστυχώς συνεχίζεται και σήμερα . Ειδικότερα στάθηκε στα εξής :
  • Στον οικονομικό στραγγαλισμό του Δήμου, την ανεπάρκεια της κρατικής χρηματοδότησης, που από το 2010 έως σήμερα έχει μειωθεί κατά 60%. Έθεσε το αίτημα για συνολική ενίσχυση της κρατικής επιχορήγησης, ώστε να μπορέσει ο δήμος να ανταποκριθεί στα απολύτως αναγκαία έξοδα του.
  • Ζήτησε επίσης να δοθεί άμεσα η δυνατότητα στον Δήμο να προσλάβει μόνιμο προσωπικό για όλες τις δομές του, και ειδικότερα στον τομέα της καθαριότητας, της ύδρευσης και στους παιδικούς σταθμούς, ώστε να αναβαθμιστεί το έργο και οι υπηρεσίες που προσφέρει.
  • Ενημέρωσε την διοίκηση του ΥΠ.ΕΣ για την απόφαση του Δημοτικού συμβουλίου Ικαρίας σχετικά με την σχεδιαζόμενη νομοθετική ρύθμιση που αφορά την διοικητική μεταρρύθμιση στην τοπική διοίκηση.
  • Τέλος έθεσε το θέμα της οικονομικής ενίσχυσης του δήμου Ικαρίας για μια σειρά έργα που αφορούν την διαχείριση των υδάτων, καταθέτοντας υπόμνημα με την ωριμότητα αυτών των απόλυτα αναγκαίων παρεμβάσεων.

   Ο Γενικός Γραμματέας στις απαντήσεις του, κινήθηκε μέσα στα γνωστά ασφυκτικά πλαίσια που έχει ήδη διατυπώσει η κυβέρνηση για τα φλέγοντα ζητήματα των ΟΤΑ.  Δεν παρέκκλινε από τη γενική κατεύθυνση που έχει χαραχτεί το περασμένο διάστημα και στο όνομα της δημοσιονομικής δαπάνης, δεν δεσμεύτηκε για αναστροφή της κατάστασης στο εγγύς μέλλον.

  • Σχετικά με την πρόσληψη μόνιμου προσωπικού, παρέπεμψε στις διαδικασίες που έχουν εκκινηθεί από το υπουργείο σχετικά με προσλήψεις προσωπικού κυρίως στις ανταποδοτικές υπηρεσίες που χρηματοδοτούνται αποκλειστικά από τους δημοτικούς προϋπολογισμούς (δηλαδή τους δημότες).
  • Συνέδεσε τη δυνατότητα για οικονομική ενίσχυση με τις συνολικές οικονομικές δυσκολίες του κράτους. Αφήνοντας ελπίδες για ενίσχυση μόνο ως προς το Θέμα των παρεμβάσεων που αφορούν την αντιμετώπιση της λειψυδρίας .
  • Σχετικά με την διοικητική μεταρρύθμιση, ενημέρωσε ότι το φθινόπωρο θα κατατεθεί το τελικό σχέδιο νόμου  αλλά δεν θα συμπεριλαμβάνει χωροταξικές αλλαγές πλην κάποιων κραυγαλέων περιπτώσεων. 2) Στην συνάντηση που έγινε στο Υπουργείο Τουρισμού, συζητήθηκαν θέματα που αφορούν: α) τα προβλήματα που δημιουργούν οι υπηρεσίες του Υπουργείου (ειδικότερα η αρμόδια επιτροπή) στην διαδικασία αναγνώρισης των ιαματικών πηγών Ικαρίας,  β) το πρόβλημα της αδειοδότησης του καταφυγίου τουριστικών σκαφών Αγίου Κηρύκου.Για όλα αυτά κατατέθηκαν οι προτάσεις του δήμου Ικαρίας όπως έχουν διαμορφωθεί μέσα από παρεμβάσεις της διοίκησης του δήμου, και ζητήθηκε η συμβολή των υπηρεσιών του Υπουργείο Τουρισμού, για την επίλυση αυτών των προβλημάτων.

       Η  Γ.Γ από την πλευρά της αναγνώρισε τις δυσκολίες που δημιουργούν ορισμένες κρίσεις της αρμόδιας επιτροπής για την διαδικασία αναγνώρισης των ιαματικών πηγών, και καθοριστήκαν τα επόμενα βήματα που πρέπει να γίνουν από κοινού ώστε το αμέσως επόμενο διάστημα να ολοκληρωθεί η σχετική διαδικασία.

    Σχετικά με το θέμα τις  αδειοδότησης του καταφυγίου τουριστικών σκαφών  αν και δεν συμπεριλαμβάνεται στις αρμοδιότητες που εποπτεύει η συγκεκριμένη γραμματεία, ωστόσο ζητήθηκε από την  Γ.Γ  να επανέλθουμε  με  νεότερο έγγραφο που  θα αναδεικνύουμε το αδιέξοδο στο οποίο οδηγεί την υπόθεση η άρνηση τις διεύθυνσης χωροταξικού σχεδιασμού & υποδομών του Υπουργείου τουρισμού να εγκρίνει την τροποποίηση της χωροθέτησης του κτηρίου διοίκησης του καταφυγίου, που έχουν από κοινού ζητήσει ο Δήμος Ικαρίας και η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου.

     

      Υ.Γ : Επισυνάπτονται  τα  κείμενα που κατέθεσε στα υπουργεία ο Δήμος Ικαρίας

 

 

 

ΕΛΛΗΝΙΚΗ  ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ                                           Αγ. Κήρυκος 27 -7-2017

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ  ΒΟΡΕΙΟΥ  ΑΙΓΑΙΟΥ                           Αρ. Πρωτ: 5.470

ΔΗΜΟΣ  ΙΚΑΡΙΑΣ

Ταχ. Δ/νση : Αγ. Κήρυκος Ικαρίας

 

Προς :  Υπουργείο Εσωτερικών

                                                                      Γραφείο Γ.Γ Υπ. Εσωτερικών  κ. Κ. Πουλάκη

 

Θέμα : Ενημέρωση από Δήμο Ικαρίας

Κύριε Γενικέ

Σκοπός της παρούσας επιστολής είναι να ενημερώσουμε για μια σειρά θεμάτων στα οποία θα χρειαστούμε την συμβολή των υπηρεσιών του ΥΠ.ΕΣ για την αντιμετώπιση σοβαρών προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε στο νησί μας και άπτονται των αρμοδιοτήτων του υπουργείου σας .

Συνοπτικά χρειαζόμαστε την συμβολή σας στην προσπάθεια του Δήμου Ικαρίας να υλοποιήσει όσα ορίζουν οι διατάξεις του άρθρου 24 του Ν. 4479/17 (ΦΕΚ 94,Α/2017), ώστε να μην αντιμετωπίσουν πρόβλημα οι νέες συμβάσεις των εργαζόμενων αλλά και η προσπάθεια για νέο ΟΕΥ που να καλύπτει τις πραγματικές ανάγκες του Δήμου μας. (Για να έχετε πληρέστερη εικόνα των προβλημάτων και των απόψεων μας σας κοινοποιούμε την 129/2017 απόφαση του Δ.Σ (παραμονή των οκτάμηνων παρατασιούχων στις υπηρεσίες μας), Την 1η/2017 απόφαση της Εκτελεστικής επιτροπής του Δήμου Ικαρίας για «Τροποποίηση – συμπλήρωση του  Ο.Ε.Υ του Δήμου Ικαρίας για την σύσταση δεκαοκτώ (18) θέσεων τακτικού προσωπικού με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου». Την 82/2017 απόφαση της Οικονομικής επιτροπής περί κάλυψης δαπάνης που προκαλείται για σύσταση νέων θέσεων τακτικού προσωπικού σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 24 του Ν. 4479/17.  131/2017 απόφαση του Δ.Σ «Τροποποίηση – συμπλήρωση του  Ο.Ε.Υ του Δήμου Ικαρίας»).

Εν συνεχεία ένα ακόμα θέμα  που χρειαζόμαστε την συμβολή του Υπουργείου σας είναι η οικονομική ενίσχυση του Δήμου Ικαρίας για να μπορέσει να αντιμετωπίσει τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει στον τομέα  της διαχείρισης των υδάτων και την  μάχη με την λειψυδρία των δυο τελευταίων ετών. Σε αυτή την κατεύθυνση σας κοινοποιούμε ένα πίνακα από έτοιμες προτάσεις έργων που θα μπορούσαν να συμβάλουν σε αυτή την κατεύθυνση αλλά δυστυχώς τα οικονομικά δεδομένα του δήμου δεν μας επιτρέπουν να τα  χρηματοδοτήσουμε.

Τέλος θα εκτιμούσαμε παρά πολύ το ενδεχόμενο χρηματοδότησης του δήμου μας για την αντιμετώπιση μιας σειράς δικαστικών υποθέσεων που η πληρωμή τους δυσχεραίνει παρά πολύ την οικονομική λειτουργία του δήμου μας .

Η επίλυση των οξυμένων προβλημάτων που σας αναφέρουμε παραπάνω θα βοηθήσει την λειτουργία του Δήμου, για να ικανοποιηθούν  ανάγκες του Ικαριώτικου  Λαού..

Με  Εκτίμηση

Ο Δήμαρχος  Ικαρίας

Στέλιος  Σταμούλος

 

 

 

 

 

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΝΟΜΟΣ ΣΑΜΟΥ

ΔΗΜΟΣ ΙΚΑΡΙΑΣ

Ταχ. Διεύθυνση: Άγιος Κήρυκος Ικαρίας

 

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ

Από το πρακτικό της υπ’ αριθμ. 8ης/2017 τακτικής συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ικαρίας

 

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

 Θέμα: Καθορισμός θέσης Δήμου Ικαρίας σχετικά με την σχεδιαζόμενη διοικητική μεταρρύθμιση

 

ΑΡΙΘΜΟΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ 88/2017

Στον Εύδηλο Ικαρίας, σήμερα 29 Μαΐου 2017, ημέρα Δευτέρα και ώρα 20:00, το Δημοτικό Συμβούλιο συνήλθε σε τακτική συνεδρίαση στην αίθουσα συνεδριάσεων του Δήμου Ικαρίας ύστερα από την με αριθμό πρωτ.: 3551/25-5-2017 έγγραφη πρόσκληση της Προέδρου του Δ.Σ κ. Ειρ. Μαυρογεώργη, η οποία επιδόθηκε και δημοσιεύθηκε σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 67 του Ν.3852/2010(ΦΕΚ Α’ 87/7-6-2010).

Παρόντος και του Δημάρχου κ. Στέλιου Σταμούλου, διαπιστώθηκε από την Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου  πως υπήρχε νόμιμη απαρτία, δεδομένου ότι σε σύνολο 21 μελών παραβρέθηκαν παρόντα 16 μέλη, απόντα 5 μέλη και ονομαστικά οι:

   

ΠΑΡΟΝΤΕΣ

 

        ΑΠΟΝΤΕΣ

1 Μαυρογεώργη Ειρήνη Πρόεδρος Δ.Σ 1 Τέσκος  Σπύρος
2 Λαρδά-Καρίμαλη Βασιλεία Αντ/ρχος 2 Μουρσελλάς  Ευάγγελος
3 Κόχυλας Σωτήριος »» 3 Σταυρινάδης  Χριστόδουλος
4 Λαρδάς  Νικόλαoς  »» 4 Ξηρού  Χριστίνα
  5 Κουντούπης Στέλιος    »» 5 Καλαμπόγιας  Νικόλαος
  6 Καρούτσος   Φανούρης
7 Μάζαρης Μιχάλης
  8 Καζάλας Χριστόδουλος
9 Τσαντές Στέφανος
10 Καλογερής Γεώργιος
11 Ρούσσος Ηλίας
12 Καρούτσος Ανδρέας
13 Μπινίκου  Μαρία
14 Καλαμάρας Νικόλαος
15 Σταμούλης Κωνσταντίνος (απών μετά το 6ο Η.Δ.)
16 Γαγλίας  Ηλίας (αποχώρησε στο 7ο, επανήλθε στο 14ο Η.Δ.)

 

Στη συνεδρίαση παραβρέθηκαν επίσης ο πρόεδρος του τοπικού συμβουλίου της Δ. Κ. Ραχών κ. Καρούτσος Νικόλαος, ο αντιπρόεδρος του τοπικού συμβουλίου της Δ.Κ. Αγίου Κηρύκου κ. Δημόπουλος Αποστόλης, ο πρόεδρος της Τ.Κ. Αγίου Πολυκάρπου κ. Τσεπέρκας Σταμάτιος.

Στη συνεδρίαση παραβρέθηκε ο κ. Πολίτης Αργύρης, υπάλληλος του Δήμου Ικαρίας, για την τήρηση των πρακτικών.

Μετά τη διαπίστωση της απαρτίας, η πρόεδρος κήρυξε την έναρξη της συνεδρίασης και έδωσε τον λόγο στον αντιδήμαρχο κ. Ν. Λαρδά, ο οποίος αναφερόμενος στο 1ο θέμα της ημερησίας διάταξης είπε τα εξής:

 

«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έχουμε υπ οψιν την απόφαση του συνεδρίου της ΚΕΔΕ για την «Αλλαγή του Καλλικράτη – Νέο Μοντέλο Οργάνωσης και Διοίκησης του Κράτους», και την δημοσιοποίηση των προτάσεων της Επιτροπής που έχει συστήσει το Υπουργείο Εσωτερικών, με βάση αυτά και πιστεύοντας ότι ο Δήμος μας πρέπει να πάρει θέση πριν κατατεθεί το οριστικό σχέδιο νόμου, προτείνουμε στο σώμα να υιοθετήσουμε την εξής πρόταση (σχέδιο Απόφασης) ως θέση του Δήμου Ικαρίας :

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, με βάση τα μέχρι στιγμής στοιχεία το κυρίαρχο στοιχείο της σχεδιαζόμενης διοικητικής μεταρρύθμισης κατά την άποψη μας δεν είναι άλλο από την προσπάθεια να αξιοποιηθεί η ιδιαίτερη σχέση που έχει η Τ.Α με τον λαό για να προωθηθούν αποτελεσματικότερα μηχανισμοί που θα εφαρμόζουν την πολιτική που εκφράζεται τόσο από την σημερινή όσο και από την προηγούμενες   κυβερνήσεις. Πολιτική που βάση των επισήμων θέσεων που εκφράζουν τα περισσότερα κόμματα τόσο της συγκυβέρνησης όσο και της αντιπολίτευσης, αναδεικνύει μια συγγένεια αν όχι ταύτιση σχετικά με τους βασικούς πολιτικούς στόχους της νέας διοικητικής μεταρρύθμισης. Κατανοούμε της θέσεις που εκφράζονται από την κυβέρνηση και την πολιτική ηγεσία αυτών των χώρων, αλλά διαφωνούμε ριζικά τόσο με τον χαρακτήρα της διοικητικής μεταρρύθμισης όσο και με τα επιχειρήματα που παρουσιάστηκαν.

 Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, 

  1. Από το 2010 που η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ έφερε προς ψήφιση την διοικητική μεταρρύθμιση του «Καλλικράτη», με την συναίνεση της Ν.Δ και την έμμεση συνηγορία ΚΕΔΕ-ΕΝΠΕ και του τότε Συνασπισμού. Tο ΚΚΕ και τα ψηφοδέλτια της Λαϊκής Συσπείρωσης που στηρίζει την έχουν απορρίψει διότι είναι αντιδραστική ως προς το περιεχόμενο της και εχθρική για το λαό. Η ενίσχυση αρμοδιοτήτων και λειτουργιών των περιφερειακών και των κατώτερων βαθμίδων της διοικητικής δομής του κράτους δεν γίνονται για την εξυπηρέτηση των λαϊκών αναγκών. Αποσκοπούν να γίνουν πιο ικανές και αποτελεσματικές προκειμένου να στηρίξουν τη δράση των επιχειρηματικών ομίλων, τις επενδύσεις και την κερδοφορία τους.  Να ενισχυθεί ο ανταποδοτικός χαρακτήρας στις υπηρεσίες τους, η διαχείριση της ακραίας φτώχειας που δημιουργεί η αντιλαϊκή πολιτική. Πρόκειται  για ευθυγράμμιση με τις επιταγές της ευρωενωσιακής καπιταλιστικής κατεύθυνσης για αστικούς εκσυγχρονισμούς «δοκιμασμένους» ήδη από χρόνια στις χώρες της ΕΕ και σε άλλα καπιταλιστικά κράτη.  Ο Καλλικράτης ενδυνάμωσε τις διοικητικές κατασταλτικές λειτουργίες Δήμων και Περιφερειών.

Η αποκέντρωση των  αρμοδιοτήτων στους Δήμους και τις Περιφέρειες συνοδεύτηκε από τους εμπνευστές της με την ψευτιά  ότι θα βοηθήσει να λυθούν τα λαϊκά προβλήματα αφού είναι «πιο κοντά στον πολίτη»!.

Αποδείχτηκε στην πράξη ότι είναι  ο δρόμος που διεύρυνε την φοροληστεία των εργατικών λαϊκών νοικοκυριών, την ανατροπή των εργασιακών σχέσεων και δικαιωμάτων, την εμπορευματοποίηση της πρόνοιας, της υγείας, της παιδείας,  στον πολιτισμό και τον αθλητισμό.

Η μείωση της κρατικής χρηματοδότησης των δήμων πάνω από 62% σήμερα και η κατακόρυφη αύξηση των λεγόμενων ιδίων εσόδων είναι η τρανή απόδειξη ότι η αποκέντρωση αρμοδιοτήτων έχει ως άμεσο στόχο την αφαίμαξη των λαϊκών νοικοκυριών. Είναι «η εμπράγματη συνεισφορά» των δήμων στο αιματηρό για τον λαό μας δημοσιονομικό πλεόνασμα ώστε το αστικό κράτος να τροφοδοτεί με περισσότερα κρατικά έσοδα τους επιχειρηματικούς ομίλους και τους δανειστές.

Με την εφαρμογή του Καλλικράτη η Τοπική Διοίκηση άνοιξε νέα πεδία για την άνθηση της επιχειρηματικότητας. Συνεχίστηκε αμείωτα ο περιορισμός κοινωνικών και εργασιακών δικαιωμάτων. Φούντωσε και ανθίζει η απασχολησιμότητα και η λεγόμενη ευελιξία στις εργασιακές σχέσεις, μειώθηκε κατακόρυφα το μόνιμο προσωπικό. Συρρικνώθηκαν κρίσιμες κοινωνικές υπηρεσίες υποκαθιστάμενες από ευκαιριακές δομές με την εμπλοκή ΜΚΟ, κοινσεπ, εργολάβων κλπ. Τα φληναφήματα περί αποκέντρωσης και δημοκρατίας, περί λαϊκής συμμετοχής και έλεγχου από τα κάτω στην βάση τάχα της εγγύτητας και της αιρετότητας των οργάνων της τοπικής διοίκησης, είναι το «χρυσωμένο χάπι», των επιλογών που δρομολογήθηκαν .

Όπως πρόκληση είναι και η μνημονική κατεύθυνση περί « αποπολιτικοποίησης της κρατικής και τοπικής διοίκησης » που υλοποιείται σήμερα με τις κυβερνητικές πολιτικές για την λεγόμενη αξιολόγηση εργαζομένων και υπηρεσιών, το Μητρώο των ανώτερων στελεχών για την διάρθρωση κρατικής και τοπικής διοίκησης και στόχο έχουν την απρόσκοπτη υλοποίηση της γενικής αντιλαϊκής πολιτικής και πυρήνα της την ανάκαμψη της κερδοφορίας του Κεφαλαίου. Η αναδιανομή του πλούτου σε όφελος του εγχώριου και του ξένου κεφαλαίου διαπερνά έναν προς ένα και όλους μαζί τους φορείς του κράτους και τους προϋπολογισμούς τους.  Το κράτος και οι τοπικοί θεσμοί του δεν είναι ουδέτερο πεδίο, που λειτουργεί υπέρ ή κατά του λαού, ανάλογα με το ποιος είναι στο τιμόνι της διαχείρισης . Ήταν και θα είναι κατασταλτικός κατά βάση μηχανισμός που σκοπός και αποστολή του είναι να εξασφαλίζει την εξουσία των εκμεταλλευτών και κατά περίσταση χρησιμοποιεί πότε το μαστίγιο και πότε το καρότο.  Τα 6 χρόνια της καπιταλιστικής κρίσης οι αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις σε τοπική και κρατική διοίκηση έτρεξαν με βιαιότητα. Το σύνολο των αστικών κόμματων και των στελεχών τους στο τοπικό επίπεδο συνέδραμαν στην εδραίωση τους. ΚΕΔΕ –ΕΝΠΕ λειτούργησαν ως θεσμικά όργανα του κράτους και των κυβερνήσεων. Οδήγησαν και έντυσαν με επιστημονικότατα τις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις.

  1. Το πλαίσιο που σήμερα επεξεργάζονται και προβάλλουν (ανεξάρτητα από τις επιμέρους διαφορές) Κυβέρνηση , ΚΕΔΕ – ΕΝΠΕ ως αναθεώρηση του Καλλικράτη που στηρίζει και η πλειοψηφία της ΠΟΕ –ΟΤΑ (μέσω και των εργασιών της επιτροπής που έχει συγκροτηθεί στο Υπ. Εσωτερικών) βαθαίνει τον αντιδραστικό ρόλο της Τοπικής Διοίκησης .  Οι φορείς της, δήμοι και Περιφέρειες, δημοτικές επιχειρήσεις, διαδημοτικά δίκτυα και οι σύνδεσμοι τους εξοπλίζονται με νέο θεσμικό πλαίσιο ώστε να συνδράμουν, σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο, πιο αποφασιστικά τις ανάγκες κερδοφορίας και ανταγωνιστικότητας του κεφαλαίου.

Να έχουν πιο  ενεργό ρόλο στην εξειδίκευση της αντιλαϊκής πολιτικής στην περιφέρεια, να κάνουν «πιο ελκυστικό» το χώρο για την προσέλκυση επενδύσεων.

Γι’ αυτό και οι αλλαγές εστιάζουν στην :

  • Μεγαλύτερη συγκέντρωση πόρων ( ΕΣΠΑ και άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων κλπ) σε  έργα και υποδομές που υπηρετούν στρατηγικούς σχεδιασμούς μονοπωλιακών ομίλων σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο .
  • Ληστρική  αξιοποίηση από τις επιχειρήσεις του συνόλου της δημοτικής ακίνητης περιουσίας
  • Πάρα πέρα ώθηση της λεγόμενης κοινωνικής οικονομίας (μκο-κοινσεπ-δίκτυα και συνεταιρισμούς πρόσωπων κλπ) με την ειδική συνδρομή και συνεισφορά της ΤΔ
  • Σταδιακή μεταφορά νέων φορολογικών βαρών στις πλάτες των λαϊκών νοικοκυριών και την νομιμοποίηση παλιών μέσω της Τοπικής Διοίκησης (πχ  ο ΕΝΦΙΑ- ο αυξημένος ΦΠΑ στα νησιά κλπ), στην ενδυνάμωση της φοροεισπρακτική της λειτουργίας με το επιχείρημα  της  « οικονομικής αυτοτέλειας»  .
  1. Σε ότι μας αφορά απορρίπτουμε και τον παλιό και τον «αναθεωρημένο» Καλλικράτη! Οι διοικητικές αναδιαρθρώσεις που έγιναν και εξελίσσονται ούτε έφεραν ούτε θα φέρουν ανάπτυξη προς όφελος του λαού. Δεν μπορούν να αναιρέσουν τις οικονομικές περιφερειακές ανισομετρίες και πολύ περισσότερο τη συγκέντρωση του πλούτου σε λίγα χέρια, σε βάρος της πλειοψηφίας του λαού και όσο την ανάπτυξη την ορίζει η κερδοφορία των επιχειρήσεων . Καμία φιλολαϊκή περιφερική πολιτική δεν μπορεί να υπάρξει  όσο η γενική πολιτική παραμένει αντιλαϊκή. Γι΄ αυτό και η εναντίωση στις αντιδραστικές ανατροπές σε κράτος και τοπική διοίκηση για εργαζόμενους και εκλεγμένους στα τοπικά και περιφερικά όργανα σημαίνει πρώτα και κύρια την  οργάνωση της πάλης για την συνολική ανατροπή της πολιτικής Κεφαλαίου και ΕΕ .

Η αντίληψη μας για τις δομές διοίκησης και διεύθυνσης σε κεντρικό και τοπικό επίπεδο έχει θεμέλιο της την κοινωνική ιδιοκτησία στα συγκεντρωμένα μέσα παραγωγής, τον κεντρικό σχεδιασμό της παραγωγής με κίνητρο την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών. Στηρίζεται στην εργατική συμμετοχή και τον λαϊκό έλεγχο από τα κάτω προς τα πάνω, που διαρθρώνεται πρώτα από όλα σε επίπεδο παραγωγικής μονάδας και κοινωνικής υπηρεσίας. Πάνω σε αυτή τη βάση μπορεί μόνο να διαμορφώνεται ένα ενιαίο σύγχρονο και  δωρεάν κρατικό  σύστημα Υγείας, Πρόνοιας, Παιδείας. Να εξασφαλίζεται ο σχεδιασμός ανάπτυξης ανά τομέα και κλάδο, αξιοποιώντας τον φυσικό και παραγωγικό πλούτο της χώρας.

Με αυτή τη θέση τασσόμαστε απέναντι στις σχεδιαζόμενες αντιδραστικές αλλαγές .

  1. Καμιά διοικητική δομή, που υπηρετεί την καπιταλιστική οικονομία και ανάπτυξη δε συμφέρει τους μισθωτούς, τους αυτοαπασχολούμενους στην πόλη και την ύπαιθρο, τους μικρούς επαγγελματίες, τους συνταξιούχους, τους ανέργους και τους νέους των λαϊκών νοικοκυριών. Δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τις αιτίες της καπιταλιστικής οικονομικής κρίσης και τις αντιλαϊκές συνέπειές της, εφόσον παραμένει στο απυρόβλητο η κυριαρχία και η εξουσία των μονοπωλίων στην οικονομία και την κοινωνία .  Σε αυτή την εξουσία οφείλεται η ανισόμετρη ανάπτυξη των περιφερειών, η συρρίκνωση της αγροτικής παραγωγής με ταυτόχρονη αύξηση εισαγόμενων προϊόντων, η διευρυμένη φτώχια και ανεργία, τα τσακισμένα εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα.

 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, 

Να μην έχουμε αυταπάτες ότι είναι δυνατόν να υπάρξει τοπική ευημερία, να υπάρξουν φιλολαϊκές τοπικές νησίδες αντιμετώπισης των τοπικών και περιφερειακών ανισοτήτων. Η μεγάλη, αν όχι η συντριπτική πλειοψηφία των τοπικών προβλημάτων, είναι απόρροια της γενικής πολιτικής γραμμής.

Για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η Αυτοδιοίκηση, αλλά και σε αυτή που θα περιέλθει, δεν ευθύνονται αποκλειστικά οι κυβερνήσεις. Ευθύνονται και εκείνες οι Τοπικές Αρχές, Δημοτικές και Περιφερειακές, οι οποίες δεν έβγαλαν άχνα όταν πλήττονταν ακόμα και οι εργαζόμενοι, αυτούς που λέμε συνεργάτες μας.  Αντίθετα μάλιστα, έδωσαν απλόχερα χέρι βοηθείας για να περάσουν όλο αυτό το διάστημα αντιλαϊκές πολιτικές με την επιβολή φόρων, με την εμπορευματοποίηση κοινωνικών υποδομών, δεν ύψωσαν ανάστημα στα μεγάλα χρέη που δημιούργησαν οι κυβερνήσεις στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Συμβιβάστηκαν με τις παρακρατήσεις πόρων που το κράτος εισπράττει στο όνομα των  Δήμων και δεν τους αποδίδει στους δήμους και κατά επέκταση στους δημότες από τους οποίους στερεί για μια ακόμα φορά έργα και υπηρεσίες τα οποία έχουν ήδη πληρώσει.

  Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κλείνοντας διατυπώνουμε μια  πρόταση που πιστεύουμε  ότι μπορεί να αποτελέσει ένα ελάχιστο κοινό διεκδικητικό πλαίσιο για την τοπική διοίκηση των νησιών μας  και όχι μόνο.

Σχέδιο  Απόφασης

Ο Δήμος Ικαρίας απορρίπτει  τον παλιό  και τον «αναθεωρημένο» Καλλικράτη

Παρακολουθώντας την «συζήτηση» που βρίσκεται σε εξέλιξη ανάμεσα σε Κυβέρνηση και ΚΕΔΕΕΝΠΕ που αφορά την διοικητική μεταρρύθμιση, τονίζουμε τα εξής :

Για εμάς αυτή η «συζήτηση» ανεξάρτητα από την έκβαση που θα έχει, είναι μέρος του πολέμου που δέχεται ο λαός μας. Σε αυτό τον πόλεμο θα συμμαχήσουμε με όλους εκείνους που θα αντιπαλέψουν και τα μέτρα και την  νέα διοικητική μεταρρύθμιση.

Είναι αναγκαία η απόρριψη της αντιλαϊκής πολιτικής, ανεξάρτητα από τον κυβερνητικό εκφραστή κόντρα στην λογική το «σφάξε με αγά μου να αγιάσω».

Από αυτή την σκοπιά με βάση και την 197/2016 απόφαση του Δημοτικού συμβουλίου Ικαρίας καλούμε  όσους αιρετούς επιμένουν να έχουν ως αφετηρία και έγνοια τις αγωνίες και τον αγώνα του λαού:

  • Να μην εγκλωβιστούν στη λογική για το πώς οι δήμοι θα γίνουν πιο λειτουργικοί και αποτελεσματικοί στην προώθηση μιας βαθειάς αντιλαϊκής πολιτικής.
  • Να μην εγκλωβιστούν σε δήθεν τοπικές ιδιαιτερότητες και άλλα σχετικά.

Κάτι τέτοιο είναι επιζήμιο, συσκοτίζει τον ταξικό χαρακτήρα των αλλαγών που προωθεί και η σημερινή κυβέρνηση.  Ρίχνει στάχτη στα μάτια για τον αντιλαϊκό χαρακτήρα των αλλαγών που ξεκίνησαν πολλά χρόνια πριν την καπιταλιστική κρίση και στόχο έχουν να προσαρμόσουν την κρατική και τοπική διοίκηση πιο πιστά στις ανάγκες της καπιταλιστικής ανάπτυξης, πιο εχθρικά και αδιάφορα απέναντι στις λαϊκές ανάγκες και κινητοποιήσεις .

  Πιστεύοντας ότι χρειάζεται να διαμορφωθεί μια πρόταση που μπορεί να αποτελέσει ένα ελάχιστο κοινό διεκδικητικό πλαίσιο για την τοπική διοίκηση των νησιών μας  και όχι μόνο.

 

Προτείνουμε να καλέσουμε τους δημότες μας να μην εγκλωβιστούν στη λογική για το πώς τα νέα σχήματα θα είναι πιο λειτουργικά και αποτελεσματικά, για τις τοπικές ιδιαιτερότητες, για τις πληθυσμιακές δυσαναλογίες και άλλα παρόμοια, γιατί κάτι τέτοιο θα είναι έξω από την ουσία της επιχειρούμενης αλλαγής και βέβαια μακριά από την πολιτική ουσία του εγχειρήματος. Δεν πρέπει να πέσουν στην παγίδα.

Προτείνουμε να καλέσουμε όλους τους εκλεγμένους στην Τοπική και περιφερειακή  Αυτοδιοίκηση που ενδιαφέρονται για τα κοινωνικά προβλήματα με κριτήριο την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών  να επιμείνουμε:

  • Στον ενιαίο δημόσιο δωρεάν χαρακτήρα βασικών τομέων κοινωνικού περιεχομένου (Υγεία, Πρόνοια, Παιδεία, πολιτική προστασία) με αποκλειστική ευθύνη του κράτους.
  • Στην ικανοποίηση της οικονομικής επάρκειας της Τ.Α με ένα σεβαστό ποσοστό από τον Κρατικό Προϋπολογισμό για την υλοποίηση των αρμοδιοτήτων που αναλαμβάνει.
  • Στην αναδιανομή των κρατικών δαπανών προς όφελος των εργαζομένων
  • Στην αξιοποίηση του θεσμού της Τ.Α σε φιλολαϊκή κατεύθυνση.

Δηλώνοντας την αντίθεση μας στο κυβερνητικό σχέδιο του «Αναθεωρημένου Καλλικράτη» :

  • Εντείνουμε τον αγώνα για αποκλειστικά δωρεάν σύστημα στους βασικούς κοινωνικούς τομείς (Υγεία, Πρόνοια, Παιδεία) με πλήρη χρηματοδότηση από το κράτος,
  • Αντιτασσόμαστε στη μεταφορά αρμοδιοτήτων στην τοπική διοίκηση που πρέπει να είναι ευθύνη του κεντρικού κράτος, γιατί αυτό θα σημαίνει τελικά μεταφορά του κόστους στις πλάτες του Λαού.
  • Διεκδικούμε σταθερή δουλειά με πλήρη δικαιώματα για όλους τους εργαζόμενους.
  • Διεκδικούμε να ανατραπεί το νομοθετικό πλαίσιο που καθιστά Δήμους και περιφέρειες σε  πεδίο επιχειρηματικής δραστηριότητας.
  • Διεκδικούμε σχεδιασμό και υλοποίηση σε κεντρικό περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, υποδομών και μηχανισμών δημόσιας προστασίας από : Πλημμύρες –πυρκαγιές – σεισμούς – άλλες καταστροφές από καιρικά φαινόμενα- Ρύπανση του νερού και του Αέρα.
  • Απαιτούμε δραστική αύξηση των κρατικών δαπανών από τον προϋπολογισμό, για κοινωνική πολιτική, για ενίσχυση της λαϊκής οικογένειας, για την λειτουργία των δημοτικών υπηρεσιών, (σε διαχείριση απορριμμάτων – υδάτων, κλπ)
  • Διεκδικούμε να καταργηθεί κάθε είδους τοπική φορολογία, κάθε έμμεση φορολογία (π.χ Φ.Π.Α).
  • Σε ότι αφορά την «συζήτηση» για τον νέο χωροταξικό σχεδιασμό των δήμων άποψη μας είναι ότι από την μέχρι σήμερα εμπειρία της εφαρμογής του «Καλλικράτη» στα νησιά μας προκύπτει ανάγκη επανεξέτασης των διοικητικών ορίων. Σε αυτή την περίπτωση προτείνουμε την διαμόρφωση δυο δήμων στο νησί.
  • Τέλος σε ότι αφορά την «συζήτηση» για το σύστημα εκλογής των οργάνων της Τοπικής διοίκησης, εμμένουμε στην υποστήριξη της πρότασης που έχουμε καταθέσει πριν το 2010 να γίνεται με απλή αναλογική.» Η δημοτική σύμβουλος κ. Μ. Μπινίκου (ΠΕΑ) τόνισε τη διαφωνία της ως προς το διαχωρισμό του νησιού σε «Βόρειους και Νότιους» και την μη κοινή αντιμετώπιση παρόμοιων προβλημάτων (π.χ. κόστος νερού, δημοτικά τέλη κλπ).Ο δημοτικός σύμβουλος κ. Κων. Σταμούλης (ΙΚΑ.ΡΙ.Α) είπε:

    «Κύριοι συνάδελφοι σήμερα συζητάμε ένα κορυφαίο θέμα: Την «Πρόταση Αναθεώρησης του Θεσμικού Πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης».

    Η πρόταση αυτή είναι αποτέλεσμα προσπάθειας και διαβούλευσης 7 μηνών η οποία έγινε από το Υπουργείο Εσωτερικών (ΥΠΕΣ).

    Συγκεκριμένα για το σκοπό αυτό

    Συστάθηκε 27μελής επιτροπή με :

    • Πρόεδρο τον Γ.Γ. του ΥΠΕΣ τον κ. Πουλάκη Κώστα
    • 7 Επιτελικά στελέχη του ΥΠΕΣ
    • 11 Ειδικούς επιστήμονες-εμπειρογνώμονες
    • 8 Εκπροσώπους της Αυτοδιοίκησης, από την ΚΕΔΕ (3), ΕΝΠΕ (3), ΠΟΕ-ΟΤΑ (1), ΟΣΥΑΠΕ (1)

    Επίσης συστάθηκαν 4 Θεματικές ομάδες (100 μέλη από ειδικούς επιστήμονες-εμπειρογνώμονες-στελέχη του ΥΠΕΣ- εκπροσώπους αυτοδιοικητικών φορέων).

    Όλοι αυτοί, Επιτροπή και Θεματικές ομάδες (σύνολο 130 μέλη) εργάστηκαν 7 μήνες και διαβουλεύτηκαν με πολλούς δήμους και περιφέρειες. (Σε πολλές περιπτώσεις παρίστατο ο ίδιος ο Υπουργός Εσωτερικών ή Γ.Γ. του ΥΠΕΣ).  Έγινε εν ολίγοις μία γιγάντια αλλά συγχρόνως σοβαρή προσπάθεια για να βγει αυτή η πρόταση την οποία έχουμε μπροστά μας. (450 σελίδες)

    Αρνητικό σημείο σε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια ήταν δυστυχώς η στάση της ΚΕΔΕ η οποία αποχώρησε από τον διάλογο για την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

    Δυστυχώς ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ κ. Πατούλης (Στέλεχος πρώτης γραμμής της Νέας Δημοκρατίας) έχει μετατρέψει την ΚΕΔΕ από ένωση Δήμων που καταγράφει τα προβλήματα των Δήμων και αναζητεί λύσεις σε κομματικό παράρτημα της Νέας Δημοκρατίας.

    Από τα γραφεία της ΚΕΔΕ στρέφεται ενάντια στην «επικίνδυνη» κυβέρνηση και ζητάει να γίνουν εκλογές ευθυγραμμιζόμενος με τον αρχηγό της παράταξης του.

    Αυτά σαν εισαγωγή.

    Ας μιλήσουμε για την ίδια την πρόταση του ΥΠΕΣ:

    Κατά την γνώμη μου η πρόταση θέτει 3 πολύ σημαντικούς άξονες.

    1ος Η εμβάθυνση της δημοκρατικής και συμμετοχικής λειτουργίας των ΟΤΑ (ά και ΄β βαθμού).

    2ος Αναβάθμιση της επιχειρησιακής ικανότητας και διαφάνειας της λειτουργίας των ΟΤΑ (ά και ΄β βαθμού).

    3ος Μετατροπή των δήμων και περιφερειών σε πρωταγωνιστές της κοινωνικής αλληλεγγύης.

    Αναλυτικότερα :

    1ος Αιχμή της δημοκρατικής και συμμετοχικής λειτουργίας των ΟΤΑ είναι η καθιέρωση της απλής αναλογικής στην αυτοδιοικητικές εκλογές, γεγονός που θα αποτελέσει και το θεσμικό πλαίσιο για την διαμόρφωση κουλτούρας συνεργασιών και συναινέσεων.

    Επίσης εισάγονται θεσμοί άμεσης συμμετοχής των πολιτών, όπως:

    Λαϊκές συνελεύσεις, τοπικά δημοψηφίσματα, θεσμοί διαβούλευσης και κοινωνικής λογοδοσίας των αυτοδιοικητικών αρχών, ηλεκτρονική διαβούλευση.

    Επιπλέον προτείνεται το δικαίωμα του ΕΚΛΕΓΕΙΝ να μειωθεί στα 17 έτη.

    2ος Για την αναβάθμιση της επιχειρησιακής ικανότητας και διαφάνειας στην λειτουργία των ΟΤΑ, ανοίγει εκ νέου συζήτηση για τις αρμοδιότητες κάθε επιπέδου διοίκησης (ΟΤΑ ά και ΄β βαθμού, Αποκεντρωμένες διοικήσεις, Κράτος), με στόχο Μια ευρύτερη ανακατανομή τους σύμφωνα πάντα με κάποια κριτήρια.

    Αναφέρω 2 από αυτά:

    1. Οι αρχές της επικουρικότητας και της εγγύτητας, βασικές αρχές του Ευρωπαϊκού Δικαίου (γνωστές από την εποχή του Αριστοτέλη).

    Αρχή της επικουρικότητας σημαίνει: Να λαμβάνονται αποφάσεις στο κατώτερο δυνατό επίπεδο.

    Αρχή εγγύτητας σημαίνει: Να λαμβάνονται αποφάσεις στο επίπεδο που βρίσκεται κοντά στους πολίτες, προκειμένου να τους παρέχονται περισσότερες δυνατότητες για άσκηση ελέγχου και επιρροής με δημοκρατικές αποφάσεις.

    1. Η αποφυγή πολυκερματισμού κάθε τομέα ώστε η εξυπηρέτηση του πολίτη να εξαρτάται κάθε φορά από ένα κέντρο.

    3ος Σχετικά με την μετατροπή των Δήμων και των Περιφερειών σε πρωταγωνιστές της κοινωνικής αλληλεγγύης και της δίκαιης ανάπτυξης, στόχος του κράτους είναι η στήριξη των κοινωνικών δομών των ΟΤΑ και η γενίκευση της αρμοδιότητας τους στην άσκηση κοινωνικής πολιτικής μέσα από πολύπλευρες πολιτικές.

    Από τα παραπάνω προκύπτει ότι:

    Η φιλοσοφία της πρότασης του ΥΠΕΣ βρίσκεται στη σωστή κατεύθυνση.

    Υπάρχουν βέβαια στην πρόταση και σημεία στα οποία δεν συμφωνώ.

    Τελειώνοντας πιστεύω ότι:

    Πρέπει να θεσπιστούν όλα εκείνα τα θεσμικά χρηματοδοτικά και επιστημονικά εργαλεία, που θα δώσουν στους ΟΤΑ την δυνατότητα να πρωτοστατήσουν στην Τοπική και Περιφερειακή ανάπτυξη, να διαχειριστούν το μεγαλύτερο μέρος των εθνικών και κοινοτικών κονδυλίων-πόρων και κυρίως να παίξουν ενεργό ρόλο στη χάραξη και την υλοποίηση της εθνικής αναπτυξιακής στρατηγικής.

    Γιατί αν έχουμε στους ΟΤΑ μόνο μεταφορά αρμοδιοτήτων και όχι αντίστοιχων οικονομικών πόρων τότε δεν θα έχουμε πραγματική αυτοδιοίκηση αλλά ΕΤΕΡΟΔΙΟΙΚΗΣΗ που συμβαίνει σήμερα, όπως σωστά ανέφερε σε συνέντευξη της η περιφερειάρχης Ρένα Δούρου.

    Κλείνοντας ψηφίζω υπέρ της πρότασης Αναθεώρησης του ΥΠΕΣ»

    Ο δημοτικός σύμβουλος κ. Ηλ. Γαγλίας (ΑΣΠΙ) είπε ότι « Η απόπειρα του «Καλλικράτη» χαρακτηρίζεται από συρρίκνωση της συμμετοχής των πολιτών στα αυτοδιοικητικά όργανα και στη λήψη των αποφάσεων, περιορισμό στη δράση και στην παρέμβαση των τοπικών κινημάτων, ενίσχυση του συγκεντρωτισμού στη διοικητική δομή, μεγαλύτερη κομματικοποίηση των εκλογών.

     Η μεταβίβαση τόσων αρμοδιοτήτων στους Δήμους απαιτεί πολλαπλάσιους πόρους οι οποίοι φαίνεται ότι, λόγω της οικονομικής κρίσης, δεν μπορούν να εξασφαλιστούν.

     Απαιτούνται παρεμβάσεις που θα ενισχύουν την συλλογικότητα, την συμμετοχή, την παραγωγή πολιτικής ως μέσο πίεσης στην κεντρική εξουσία και αντίστασης στο ασφυκτικό πλαίσιο που δημιουργεί η εφαρμογή του σχεδίου «Καλλικράτης».

     Μια διοικητική μεταρρύθμιση πρέπει να διευρύνει την ουσιαστική συμμετοχή των πολιτών στις αυτοδιοίκητες διαδικασίες, να ενισχύει τον ρόλο των τοπικών κοινωνιών, να καταργήσει το υφιστάμενο συγκεντρωτικό αυτοδιοικητικό μοντέλο, να δυναμώνει την αποκέντρωση με ταυτόχρονη αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης στους ΟΤΑ, οι οποίοι ασφυκτιούν, υποστελεχώνονται και υπολειτουργούν με τα σημερινά δεδομένα.

    Για να μπορεί η αυτοδιοίκηση να λειτουργεί πιο αποτελεσματικά για το νησί μας, εκτός από τα παραπάνω κρίνουμε απαραίτητη την επαναφορά της προ «Καλλικράτη» διοικητικής διαίρεσης, με την επανασύσταση των τριών δήμων, καθώς και την θέσπιση της απλής αναλογικής, για μια αναλογικότερη εκπροσώπηση όλων των δυνάμεων».

     

     

    Το Δημοτικό Συμβούλιο μετά από διαλογική συζήτηση και λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα παραπάνω

     

    Με ψήφους ένδεκα (11) υπέρ, τρεις (3) «παρών» και δύο (2) κατά

    ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ ΚΑΤΑ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ

       Τον Καθορισμό της θέσης Δήμου Ικαρίας σχετικά με την σχεδιαζόμενη διοικητική μεταρρύθμιση ως εξής : 

    Ο Δήμος Ικαρίας απορρίπτει  τον παλιό  και τον «αναθεωρημένο» Καλλικράτη

    Παρακολουθώντας την «συζήτηση» που βρίσκεται σε εξέλιξη ανάμεσα σε Κυβέρνηση και ΚΕΔΕΕΝΠΕ που αφορά την διοικητική μεταρρύθμιση, τονίζουμε τα εξής :

    Για εμάς αυτή η «συζήτηση» ανεξάρτητα από την έκβαση που θα έχει, είναι μέρος του πολέμου που δέχεται ο λαός μας. Σε αυτό τον πόλεμο θα συμμαχήσουμε με όλους εκείνους που θα αντιπαλέψουν και τα μέτρα και την  νέα διοικητική μεταρρύθμιση.

    Είναι αναγκαία η απόρριψη της αντιλαϊκής πολιτικής, ανεξάρτητα από τον κυβερνητικό εκφραστή κόντρα στην λογική το «σφάξε με αγά μου να αγιάσω».

    Από αυτή την σκοπιά με βάση και την 197/2016 απόφαση του Δημοτικού συμβουλίου Ικαρίας καλούμε  όσους αιρετούς επιμένουν να έχουν ως αφετηρία και έγνοια τις αγωνίες και τον αγώνα του λαού:

    • Να μην εγκλωβιστούν στη λογική για το πώς οι δήμοι θα γίνουν πιο λειτουργικοί και αποτελεσματικοί στην προώθηση μιας βαθειάς αντιλαϊκής πολιτικής.
    • Να μην εγκλωβιστούν σε δήθεν τοπικές ιδιαιτερότητες και άλλα σχετικά.

    Κάτι τέτοιο είναι επιζήμιο, συσκοτίζει τον ταξικό χαρακτήρα των αλλαγών που προωθεί και η σημερινή κυβέρνηση.  Ρίχνει στάχτη στα μάτια για τον αντιλαϊκό χαρακτήρα των αλλαγών που ξεκίνησαν πολλά χρόνια πριν την καπιταλιστική κρίση και στόχο έχουν να προσαρμόσουν την κρατική και τοπική διοίκηση πιο πιστά στις ανάγκες της καπιταλιστικής ανάπτυξης, πιο εχθρικά και αδιάφορα απέναντι στις λαϊκές ανάγκες και κινητοποιήσεις .

      Πιστεύοντας ότι χρειάζεται να διαμορφωθεί μια πρόταση που μπορεί να αποτελέσει ένα ελάχιστο κοινό διεκδικητικό πλαίσιο για την τοπική διοίκηση των νησιών μας  και όχι μόνο.

     

    Προτείνουμε να καλέσουμε τους δημότες μας να μην εγκλωβιστούν στη λογική για το πώς τα νέα σχήματα θα είναι πιο λειτουργικά και αποτελεσματικά, για τις τοπικές ιδιαιτερότητες, για τις πληθυσμιακές δυσαναλογίες και άλλα παρόμοια, γιατί κάτι τέτοιο θα είναι έξω από την ουσία της επιχειρούμενης αλλαγής και βέβαια μακριά από την πολιτική ουσία του εγχειρήματος. Δεν πρέπει να πέσουν στην παγίδα.

    Προτείνουμε να καλέσουμε όλους τους εκλεγμένους στην Τοπική και περιφερειακή  Αυτοδιοίκηση που ενδιαφέρονται για τα κοινωνικά προβλήματα με κριτήριο την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών  να επιμείνουμε:

    • Στον ενιαίο δημόσιο δωρεάν χαρακτήρα βασικών τομέων κοινωνικού περιεχομένου (Υγεία, Πρόνοια, Παιδεία, πολιτική προστασία) με αποκλειστική ευθύνη του κράτους.
    • Στην ικανοποίηση της οικονομικής επάρκειας της Τ.Α με ένα σεβαστό ποσοστό από τον Κρατικό Προϋπολογισμό για την υλοποίηση των αρμοδιοτήτων που αναλαμβάνει.
    • Στην αναδιανομή των κρατικών δαπανών προς όφελος των εργαζομένων
    • Στην αξιοποίηση του θεσμού της Τ.Α σε φιλολαϊκή κατεύθυνση.

    Δηλώνοντας την αντίθεση μας στο κυβερνητικό σχέδιο του «Αναθεωρημένου Καλλικράτη» :

    • Εντείνουμε τον αγώνα για αποκλειστικά δωρεάν σύστημα στους βασικούς κοινωνικούς τομείς (Υγεία, Πρόνοια, Παιδεία) με πλήρη χρηματοδότηση από το κράτος,
    • Αντιτασσόμαστε στη μεταφορά αρμοδιοτήτων στην τοπική διοίκηση που πρέπει να είναι ευθύνη του κεντρικού κράτος, γιατί αυτό θα σημαίνει τελικά μεταφορά του κόστους στις πλάτες του Λαού.
    • Διεκδικούμε σταθερή δουλειά με πλήρη δικαιώματα για όλους τους εργαζόμενους.
    • Διεκδικούμε να ανατραπεί το νομοθετικό πλαίσιο που καθιστά Δήμους και περιφέρειες σε  πεδίο επιχειρηματικής δραστηριότητας.
    • Διεκδικούμε σχεδιασμό και υλοποίηση σε κεντρικό περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, υποδομών και μηχανισμών δημόσιας προστασίας από : Πλημμύρες –πυρκαγιές – σεισμούς – άλλες καταστροφές από καιρικά φαινόμενα- Ρύπανση του νερού και του Αέρα.
    • Απαιτούμε δραστική αύξηση των κρατικών δαπανών από τον προϋπολογισμό, για κοινωνική πολιτική, για ενίσχυση της λαϊκής οικογένειας, για την λειτουργία των δημοτικών υπηρεσιών, (σε διαχείριση απορριμμάτων – υδάτων, κλπ)
    • Διεκδικούμε να καταργηθεί κάθε είδους τοπική φορολογία, κάθε έμμεση φορολογία (π.χ Φ.Π.Α).
    • Σε ότι αφορά την «συζήτηση» για τον νέο χωροταξικό σχεδιασμό των δήμων άποψη μας είναι ότι από την μέχρι σήμερα εμπειρία της εφαρμογής του «Καλλικράτη» στα νησιά μας προκύπτει ανάγκη επανεξέτασης των διοικητικών ορίων. Σε αυτή την περίπτωση προτείνουμε την διαμόρφωση δυο δήμων στο νησί.
    • Τέλος σε ότι αφορά την «συζήτηση» για το σύστημα εκλογής των οργάνων της Τοπικής διοίκησης, εμμένουμε στην υποστήριξη της πρότασης που έχουμε καταθέσει πριν το 2010 να γίνεται με απλή αναλογική.»

     

     

    Οι δημοτικοί σύμβουλοι: κ. Μ. Μπινίκου, κ. Ν. Καλαμάρας, κ. Ανδρ. Καρούτσος (Π.Ε.Α) δήλωσαν παρόντες

    Ο δημοτικός σύμβουλος κ. Κων. Σταμούλης (ΙΚΑ.ΡΙ.Α) ψήφισε την πρόταση του ΥΠΕΣ

    Ο δημοτικός σύμβουλος κ. Ηλ. Γαγλίας (ΑΣΠΙ) υποστήριξε την πρόταση του.

     

    Η παρούσα απόφαση έλαβε αύξοντα αριθμό 88/2017

     

Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ του

Δημοτικού Συμβουλίου

 

ΕΙΡΗΝΗ ΜΑΥΡΟΓΕΩΡΓΗ

ΤΑ ΜΕΛΗ

 

 

 

 

 

 

 

ΕΛΛΗΝΙΚΗ  ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ                                 Άγιος Κήρυκος  19  Μαΐου  2017

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ  ΒΟΡΕΙΟΥ  ΑΙΓΑΙΟΥ                  Αρ. Πρωτ: 3320

ΔΗΜΟΣ  ΙΚΑΡΙΑΣ
Δ/ΝΣΗ: Άγιος Κήρυκος Ικαρίας

Προς:

                                                                                 Υπουργείο Τουρισμού

                                                                        Γραφείο Υπουργού κ. Ε.  Κουντουρά

                                               Κοινοποίηση:

                                                     1) Γενική Γραμματεία Τουριστικής προβολής &  Ανάπτυξης

                                                             Διεύθυνση Τουριστικών επενδύσεων

                                                   2) Σύνδεσμο  Δήμων  Ιαματικών  Πηγών Ελλάδας

                                                   3)  Βουλευτή  Σάμου  κ.  Δ. Σεβαστάκη.

                                           4) Κοινοβουλευτικές ομάδες: ΝΔ, Δημοκρατική

                       Συμπαράταξη, ΚΚΕ, ΠΟΤΑΜΙ, ΑΝ.ΕΛΛ,  Ένωση Κεντρώων.

  • Ο.Ε. Συνεδρίου

Θέμα: Αναγνώριση  φυσικών πόρων Δήμου Ικαρίας

Σχετικά :

  • Έγγραφο (903-6/2/15) Δήμου Ικαρίας «Αναγνώριση φυσικού πόρου, πηγή Αγ.Κυριακής»
  • Έγγραφο (904-6/2/15) Δήμου Ικαρίας «Αναγνώριση φυσικού πόρου, πηγή «Απόλλωνα»
  • Έγγραφο (905-6/2/15) Δήμου Ικαρίας «Αναγνώριση φυσικού πόρου, πηγή «Ασκληπιού»
  • Έγγραφο (906-6/2/15) Δήμου Ικαρίας «Αναγνώριση φυσικού πόρου, πηγή «Λευκάδας»
  • Έγγραφο (3642-24/5/16) Δήμου Ικαρίας «Αποστολή αντίγραφων Αναλύσεων»
  • Έγγραφο (10761-8/6/16) Υπουργείου οικονομίας Ανάπτυξης & Τουρισμού
  • Έγγραφο (13029-7/7/16) Υπουργείου οικονομίας Ανάπτυξης & Τουρισμού
  • Έγγραφο (6.285-17/8/16) Δήμου Ικαρίας «Αναγνώριση φυσικών πόρων Δήμου Ικαρίας»
  • Έγγραφο (16858-12/9/16) Υπουργείου οικονομίας Ανάπτυξης & Τουρισμού
  • Έγγραφο (9126-28/11/16) Δήμου Ικαρίας «Αναγνώριση φυσικών πόρων Δήμου Ικαρίας»
  • Έγγραφο (23073-2/12/16) Υπουργείου Τουρισμού
  • Έγγραφο (23781/13.12.2016 ) Υπουργείου Τουρισμού
  • Έγγραφο (24251/20.12.2016 ) Υπουργείου Τουρισμού

 

Αξιότιμη κα Υπουργέ

Τους τελευταίους μήνες, έχουμε ανταλλάξει αρκετές επιστολές με τις υπηρεσίες σας στο πλαίσιο των προσπαθειών μας για την «αναγνώριση ιαματικών φυσικών πόρων» της Ικαρίας.  Συνοπτικά αναφέρουμε ότι -όπως είναι γνωστό- οι πηγές μας με γνωμοδότηση του Ανώτατου Υγειονομικού Συμβουλίου ανακηρύχθηκαν ως Ιαματικές. Τα τελευταία δέκα χρόνια το υπουργείο με το νόμο 3498/2006 ξεκίνησε  την  διαδικασία της «αναγνώρισης».  Εμείς ως Δήμος, άν και είχαμε αντιρρήσεις, καταθέσαμε τους αναγκαίους φακέλους που υπαγορεύει η Υ.Α 16655/2006 παίρνοντας υπόψη και όλες τις τροποποιήσεις.

 Αφού υπενθυμίσουμε ότι καταθέσαμε τους φακέλους τον Φεβρουάριο του 2015, επανερχόμαστε, τονίζοντας πως επιμένουμε σε όσες παρατηρήσεις και ερωτήματα θέσαμε στο  προηγούμενο έγγραφό μας (σχετικό 10),  μιάς και ούτε απαντήσεις, ούτε διευκρινίσεις δόθηκαν.

Παράλληλα επισημαίνουμε ότι για  λόγους τους οποίους δεν κατανοούμε, τεθήκαν εμπόδια στην διαδικασία της αναγνώρισης, που γνωρίζουμε ότι δεν τέθηκαν σε κανένα άλλο δήμο.

Για μία ακόμα φορά τονίζουμε ότι από αυτή την διαδικασία προκύπτουν τα εξής ερωτήματα  που πρέπει να απαντηθούν, αν όχι από την υπηρεσία, από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου σας.

  • Με πια κριτήρια εξετάστηκαν οι φάκελοι που εγκρίθηκαν μέχρι σήμερα ;
  • Το κόστος για τις πρόσθετες αναλύσεις που ζητάτε, βαραίνει εσάς, αφού η επιτροπή και οι υπηρεσίες σας, ευθύνονται για την καθυστέρηση εξέτασης των υποβληθέντων –ήδη από τον Φεβρουάριο του 2015- αναλύσεων. Το κόστος αυτό θα το αναλάβει το υπουργείο;
  • Είναι θεμιτό να εξετάζονται φάκελοι με διαφορετικό τρόπο (λόγω αλλαγής υπουργικής απόφασης), ενώ κατατεθήκαν το ίδιο χρονικό διάστημα;Δεκάδες ειδικοί επιστήμονες από Καναδά Αμερική, Γερμανία, Ελβετία, Ιταλία και τη χώρα έρχονται τα τελευταία 20 χρόνια για λουτρά και ευγνωμονούν το ιαματικό μας νερό. Πρόσφατα έγιναν ειδικές αναφορές για τη ραδιενέργεια του νερού των πηγών στο συνέδριό μας. Ο Δήμος μας γνωρίζει τα φυσικοχημικά χαρακτηριστικά και της προϋποθέσεις χρήσης του ιαματικού μας νερού και προς τούτο επιμεληθήκαμε ανάλογου εξαερισμού στις Εγκαταστάσεις μας. Επίσης ενημερωθήκαμε ότι σε πρόσφατο διεθνές συνέδριο, η παγκόσμια ένωση γιατρών θερμαλισμού & υδροθεραπείας τόνισε ιδιαίτερα τα οφέλη της υδροθεραπείας με ραδιενεργά νερά. (π.χ. Radonbalneology Prof. Dr.med. habil. Dr.rer.nat. Helmut G. Pratzel President of the International Society of Medical Hydrology and Climatology (I.S.M.H.).Προς τι λοιπόν το υπουργείο  δημιουργεί προσκόμματα ;

    Πόσο ανθηρός είναι ο ιαματικός τουρισμός στη χώρα μας για να έχει αυτή την αντιμετώπιση η προσπάθεια του δήμου μας ;

    Ποιος θα αναλάβει το κόστος των απωλειών πόρων που θα έχει τόσο ο Δήμος, όσο και οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται γύρω από την λειτουργία των ιαματικών πηγών Ικαρίας;

    Τι σημαίνει και κατά πόσο βοηθά να κάνουμε συνέχεια αναλύσεις στο θαλασσινό νερό και να τις επαναλαμβάνουμε, μόνο και μόνο επειδή η επιτροπή σας  δεν τις εξέτασε έγκαιρα ;

    Ο Δήμος Ικαρίας δεν επιθυμεί τη συνέχεια της ίδιας τακτικής. Σεβόμαστε ως αυτοδιοίκηση Ικαρίας τα στελέχη-εργαζόμενους των υπηρεσιών σας, γνωρίζοντας τις προσπάθειες τους, τόσο παλαιότερα, όσο και σήμερα.

    Οι απαντήσεις όμως που δίνονται με τρία έγγραφα (σχετικά 11-12-13) στο δικό μας έγγραφό (σχετικό 10)  ούτε απαντούν επί της ουσίας, ούτε αποσαφηνίζουν τα θέματα που θίγουμε.

    Απλά συνεχίζουν να κρατούν δέσμιο τον δικό μας Ικαριώτικο ιαματικό πολιτισμό και την πρόοδο που έχουμε ανάγκη στη μικρή τοπική μας κοινωνία.

    Ο καθένας ας αναλογιστεί τις ευθύνες του. Εμείς, σε μια προσπάθεια να ολοκληρωθεί η διαδικασία, σας επισυνάπτουμε την Ραδιολογική Έκθεση που συνέταξε η κ. Ε. Φλώρου Διευθύντρια ερευνών του ΕΚΕΦΕ ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ, ελπίζοντας αυτή την φορά να μην έχουμε την ίδια αντιμετώπιση από την υπηρεσία σας και να λάβουμε επιτέλους  απαντήσεις στα ερωτήματα μας, αλλά και την αναγκαία θετική γνωμοδότηση της Επιτροπής Αναγνώρισης Φυσικών Πόρων, καθώς και την οριστική έγκριση των φακέλων από τις υπηρεσίες σας.

     

    Κυρία Υπουργέ, παρά την επίμονη προσπάθεια του δήμου μας όχι μόνο δεν έχει σημειωθεί πρόοδος στην υπόθεση της «Αναγνώρισης» των ιαματικών πηγών της Ικαρίας, αλλά η μέχρι σήμερα αντιμετώπιση, δημιουργεί μεγάλη ανησυχία τόσο στον δήμο όσο και στους σχετικούς με την λειτουργία των Ιαματικών πηγών επαγγελματικούς φορείς.

    Γι’ αυτόν το λόγο, θεωρούμε σκόπιμο να ζητήσουμε μια συνάντηση αντιπροσωπείας μας με εσάς, προκειμένου να σας εκθέσουμε την σοβαρότητα της κατάστασης αλλά και τους λόγους της ανησυχίας μας, προσδοκώντας να δρομολογηθούν ενέργειες που θα προσδιορίζουν τον προσφορότερο και αποτελεσματικότερο τρόπο αντιμετώπισης αυτού του σοβαρού για την τοπική οικονομία προβλήματος.

     

     

    Με   εκτίμηση

    Ο Δήμαρχος  Ικαρίας

     

    Στέλιος  Σταμούλος

     

     

    Συνημμένα: Ραδιολογική Έκθεση του ΕΚΕΦΕ ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ.

Ωστόσο πρέπει να επισημάνουμε ότι όσο συνεχίζεται η έγγραφη επικοινωνία μας, προκύπτει από τον τρόπο που χειρίζονται  οι υπηρεσίες σας την υπόθεση,  νέο  μείζον θέμα, στο οποίο  ο Δήμος μας  θα  σταθεί  ιδιαίτερα.

Στο  έγγραφο του υπουργείου σας (σχετικό 13)  αναφέρεται ότι: «το υπέδαφος της Ικαρίας στο σύνολό της χαρακτηρίζεται ραδιενεργό» , ενώ σε άλλο έγγραφό σας (σχετικό 7)  σημειώνεται: «λόγω των αυξημένων τιμών ραδιενέργειας της περιοχής».

Η γνωμοδότηση της επιτροπής προστασίας ιαματικών φυσικών πόρων (για την οποία θέλουμε να μας κοινοποιήσετε το πρακτικό της συνεδρίασης στις 15/12/2016) θέτει σε κοινωνική αναστάτωση τον τόπο μας και ενδεχομένως να πάρει και το δρόμο  της δικαιοσύνης.  Προς τούτο ζητήσαμε με επιστολή μας στους υπευθύνους του ΕΚΕΦΕ ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ  να γνωμοδοτήσουν για το θέμα. Για το ίδιο θέμα ρωτήθηκαν επίσης και οι επιστήμονες που συμμετείχαν στο συνέδριό που διοργανώσαμε το Φθινόπωρο του 2016. Δύο εξ αυτών απάντησαν κατηγορηματικά «ο όρος, ραδιενεργό υπέδαφος δεν είναι δόκιμος δεν χρησιμοποιείται δεν υπάρχει».

Θα θέλαμε να μας απαντήσετε (σας το ξαναζητήσαμε)  εάν υπάρχουν και άλλες ιαματικές πηγές στη χώρα μας που είναι ραδιενεργές και τις αναγνωρίσατε.

Κυρία Υπουργέ, το θέμα είναι μείζον. Εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπων πέρασαν και φρόντισαν την υγεία τους  στα ιαματικά μας λουτρά. Το νερό των πηγών, αναρωτιόμαστε, δεν έχει θεραπευτική αξία; Εμείς αισθανόμαστε βαρύτατη την ευθύνη, πως, εφόσον υπάρχει κάποιο πρόβλημα, οφείλουμε να το κατανοήσουμε αφενός, και αφετέρου να προσπαθήσουμε ως αυτοδιοίκηση να το λύσουμε.

 

 

 

 

 

 

 

About ikariaki.gr